Monday 4 February 2008

cara cara memandu...

the intro...
hari ini... aku gi kelas memandu (alah yang 8 jam bayo RM350)... untuk ke proses dapat P... pengajar aku... en zaha... huh! letih ek kaki... main main kaki tadi... tapi aku stil lemah nak bagi otak n kaki secara auto tau.. oh ini pedal brek ini pedal minyak... lemah sgt yang ini... sampai tadi masa bawak kete dari tempat sekolah memandu MSDC tu... sampai ke umah.. nak cite lah sikit nih... kat depan sek rendah demang hussein aku tertekan minyak... hoho.. patutnya aku nak tekan brake!.. nasib baik en zaha paham aku... dia tak marah.. tapi yang ah seng masa modul 6 jam.. macam haram je ajo... tak kasi aku rosakkan kete dia... apedaaaaaaaa...

ingat zila! en zaha tak marah... tapi kene waspada lain kali tau! hurmm...

kelas start jam 9 .. tapi en zaha amik lewat... tak pe... ada kesesakan jalan kat simpang JPJ... hurm.. so tadi.. selepas en zaha settle dgn anak didik memandu dia yang nak amik pra test dia suh aku bawak kete... dia nak tgk mana kelemahan aku... memula takut... bawak je lah... dah cikgu suruh... so aku pun bawak lah... bawak punya bawak... boleh lah... ada gak yang aku gagal kawal stereng.. tapi en zaha cakap... aku dah boleh bawak... cume kene polish lagik... ayat nak motivate aku lah tu.. bagus en zaha ni...

3 penjuru...
ini senang... tapi nak pusing stereng habis... mak aih... seksa tangan....
jalan terus... kiraan tiang ketiga... belok kanan...berhenti... peh tu msauk gear reverse... peh tu pusing stereng ke ke kiri habis.... peh tu lepas clutch perlahan lahan... anak panah straight kat kita... stop! peh tu tukar gear satu... peh tu pusing habis stereng kuar kotak.. peh tu naik bukit...

belajar naik bukit...
ha! he he he... ini aku fail selalu... tapi ada jugak yang berjaya... cemana ek...

  1. Pastikan kedudukan kereta dalam keadaan tegak
  2. Stereng dalam keadaan menegak juga…
    Pastikan gear satu... sebelum bergerak...
  3. Pastikan pandangan dan penglihatan menuju kearah tiang pertama
  4. Tekan sedikit minyak…
  5. Mula melepas clutch perlahan-lahan
  6. Kereta bergerak…
  7. Tekan lah minyak seberapa yang patut…
  8. Agak agak side mirror kanan selari tiang pertama…
  9. Ready untuk berhenti…
  10. Tekan clutch dan brake perlahan lahan
  11. Dan pastikan roda hadapan di tengah tengah kotak kuning…
  12. Tarik brek tangan…
  13. Angkat tangan
  14. Tunggu kata JPJ suruh jalan
  15. Jalan…
  16. Senang ek nak jalan…
  17. Masuk gear satu…
  18. Lepas tu tekan minyak sampai no 3..menten
  19. Lepas clutch…perlahan lahan…
  20. Lepas hand brake!!!
  21. Ha kan senang!!!
sekarang...
side parking / masuk belok...
pening maaaaaa... kiri kanan kiri kanan..... meh kita recall balik...

kenderaan masa ini dalam kedudukan ke hadapan daripada tiang nak kita rujuk

1. Masukkan gear reverse

2. Gerak mengundur hingga nampak tiang pertama di bucu cermin segitiga belakang…henti perlahan lahan…

3. Dalam keadaan brake dipijak, dan clutch ditekan…

4. Pusing stereng ke kiri habis…

5. Lihat cermin sisi kanan

6. Undur kereta dengan kiraan tiang ke 5

7. Berhenti

8. Pusing stereng ke kanan 2 pusingan dengan merujuk keadaan stereng T

9. Undur ke belakang rujuk side mirror kiri tiang no 2

10. Stereng ke kanan habis

11. Masuk petak

12. Berhenti dan tukar gear 1

13. Setreng dalam keadaan tidak berubah…

14. Keluar kotak

15. Dalam nak keluar kawal stereng ke kanan

16. Berhenti d tiang no 1

17. Side mirror di hadapan..tiang belakang

18. Pusing stereng ke kiri habis

19. Peh tu lupa..

20. Esok aku belajar balik…

3 comments:

  1. thnkx sebab bago intro cam tu,
    ptg ni amoi ada latihan memandu lagik,
    dh dky 8 jam, nnt jaidk 10 jam lak..
    masih tak ingat nak keluar mausk 3 penjuru..

    ReplyDelete
  2. tq2...........ak pown de prob nk igt sume nie...otak ak pown bknnye hard disk bley iht sume at one time.....thanks sis..=)

    ReplyDelete
  3. sakitnyaa hati..cikgu kau baik..cikgu aku hishh..benci3!! harini aku ada kelas lg..jap g lepas zohor..seriously dah rasa malas nk ambil lesen bagai nih..benci3!!

    ReplyDelete