Wednesday, 2 September 2009

nenek Itam nak selebret jugak!

makan kek je nih... kali ini makngah haziq yang belanja... kek spiderman... blueberry cake!... nyum nyum....

nenek itam buatkan jagung rebus n masak seperti biasa...

ada kue teow (sedap!!!)... rendang, gulai nangka... n apa ntah...



Jalan-jalan di pagi ahad!

pagi ahad kami ke petrosains... saja berjalan jalan di bulan ramadhan, sebelum meneruskan perjalanan ke Ulu Yam utk berbuka bersama ahli keluarga...

lagi pula makngah haziq beli kek sempena befdey haziq...


kami naik kenderaan ini.. macam naik keretapi pula sebab ada landasan.... melihat lihat keindahan alam... di alam petrosains

ibu dengan emir

landasan

ada byk lagi ... gambar... tapi malas nak upload.. ada masalah teknikal


ada persembahan soda fountain

Live view ISS


ini kat dino trek! haziq amirul haq sungguh ketakutan!!! menggigil badan dia... sampai demam ni hah!

Tuesday, 1 September 2009

Cerita Hari Sabtu

salam sejahtera...

ribut tak de angin tak de... tetiba pali kol...

more story: klik here from norjie=ibu adam n auni

"kak ila... jom berbuka di rumah kak nuha... abg hak mana?"

makanya... berbuka lah kami di teratak MPSJ bandar baru Puchong!

lalu ku bercadang...

"celebrate befdey haziq sekali lah dengan sepupu sepapat dia nak... kita beli kek..."

makanya lagi... cadang nya nak beli kek setengah kilo je dari King's Confectionery... tetapi... ramai kan...

makanya nak beli satu kilo... tup tup... erm... baik beli kat secret recipe... harga beza 10 hengget je...

makanya...chocolate indulgence menjadi habuan...

seronok dan meriah!!!!

terima kasih pada nuha... ada hidangan istimewa favourite ur family... should i try for ur abg...

terima kasih pada maksu... ur desert... yummy...

terima kasih pada pali... pandai kamu masak...

lagi sape ek... anyway thanks to all... bahagia melihat keluarga in law... bergurau senda...

nak nak lagi adik beradik rabah itu....

hakmal rabah
kamal rabah
nuha
fadly rabah




aku dengan anak anak


adam in wonder pets





opah nyah (mak sedara suami aku)
opah interframe

nuh! cukup takut dengan aku (maklong nya)

beria ia nuh and haziq... actually n peluang utk adam lah! let him blow...




haziq wont let nuh blow... hahaha.. siap tutup mulut!



adik beradik rabah yang tak kesah!!!
gelak sakan aku!




Saturday, 29 August 2009

Hasil pertama!

editted photos in my facebook k!!! enjoy... the memory remains... ash to ash... dust to dust!




hahahah... seronok.. aku telah berjaya menggodak itu 3 in 1 printer!!! yey!!! leh scan gambar bebanyak!!! yey yey yey!!!

Friday, 28 August 2009

Bihun Tom Yam

menu berbuka


tropical - sunkist + lychee




simple!
-----------------------------------
selepas menyediakan hidangan sahur untuk ehem ehem dan ehem ehem dah selesai menikmati juadah bersahur, aku mengadap TV... aik! ada Nur Kasih... hahaha... tersenyum jap! malam tadi ada tgk Nur Kasih jam 9 mlm kat tv3... ehem ehem dah melangok depan tv dulu... hehe... kelakar pulak!

so menu bersahur... bihun goreng dan air teh heh!

hurm...
buka semalam masak Tom Yam bihun... resepi sendiri dan dicadangkan oleh sahabat lama sewaktu darjah 6 dulu semasa bersekolah di Sek Keb Petaling (1), menurut sahabat lama yang aku panggil Liza, katanya... kalau nak buat bihun tom yam, kuah kena pekat sikit!

cemana?

aku selama ni buat tom yam ikut resepi sendiri, tak tahu lah pulak pekat ke cair...

so semalam setelah bertukar tukar pendapat dan petua (kononlah), maka tom yam aku... alhamdulillah... (kalau sedap jangan puji diri sendiri)

so aku nak share resepi... aku tak guna pati tom yam langsung!

bahan bahan:

cili kering yang telah dikisar bersama bawang merah 2biji, bawang putih 5biji, halia, udang segar dlm 7 ekor

pastu tumis ler...

tomato dalam 5-7 biji diblender.. bubuh air sikit je sbb tomato dah ada air...

bahan yang tumis tadi dah naik bau masukkan lah tomato yang telah dikisar

biar je sampai masak, kalau ada ayam atau daging, boleh taruk masa ni...

garam dan monosodium glutamat jgn dilupa!

then apa ek...

kalau rasa kurang air tambah lah air...

then dah didih masukkan lah segala sayur:
kubis bunga
kobis
capsicum
putik jagung
carrot
cendawan
daun limau purut
7 tangkai cili padi yang diketuk!

dan juga udang dan sotong!

oh ya serai jangan lupa di titik ye... campak je... dalam periuk tuh...

then apa ek... rasa... kalau kurang masam... perah lah limau purut.. tak pun limau nipis... tak masam jugak jugak... amik lah asam jawa...

then rasa lagi... cukup ke tidak garam dan gula dan mSg!

tu je lah pun!

Peti Surat kena RomPak

huh! aku nak cerita sikit pasal rumah mak aku nih...
kawasan ni memang sedia maklum... sebut je mmg femes amous lah!

memula pindah sementara kat umah mak aku nih...
aku tak tahu pulak... (tak sedar sebenarnya)...
peti surat dah tak de!

then baru aku perasan!
itupun setelah aku kol astro buat tukaran alamat pengebilan dari alamat kat negeri melaka ke alamat negeri KL

peti surat dah kena rompak!
mmg lopong ah kat tangga bawah!
dari sehari ke sehari aku nak snap!
aku ingat kan tangga umah mak aku je
rupanya satu taman ni ha!

surat memang sesepah! bil air dan bil api aku kena kol utk ty bil!
then buat bayaran melalui maybank2u

kalau surat tu besar may be susah nak hilang...
so kalau nak hantar kad raya ke, duit raya ke... guna lah surat berdaftar nye ye!!!

siapa punya kerja lah ni!!!

ni tentunya nak dapatkan hasil jualan di kedai besi buruk!

makan makan yg tertinggal


menu Rabu: ikan goreng siakap 3 rasa

Menu Rabu: Sayur Campur

Espetada from Nando's- Extra Hot Peri Peri! Love it! Yummy!
Rao tak de... Roger pun tak de... Tak leh nak pow manager meal! huhu
Nah! kenen kan aku jadi penghendap Nando's pulak boleh?... gegegege


Birthday Boy @ Nando's Mid Valley! on 25th August 2009