maklum mengetahui... bahawa aku tidak lagi berada di sekitar pergi hang tuah mahupun jauh sedikit dari bukit cina yang ada jual cendol tepi jalan.
bila dah pindah haruslah kan... tenet pun berpindah... mana boleh tak de internet... hilang lah mata pencarian aku yang suka skodeng nih... he he... kadang kadang ada orang salah anggap tentang kerja aku yang suka hendap menghendap nih... sebab mungkin ada diantara pembaca tidak pernah dengar tentang program menaik taraf mutu perkhidmatan sesuatu organisasi...dah zip mulut....
so aku dengan girang hati bertanya kepada suami tercinta... ye abang... i really love you... muahhhh....
"kekanda... kekanda yang ku sayang... sudahkah kekanda menempelkan muka di TMPOINT gajah berang untuk tujuan relocation streamyx kita...."
lembut gigi dari lidah bila bercakap nih...
maka denagn lawak spontan, suami aku yang amat aku sayang itu pun menjawab
"ya adinda ku, kekanda telah pun mengisi borang yang mana perlu, adinda hanya tunggu panggilan daripada kontraktor sahaja...adinda jangan risau"
maka aku pun dengan hati yang mencanak tahap paling atas pun kesukaan...
tunggu punya tunggu... nak merendek ke sunway pun cancel!
sampailah ke hari rabu 8hb july... bayangkan 1hb julai apply... tak de kontraktor call pun!!!
hati aku sudah panas...
aku pun apa lagi... telefon ler 1 800 88 8123...
aku seperti biasa memang wanita yang penuh berhemah kalau bercakap ditalian nih...
"hello azila bercakap dari gunung berapi... bila nak masuknya talian telefon nih...saya buat relocation.. takkan lama sangat....dah 8 hari dah nih...akaun streamyx saya dah ada... bila nya.. "
"nyot nyet nyot nyet...."
"suami saya dah buat dah.. dah isi form... "
"tak ada perubahan lah pn azila, dalam sistem masih di melaka lagi... untuk tujuan relocation, pn azila dinasihatkan ke tmpoint terdekat..."
"dah isi form pun nak kena pergi tmpoint jugak?"
dalam hati sudah panas... mana nak cari tmpoint terdekat... maka dengan emosi yang boleh dikawal aku kol lah 103 seperti yang tertera daripada sms adik aku...
"TMpoint terdekat di Taman Desa Pn. Azila"
"bagi saya nombor telefon saya mahu bercakap dengan pegawai..."
"tak boleh bagi lah pn azila... pn kena jugak ke tmpoint utk tujuan urusan puan..."
maka kami iaitu suami yang aku sayang sangat itu dan aku.. serentak menzahirkan kata kata ini: bengong!!! sengal!!!
maka kami pun bergegas lah ke sana... ke TMpoint taman desa... nasib ada angah yang keje dengan Faber Group... penunjuk arah...
aku pun mulakan lah mukadimah... nak buat itu... dah isi borang... kata kontraktor nak call...
"bagi saya nombor telefon yang baru"
dalam hati.. kan ke aku nak buat relocation dan masih tiada talian... di rumah baru... maka aku zahirkan kata kata di batinku itu...
"masih di siasat" itu cik kak jawab
dalam hati aku lagi...aik... macam biasa je dengan status itu.. nak cabut... nak pasang...
minah tu sebut je buat aku teringat kat marzuki TM ... tu kat menara rebung... nak menitis air mata aku nak faham bidang kerja aku masa di TM... ODBC... peh tu link kat access.. aku dah naik pening nak ingat... then masuk dalam excel... pergh... "KAU NI TAK FAHAM FAHAM LAH!!!" he he he.. aku budak makanan... he he he.. nasib aku dapat godak buat analisis dan betul masa ujian kelayakan selepas di temuduga oleh GM, pn zainab dan en BOB.. maka en fadly pilih aku lah ...
menurut cik kak yang muka tebek nak mampus itu... zalim kan aku... ye lah.. aku puas senyum... cik kak depan yang entertain aku tuh leh buat muka tebek dan kerek...
"kalau nak cepat kena bagi nombor telefon jiran, port tak jumpa nih..." sambil membetulkan tudung yang tak senget...
aku call lah mak aku yang ada kat kampong mintak nombor telefon kak sal tukang jahit... hampa... tiada...
balik...
esok gi balik...
9hb...julai
khamis... hakmal hero aku pun pergi lah TMpoint taman desa kasi nombor jiran... konon esok dapatlah bertenet... hurm...
yang best... tengahari ada call dari private number kata... "hari ini atau esok kami pasang"
aku dah girang...
tunggu punya tunggu...
hampa.................................................hari isnin pergi lagi TMpoint... kali ni aku sorang...
"nyot nyet nyot nyet"
itu minah ...ini ada manis sikit.. dah habis peot kot... minah tebek itu hari tgh peot agaknya...
"sepatutnya 14hb pasang... esok pn..."
"aik.. hari tu ada panggilan katanya nak pasang hari khamis tak pun jumaat... nombor tak muncul pulak nak detect or call back.. yang muncul kata kata bermaksud nombor persendirian..."
"ini nombor kontraktor... pn boleh call... "
aik.. aku pulak yang kena call
tak pe lah.. on the way nak ke kereta... aku call.. en kamaruddin kata... "saya tak terima order macam mana nak pasang.. cuba pn semak dengan en $$%%^ ni pulak... mana tau dia pegang order pn..."
aku pun call
"eh saya tak terima puan... tak de arahan pun... saya kalau ada order, cepat lah saya buat. nak dapat duit kan..."
betul jugak...
hati sudah panas...
bola hati sudah di sepak ke utara selatan timur dan barat!
"abg, may be sayang perempuan diorang mainkan sayang.. apa kata abg gi dalam... beritahu apa yang abg dengar tentang perbualan sayang dengan para kontraktor..."
ok...
lama tunggu... nak tahu apa dia... tunggu lah kalau kalau suami aku sudi nak up kan video... siap mintak bantal... tu lah sengal... orang berkias ko tak faham... ko kasi seloroh suruh suami aku tido kat kusyen! bodoh... itu tandanya... korang buat kerja lambat... ada ke nak telefon kontraktor kena beratur... sbb telefon ada satu je setiap dua meja... dah kena tegur guna telefon meja lain baru nak gerak... patut lah bontot ko besar... aku pun besar gak tapi rajin tau! sebelum tu ada dolak dalik... aku sarankan jumpa manager... manager tak ada... nak jumpa assistant pun tak ada... haikkkkkkkkk... gi kursus...tak pe... at least para front desk know how to handle situation....
14hb seperti yang dinantikan... baru dapat talian telefon...
dalam cetakan pesanan dijangka 10 hb... hah.. pandai tolak menolak eh... aku pikir jugak... takkan lah kontraktor nak tolak rezeki... aku percaya pada en rohaimi... menurut beliau... "pn, takkan lah saya nak pandai pandai pasang kalau tak de order... tadi saya dah kena maki dengan customer sbb dah salah alamat.. bukan saya yang tulis alamat... saya cuma ikut dan pasang.. kalau tak jumpa baru saya telefon!" betul jugak...
lpeas tu ada lah dua tiga panggilan nak tawarkan khidmat streamyx... dey!! dah ada akaun lah..cuma nak pasang kabel je...
lama giler.... nak pasnag kabel...
hanya selesai setelah aku buat panggilan merungut takut bil macam macam hal nanti... so that sandra helps me a lot!!! she wrote every complain kat bahagian remarks kot!!!
bila aku call je 100 tekan 1 tekan 2... tekan 1... "ye puan masalah puan kami dah tahu... jangan risau... antara 3hari hingga 7 hari kami akan pasang kabel... yang pasti technician kena off di melaka dulu then on di KL..."
esok aku call lagi nak ty status... lelaki pulak yang assist aku..."jangan risau puan... ada remarks kat sini... semua ada... "
he he he
rupanya hari sabtu technician dah pasang kabel... kata akan inform.... tak btau pun... aku pualk yg kena kol hari isnin baru ini...
hah lega....
dulu adik aku pun ada gak geram ngan tm nie..
ReplyDeletepastue dia ada tukar nama.. kat borang tue dia tulis hampeh.. so dapat bil alamat rumah dia siap ada perkataan "hampeh" tue..
ha ha ha .... ko buat aku gelak lah jun...
ReplyDeleteserious ke?
mmg bengkek giler aku masa tuh... nak kol tak boleh... aku tak faham kenapa pihak pengurusan tidak memberi no kat tmpoint...nak jugak kena ngadap org org kat tmpoint tuh... sengal tak?... org just nak ty status je... lo jawan je lah.. sistem kan ada depan mata...
tukar je la...guna broadband.Lagi senang, pegi mana pun boleh betenet ;D
ReplyDeleteada yg cakpa bb cam cput sedut.. lrmbab nou nak gerak
ReplyDelete