Sunday 3 February 2008

hati yang terluka

"aku selalu mengingatkan diri aku sendiri.. selalulah belajar daripada setiap kesilapan dan bukannya dari kejayaan.. kerana setiap kejayaan itu merupakan penutup setiap pelajaran.. dan kita akan mula kembali belajar pada langkah pertama didalam mencari pencapaian dan mengejar impian.."

petikan di atas ku ambil daripada penulisan Yang Pengasih Yang Penyayang.... aku suka baca hasil tulisan dia... tak tau lah kenapa... dan sekarang aku rasa macam nak menggalakkan si penulis tersebut agar mengecimpungkan dirinya dalam dunia penulisan novel...

pening

hari ini aku betul betul dalam kebosanan... rumah malas nak kemas.. sejak haziq di KL, aku macam tak de selera nak buat kerja rumah... hilang daya keinginan ku... tengahhari kepala aku sakit sangat... pening... mungkin ianya sesuatu yang normal bagi mereka yang sedang hamil... selesau solat zuhur, aku sempat membaca surah Yasin... tenang kembali hati ini... alhamduillah... syukr kepada Allah... pening tu masih terasa.. tapi aku malas nak ikut kan sangat pening ni.. kang tidur pulak.. baik aku mengadap PC... buat apa yang patut...

sekarang aku dah tak membaca novel... tak de duit nak beli novel... sekarang aku lebih banyak membaca tentang maklumat dan nasihat tentang kehamilan... aku ada beberapa buah buku rujukan tentang kehamilan... satu tu Terbitan Darul Nu'man... Amalan ketika mengandung & setelah bersalin serta panduan menamakan bayi.... buku ini amat berguna buat aku... kerana terkandung doa doa buat bakal ibu yang melahirkan dan disertakan jua pilihan surah surah yang bagus dibaca bagi wanita yang hamil. Satu lagi buku terbitan Telaga Biru yang ditulis oleh ustazah bahiyah... buku ini telah kuberikan kepada adikku...

takut
"nampak je lari lari"... pembetulan ye.. bukan takut... tapi untuk mengelakkan diri ini daripada bertembung angin dengan dia...dah lah bertembung muka asyik nak melarikan muka... bukan aku yang tak nak tegur... dah dia yang memaling badan... dia yang tidak menyahut sapaan aku... jadi buat apa jadi perigi mencari timba... hidung tak mancung nak disorongkan pipi untuk apa?... buat apa menambahkan ketidakselesaan dia... dah dia terposak posak tak nak pandang aku... baik aku tidak menunjukkan diri... kan itu lebih selesa, dan aku faham keadaan dia... dia tak suka.. entah apa lah yang tersentap... so aku yang terasa diri ini salah, buat lah yang sepatutnya agar dia berasa selesa... aman ... damai dan tenang... geram tau... angin tak de, ribut tak de.. tetiba hujan dah turun... eni angkat jemuran...

mengingati Allah
dengan mengingati yang maha esa... aku rasa lebih tenteram... aman jua tenang.... aku tidaklah sebaik mana...biarpun begitu aku masih mengharap agar setiap doa-doaku dimakbulkan Ilahi... aku terima paa jua ketentuannya, Dia lebih mengetahui tentang apa yang lebih baik untuk ku... meminta minta pada Ilahi, tapi apa yang aku dah buat untukNya aku tak ambil berat... kita sepatutnya kena lebih mengingati Nya...

ilmu hakikat???
bercerita tentang isu agama... aku ada seorang kawan... berkawan dengan seseorang dari masjid wilayah... nama terpaksa dirahsiakan.. aku takut kena manderam pulak! kawan aku ni cerita panjang lebar tentang org yang kononnya tinggi ilmu agama... kita bagi nama kawan aku tu A yang orang bertugas di masjid wilayah tu B... nak tau apa yang aku musykil...

si B tu bitau kawan aku, kalau dia kahwin ngan kawan aku si A tu, insya-Allah akhirat si B cover... kalau si A nak kawen dengan si B... tak payah pakai saksi, wali or bla bla... cukup bersaksikan Allah dan Malaikat... seram lak aku dengar... so kawan aku si A ni pun bidas lah... "bila masa nya aku jadi isteri dia kalau dah hanya bersaksikan tuhan dan malaikat"... peh tu si B yang konon betullah ilmu agama yang dia belajar tu...pun menjawab lah... "awak jangan risau... nanti bila bersama, saya hembus alat sulit tu jangan bagi mengandung".... seram aku dengar....bodoh ke?... sesat ke?... peh tu dia ckp ngan kawan aku dia kena kawin dua, sbb nak cover nafsu dia bila salah seorang datang haid.... hiiiii mak!!!! cam bangan je... mmg lah kan lelaki boleh kawen 4... tapi cara dia ckp tu macam apa ntah....

malas aku nak cite lagik.. cukuplah tu... kang aku kene manderam pulak... nauzubillah....

1 comment:

  1. alamak...seramnya ilmu hakikat dia..mcm mengarut je...

    salam kenal...=)

    ReplyDelete