Thursday, 31 December 2009

Tahun Baru 2010!

hari ini hari terakhir untuk tahun 2009

renung silap...
moga lancar...

bukan bermakna pro tahun masihi
hijrah jua di hitung

moga tahun 2010
menghasilkan yang lebih baik dari tahun 2009

ada sesuatu yang akan diangankan jadi nyata...

Petaling<====>Bank Negara

assalamualaikum wbt.

alhamdulillah masih lagi boleh mengemaskini di sini.

Petaling - Bank Negara
Petaling - Bank Negara
Petaling - Bank Negara
Petaling - Bank Negara
Petaling - Bank Negara

Monday, 28 December 2009

kalau aku tekan




if i am tense!

kalau aku tekan.. maksud aku... tertekan. aku suka sangat dengar lagu dos amantes nih... hurm... maksud lirik lagu ni satu pun aku tak faham... tapi jalan cerita Original Sin aku faham! Faham sangat! ada ke lelaki kat dunia ni, yang macam antonio banderas lakonkan... kalau ada! bestnya dunia! sayang dan kasih teramat dalam pada si penipu...

dah tau perempuan tu tipu...
stil kejar, cari sampai dapat
dah tau perempuan tu jahat...
masih lagi mengharap
haishhhhhhhhhhh

Saturday, 26 December 2009

ah uh ah

owh malam ini.. ada bingit kurasakan... tapi meriah... kemeriahan di luar sana menggamit kepala tentang cerita 1 januari...

ah biar lah...

saja nak bebel kat sini... kat luar tgh berputar ligat lagu Kamelia!

aduh!

Gugusan hari-hari
Indah bersamamu
Kamelia...

Bangkitkan kembali
Rinduku mengajakmu
Ke sana

Inginku berlari
Mengejar seribu bayangmu
Kamelia...

Tak peduli kan ku terjang
Biar pun harus kutembus
Padang ilalang

Tiba-tiba langkahku terhenti
Sejuta wajah telah menahanku
Inginku mati mereka berkata
Tak perlu kau berlalri
Mengejar impian tak pasti
Hari ini juga mimpi
Maka biarkan ia datang
Di hatimu..

hai ...

hati ni tgh terkinja kinja nak cari lagu dari cerita Original Sin... ah gila sekejap! kalau aku gila, aku memang suka layan ini cerita! best!

ehem ehem keluar jenjalan amik gambar... tak pe lah.. dah minat dia....

anak anak tgh layan channel PHDC...

out cari original sin jap!

Saturday, 19 December 2009

rasa bosan...

tak tahu nak buat apa.... aku buat cupcakes... without decorating on top... mals nak memukul shortening mahupun butter untuk dijadikan hiasan... oh ya... kurang kan gula.. nka buat deco gukla mmg banyak nak pakai.... maka nya jadilah seperi di bawah... sempoi...

Friday, 18 December 2009

Oh... Tidak...

bagaimana harus ku mulakan ya...

begini... seorang rakan bercerita tentang pengalaman nya yang memang bulat bulat ditipu tanpa dia sedari itu semua merupaka helah semata untuk......

ceritanya bermula begini...

setelah hampir dua minggu berlalu...

pada hari sabtu... ada panggilan dari seorang kenalan yang baru sahaja bertemu di satu majlis yang tidak gilang gemilang langsung...

mempelawa satu jawatan kerja yang sangat best lah sangat! sangat sangat!

kononnya satu company construction, sub contract ABC... memerlukan pekerja... ketua tadbir gitu...

ok

so maka nya... rakan itu tadi pun beria ia lah... mahu menetapkan tarikh dan waktu untuk ditemuduga....

sebelum ditemuduga... rakan itu tadi yang beria ia sangat itu.... tanya lah macam macam pada kenalan yang baru sahaja bertemu di satu majlis yang tidak gilang gemilang langsung...

byk soalan ditanya

kerja apa
company apa
buat apa
berapa gaji
kerja di mana
financial company
company itu company ini
bagaimana dan mengapa

semua nya dapat dijawab oleh kenalan yang baru sahaja bertemu di satu majlis yang tidak gilang gemilang langsung

namun di hari dan waktu yang dijadualkan untuk bertemu... maka bertemulah si rakan yang beria ia itu dengan kenalan yang baru sahaja bertemu di satu majlis yang tidak gilang gemilang langsung...

rakan yang beria ia itu pun tanya lagi... sbb suasan lain sangat sangat...

ada byk meja

ada org lain pulak

malam pulak

pejadah pulak nak interview memalam... macam ramai pulak yang dtg untuk interview...

hurm...

so...

pendek cerita

ala ala MLM!

rakan yang beria ia itu... mula berubah wajah... tapi di kawal...

biasalah orang melayu... penuh dengan budi bahasa... tidak mahu menyergah... kerana mungkin niat kenalan yang baru sahaja bertemu di satu majlis yang tidak gilang gemilang langsung itu baik.

mahu membantu...

tapi niat yang baik boleh ke menghalalkan penipuan?

oh oh oh...

Wednesday, 16 December 2009

portraiture

Portrait photography or portraiture is the capture by means of photography of the likeness of a person or a small group of people (a group portrait), in which the face and expression is predominant. The objective is to display the likeness, personality, and even the mood of the subject. Like other types of portraiture, the focus of the photograph is the person's face, although the entire body and the background may be included. A portrait is generally not a snapshot, but a composed image of a person in a still position. A portrait often shows a person looking directly at the camera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_photography

sungguh istimewa!

klik gambar utk paparan lebih jelas!

Tuesday, 15 December 2009

Interview ..........

alhamdulillah, jemputan temuduga yang di adakan pada hari sabtu telah berjalan dengan lancar... ada beberapa sessi saringan...

sungguh membosan kan apabila ada slot buat karangan dalam bahasa inggeris.... kalau bahasa melayu pun aku bosan...

antara soalan soalan yang berkisar....

IT test ...semua tentang dunia network dan IT...
typing test... ok

aku=dapat jawab

yang tak seronok... setiap calon di temuduga secara berkumpulan.... gugup... kegugupan masing masing terserlah!

hahaha.. aku steady! interviewer tak nak ty aku apa apa! apasal aku tak tahu... aku brief tentang diri aku shortly, and of course dlm resume semua lengkap... nak banyak tanya aku cepuk lah! (boleh pulak)...

lulus... mmg lulus... masalah... 11 shift! giler... tonggang langgang anak anak aku nanti... last duty about 2.30 am.... so aku dah ckp ngan HR kat sana... to KIV my application....... next intake lah pulak... aku sdg cari keje yang normal shift.... yaaaaaaaaaaaaa....

Friday, 11 December 2009

Esok ada interview!

Oh alangkah gumbira di hati...

dapat panggilan untuk temuduga... company apa... rahsia!

skang kena study balik dunia IT dan network! woitchhhhhhhaaa...

aku budak makanan!

menjawab makcik esok hari!

kalau dorang suruh aku setup network... pengsan! lama weyh tak usik!

peh tu ada test typing lak! huh! taip ikut hati boleh lah... taip ikut note kat buku or screen... lomah den!

la la la la la...

relax dan tenang!

semua di hujung jemari ku!

wishing me... preparing well prepared to myself!

Wednesday, 9 December 2009

ngeh ngeh ngeh!




Tarian Cuti Cuti 1Malaysia!

Saje nak cerita... langkah panjang for these 2 weeks... hah.. anak anak kat kampung!

hari sabtu n ahad aku n ehem ehem jenjalan dataran merdeka...

sbb ada tarian cuti cuti 1 malaysia!

suka! seronok!

tarian aku sama dengan langkah hentam saje lah... tak sempat nak ikut steps dlm motour.gov.my

lagi pun aku pergi sebab follow si ehem ehem!





Sungguh murni bunga hutan
Suci bersih, bersih tidak bernoda
Kalau hati tiada iman
Jatuh kasih, kasih sampai tergoda

Memang sungguh murni si bunga kasturi
Kuntum yang berseri tiap hari
Putihnya bak gading sukar nak dibanding
Memang sangat elok dipersunting

Indah nian kembang asli
Walau tumbuh, tumbuh tidak berseri
Kasih sayang, dalam hati
Rupa cantik, cantik halus berbudi

Memang sungguh murni si bunga kasturi
Kuntum yang berseri tiap hari
Putihnya bak gading sukar nak dibanding
Memang sangat elok dipersunting

Kasih hati dah sebati
Aku rela, rela jiwa melayang
Namun kasih tak diganti
Hati sudah, sudah cinta dan sayang

Memang sungguh murni si bunga kasturi
Kuntum yang berseri tiap hari
Putihnya bak gading sukar nak dibanding
Memang sangat elok dipersunting



Paattu paadava paarthu pesava padam sollava parandhu sellava
pal nilavai pola vantha paavai allava, naanum pathai thedi odi vantha kalao allava
(paatu..)
Paattu paadava paarthu pesava padam sollava parandhu sellava
... See More
megha vannam pola minnum aadayinale malai maeni ellam mooduthamma naanathinaalae
pakkam aaga vantha pinnum vetkam aaguma, ingae paarvayodu paarvai sera thoothu venduma
malai allava nalla neram allava innum vaanam paartha bhoomi pola vazhalaguma

(paatu..)
Paattu paadava paarthu pesava padam sollava parandhu sellava

angam ellam thangamana mangaiyai polae nathi anna nadai poduthamma bhoomiyin melae
kanniraindha kaadhalanai kaana villaya intha kaadhalikku then nilavil aasai illai
kaadhal thondruma innum kaalam poguma, illai kaathu kaathu nindrathu thaan meetham aaguma

(paatu..)
Paattu paadava paarthu pesava padam sollava parandhu sellava



Wednesday, 25 November 2009

mengapa jadi begini>

rujuk sini untuk mengetahui peratus potongan untuk caruman dibawah KWSP.......

mari kita lihat senario ini... oh ye.. kalau tak jelas tolong klik gambar ye!




kenapa ye... dipotong 320 tapi di masukkan 280... ikut nisbah... majikan kena 12%... hurm... mengapa ye...

Friday, 20 November 2009

Faktor luaran yang mempengaruhi institusi keluarga

LUMRAH dalam setiap rumah tangga, tiada yang tidak dilanda badai kerana pasti akan berlaku pertelingkahan antara suami isteri walaupun puncanya terlalu kecil.

Kaunselor Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negeri Melaka, Jalaluddin Abd Aziz, berkata bagi mengurangkan risiko berlakunya masalah, suami khususnya perlu menunjukkan penghargaan terhadap segala pengorbanan isteri seperti mengucapkan terima kasih dan memuji masakannya walaupun rasanya tidak begitu enak. Cara itu, katanya, secara tidak langsung dapat membuatkan hubungan suami isteri bertambah mesra. Begitu juga isteri perlu menjaga hati suami dengan tidak melakukan perkara yang boleh membangkitkan kemarahannya.

“Komunikasi dan interaksi yang berkesan amat penting dalam rumah tangga kerana melalui perbincangan daripada hati ke hati dapat membentuk kebahagiaan dan menjalin kemesraan yang berkekalan. Pasangan yang sentiasa menjaga mutu interaksi biasanya bersedia menghadapi segala cabaran bersama kerana mereka boleh menerima pandangan yang diberi pasangannya,” katanya. Beliau juga menyarankan agar pasangan yang berniat mendirikan rumah tangga benar-benar sanggup dan bersedia memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga kerana tugas itu menuntut pengorbanan yang tidak terkira. Pasangan juga perlu berbincang bersama agar dapat mencapai kata sepakat dalam membentuk keluarga yang harmoni supaya segala masalah mahupun konflik dapat dielakkan. Justeru, segala perselisihan yang berlaku dalam perkahwinan tidak perlu dikesalkan kerana selagi ada jalan untuk memperbaikinya maka berusahalah dan jangan jadikan perpisahan sebagai jalan terbaik. Beliau berkata, perselisihan faham adalah asam garam rumah tangga yang perlu dihadapi setiap pasangan agar hubungan menjadi lebih matang dan semakin serasi bersama melayari bahtera perkahwinan. “Bergaduh, berselisih pendapat, bertikam lidah, cemburu hanyalah satu bentuk ujian yang tidak akan memisahkan anda dengan orang tersayang selagi kita tidak membenarkannya. “Yang pasti, suami isteri perlu bekerjasama dan sering menyokong antara satu sama lain tidak kira sesukar mana halangan yang terpaksa dihadapi kerana melalui kesepakatan dan persefahaman yang terjalin akan membuatkan pasangan sentiasa hidup dengan gembira walau sekuat mana badai melanda,” katanya.

celaka lah ketas kamu!

Terjemahan:
Dari Ka’ab Bin ‘Ujrah (ra) katanya: Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam) bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kamipun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kamipun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini. Lalu baginda menjawab:
“Sesungguhnya Jibrail (as) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam surga. Lalu aku pun mengaminkannya.
[HR Al-Hakim dan Sanadnya Sahih]

Di lema kaum isteri

isteri...

antara ibu sendiri dan suami

suami wajib

suami

antara ibu dan isteri

ibu wajib diutamakan...
--------------------------------------------
hurm... secara amnya semua tahu... mana baik mana buruk, mana dosa, mana pahala....

kalau anak perempuan ... beza... setelah berkahwin ibubapa dah serahkan pada suami... dah kena ikut perintah suami...

ini lah dilema wanita...

hati ibu-ibu sendiri banyak terluka, tapi si ibu-ibu diam kan sahaja... kerana tidak mahu keluarga anak perempuan nya berantakan / huru hara....

------------------------apa yang aku bebel kat sini...

Berdosa bagi isteri yang mengingkari perintah suami yang tidak bertentangan dengan hukum syarak.Oleh itu untuk menjadi seorang isteri yang solehah, ia wajib taat kepada perintah dan larangan suami selagi ia tidak bercanggah dengan syarak.. hati jangan sedih sedih!

Abi Bakrah radhiallahu 'anh berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah bertanya tiga kali: “Mahukah aku memberitahu kalian tentang dosa yang paling besar?” Mereka (para sahabat) menjawab: “Sudah tentu wahai Rasulullah!” Baginda menjelaskan: Syirik kepada Allah, derhaka kepada ibubapa (perawi menerangkan, bahawa baginda ketika itu duduk sambil bersandar, lalu menyambung) dan sumpah yang palsu.[1]

Derhaka kepada ibu adalah lebih berat dosanya, berdasarkan sebuah hadis lain dimana Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengkhususkan larangan berbuat derhaka kepada seorang ibu: Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kalian berbuat derhaka kepada ibu, meminta sesuatu yang bukan haknya dan menanam bayi perempuan hidup-hidup. Dan (Allah) membenci kalian menyebarkan gosip, banyak bertanya dan mensia-siakan harta.[2] Yang dimaksudkan dengan derhaka adalah apa sahaja perbuatan yang bertentang dengan berbuat baik dan ihsan. Antaranya, meninggikan suara, menggunakan perkataan yang kasar, sinis dan menyinggung perasaan, tidak memenuhi permintaan mereka (selagi mana ia bukan sesuatu yang bertentangan secara jelas dengan syari‘at Islam) dan membiarkan mereka dalam keadaan memerlukan bantuan, sama ada dalam bentuk rohani atau jasmani. Seorang ibu yang menangis dan seorang ayah yang termenung dalam konteks berinteraksi dengan anak lazimnya adalah isyarat bahawa mereka telah diderhakai. ‘Abd Allah ibn ‘Umar radhiallahu 'anhuma pernah menerangkan bahawa dosa-dosa terbesar ada sembilan, iaitu: Mempersekutukan Allah, membunuh orang lain (tanpa hak), melarikan diri daripada pertempuran, memfitnah seorang wanita (dengan tuduhan zina), memakan riba’, memakan harta anak yatim, berbuat maksiat dalam masjid, menghina ibubapa dan (menyebabkan) ibubapa menangis disebabkan kederhakaan (anak kepada mereka berdua).[3] Ibu dikhususkan daripada ayah kerana lazimnya kita sebagai anak-anak lebih berani bertindak derhaka kepada ibu berbanding ayah. Sifat kewanitaan seorang ibu yang lemah lembut dan peranannya yang “hanya di rumah” menyebabkan sebahagian kita tidak menghormatinya, lantas berani bersikap derhaka kepadanya. Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberi amaran khusus kepada kita berkenaan ibu kita, bahawa janganlah menderhakainya.

---------------------------


Doddy!

oh ye... lupa nak kemaskini maklumat... sekarang dah musim kenduri kendara... boleh lah aku sibuk sibuk kumpul material untuk program ku yang seterusnya.... sekian lama aku berhenti melirik lirik sibuk dengan hal hal negara, sudah tiba masanya aku kembali ke dunia ku yang satu lagi. dunia aku bukan dunia kau.

hari ni si doddy nikah.
esok dia sanding.
lusa si polan bin si polan langsung
ni satu manusia kurang sopan
bagi kad undangan tapi tak tulis nama
ah... aku tau lah... si polan tak nak ajak kami sekeluarga
dia ajak si ehem ehem aja...
macam bagus sangat!
pergilah aku sikit pun tak heran...

moga si polan berseronok disana!

sakit tol hati aku hari ini.
tapi buat apa nak kecoh.
diam diam sudah.

bising bising kang tak pasal
tercemar pulak tangan kiri
setelah tangan kanan tercemar

duh... pengsan!

Ya Allah,
kadang aku tidak tahu mengapa aku diuji sebegini...
mungkin ada hikmah...
sabar ye azila!

Thursday, 19 November 2009

Episod 11

Dalam renyai hujan, Zulaikha mengamati rintik rintik hujan.

Hujan. Hadir hujan kerana awan.

Setiap yang berlaku ada sebab dan alasan.

Zulaikha masih di balkoni biliknya. Penat duduk kemudian berdiri. Sesekali bersandar di dinding sambil memeluk tubuh. Tiada siapa disisinya tika ini. Ingin memujuk Azlan. Penat. Penat berfikir tentang rencana. Ingin sekali Zulaikha bermandi renyai hujan, agar kemarau hatinya hilang. Mana mungkin kemarau hatinya hilang begitu sahaja. Ah... tak mungkin pujukan Zulaikha mampu melembutkan hati Azlan.

Zulaikha tidak setanding Mariam. Tidak setanding Azhar juga.

Zulaikha hairan. Mengapa setiap kali keluarganya ada kerja kenduri, Azlan pasti tidak berminat untuk bersama-sama membantu. Berbeza dangan Zulaikha. Pernah tika Mariam mahu melangsungkan perkahwinan esoknya, kereta Azlan buat perangai. Mana mahu dicekau wang tika malam gelap gelita. Pada Mak Chom, Zulaikha mengemis bantuan kewangan. Pada sahabatnya Ku Irma diminta ambilkan Zulaikha dan Azlan di Masai. Tak terbalas budi Ku Irma. Sanggup menjemput Zulaikha dan Azlan di Masai. "ah lupakan sahaja malam itu!" Zulaikha berbisik sendiri.

Apa yang Zulaikha fikirkan diwaktu ini, seingat Zulaikha tidak pernah dirinya menolak untuk hadir dalam kerja-kerja kenduri.

"Kamu Zulaikha, jangan nak duduk senang lenang, tolong-rolong ringan kan tangan bantu apa yang patut di dapur. Mak Jah dah ada bahagian Mak Jah yang nak disiapkan."

Sampai sekarang Zulaikha masih ingat dialog itu. Sering bermain-main di cuping telinga Zulaikha. Gegendang bingit. Hati sakit. Semua harus di tolak ke tepi. Biar seribu kali mengadu, Azlan bagaikan tidak endah.

Zulaikha teringat peristiwa 5 tahun yang lalu. Belum sempat lelah di hela, kata-kata sinis menerpa laju. Baru sahaja duduk bersimpuh merehatkan diri dari perjalanan jauh. Badan lemah membawa perut yang berisi. Sedikit tiada simpati.

Itu Zulaikha. Ya, belum sempat penat di lepaskan, bangkit bangun menuruni anak tangga menuju ke khemah memasak. Periuk-periuk belanga berisi lauk pauk untuk majlis esok hari menusuk ke hidung. Harum serai. Manis bawang. Pisau diambil, bawang bawang di buang kulitnya. Halia dihiris hiris halus. Meriah dengan suara disitu.

Berbeza dangan Azlan, pernahkah Azlan diperlakukan seperti Zulaikha tatkala bersama ahli keluarganya apabila ada kerja-kerja kenduri. Tidak. Tidak berani keluarga Zulaikha mengarah atau mengomel. Hatta mengajak ke pasar juga keluarga Zulaikha segan. Sedarkah Azlan tentang itu. Kira pulang ke kampung, masakan yang enak pasti terhidang. Pantang sekali Azlan meminta lauk yang jarang jarang sekali dimasak. Pasti disediakan. Kiranya tiada bahan, Mak Long Ayu akan segera ke pasar.

Lusa, anak Mak Ngah Jumi akan melangsungkan perkahwinan. Sudah dewasa si Fatin Nasuha. Bakal menjadi isteri. Zulaikha gelisah. Fatin. Ya Fatin. Berkali-kali telefon, mengingatkan tentang hari bahagianya. Zulaikha gusar. Azlan seakan tidak berminat untuk turut serta. Telah Zulaikha duga.

Hujan yang tadi renyai kini makin lebat. Zulaikha masih di balkoni. Dia ingin diam di situ sahaja. Hati sakit siapa yang tahu.

Azlan beria ia mahu mengikut Mariam sekeluargaa bercuti di Redang.

Pedih!

Wednesday, 18 November 2009

owh tidak sihat...

aku pening kepala... badan sejuk terasa ada gigil... cuba bertahan dengan aktiviti lasak, namun... aku tidak daya jua... tekak terasa sakit amat... suara sudah pasti ada lontar yang sumbang... jarang aku begini... mencuci dosa agaknya... siapa kata aku baik, kadang ada juga terlencong...

Friday, 13 November 2009

12 malam...

Jam di dinding telah menunjukkan jam 12 tengah malam... aku masih lagi merayau rayau ke sana ke mari bersama encek youtube.com, mencari ilham untuk melaksanakan satu tugasan yang tak pernah aku buat... SUMPAH! aku tak pernah buat... dulu aku cukup malas nak join mana mana persatuan atau kelab... kalau masuk pun jadi ahli biasa je...

kali ini tujuan Perjumpaan Semula setelah 13 tahun berlalu, aku (dipaksa atau terpaksa atau rela hati) kena buat satu video clip... eh?.. mulanya nak buat guna Microsoft PowerPoint aje.. tapi rakan sesekolah sarankan aku buat guna Video Movie Maker...

aku dah godak VMM... nampak mudah je...

it just a matter of materials...

aku cuma ada aksi pegun sahaja untuk dipertontonkan...

at least k!

utk tag AJK aku dah siapkan...

hurm... berpuluh juta kali si ehem ehem ajar, tak masuk masuk jugak, sampai kena marah... bukan tak masuk... sebetulnya tak ambil perhatian pun... tapi di sebabkan kena buat juga utk tag reunion ni... aku mintak tolong ehem ehem ajarkan...

"awak ni... bukan nak faham betul betul..." terus tidur n tak layan bila aku tanya malam malam hari....

hahahaha.. padan muka...

tapi satu keajaiban...

aku dah boleh buat jugak akhirnya... asas sahaja ye... nak lelebih.. saya baru nak mauk taska ni ha....

ini lah hasilnya...







boleh lah kan... buat permulaan... hurm... jap gi nak edit gambar... byk wooo keje nak buat... tak tidur lah aku malam ni... kesian ehem ehem... tidur sendirian.. dah lah demam....

Tuesday, 10 November 2009

things to settle

urm hari ini dah hari selasa

slides presentation tak buat lagi

pas utk ajk in progress

susah kan kalau tak reti guna adobe..

learn n learn zila...
kalau ehem ehem tegur jangan kecil hati

hari ini aku mesti gi sekolah amik gambar sekolah n cikgu cikgu yg ada
suresh dah terbang ke cambodia ahad lepas
hari ni terbang balik malaysia semula

adoh...
nak buat slides presentation mmg boleh je buat
material sikit sgt
its ok
cuma aku terkial kial nak letak lagu
hurm
bukan tak reti guna soundforge
tapi rutin aku sbg suri rumah tu yang ada payah sikit...

sekejap si kecil nak susu cap gantung
sekejap si abg nakl shishi

nak buat malam
ada lembaga pulak ganggu
sungguh takut...

aiyarkkk
byk nye alasan

try to manage today
esok ada discussion ngan kawan kawan

huh
ptg ni nak ke central market
cr hadiah lucky draw sponsored by POSITIVE SOUL

jgn lah hujan!

Friday, 6 November 2009

Nak MenCAROT boleh?

eh.... nak mencarot... tak baik adik adik! mari kita beristighfar banyak-banyak, ianya lebih menenangkan jiwa dan tenteram rohaniah

bukan apa...

adalah suara suara tidak puas hati
tentang bayaran yang cukup lumayan
tapi kerja HARAM tak buat!

maksudnya
meminta minta di bayar gaji
siap sms bertanyakan duit dah masuk ke belum

bukan apa kakak kakak abang abang

rasa macam seronok sangat kan
mintak duit atas kerja yang tak seberapa
u r not fully utilized pun kan
nak buat cemana
nak jaga hati raja sialan
si penipu lidah bercabang
penuh duri dalam daging

haiyark!

aku terkesima...

"tak maulah, aku nak jadi pakar kecemasan, nak kerja dgn government sampai tua, nak tolong org2 susah, ko doakanlah biar niat aku tercapai, ye? aku tak pandang duit sangatlah, makan pakai cukup, dah syukur dah, ok lah c u soon, zzzzzzz...."

mengenali dia sejak darjah 5...
bersatu kelas semasa darjah 6,
berpisah di tingkatan 1,
bertemu kembali di tingkatan 2
jodoh kekal hingga tingkatan 5....

di UPM,
fakulti kami bersebelahan amat!
aku di fakulti Sains Makanan
dia di fakulti perubatan
ada hari hari tertentu kami ke kuliah bersama
maklum kami sama sama berulang dari jalan kelang lama ke UPM...

tersentuh sanubari... dengan jawapan itu
aku kenal dia... sejak darjah 5...
dia memang bercita cita utk menjadi doktor...

entah angin apa menyapa
aku menyarankan dia, utk jadi pakar kanak kanak...
lumayan bila dah buka klinik sendiri nnt...
mana aku sangka itu yang di balas oleh dia...

wahai sahabat aku tau keikhlasan kau..

kita sama sama mengharungi susah payah masa kecil...
kita sama sama mengharungi liku liku kehidupan setinggan...

kau tidak lupa rupanya kesusahan yang pernah kita alami dulu!

Thursday, 5 November 2009

owh me oh my

bosan tahap gaban melanda...

oh sungguh malas mahu masak
hari ini tidak semena aku buat cuopcakes besar gedabak!
lama tak jengah blog kan

urm...
sibuk



Friday, 30 October 2009

cepat setel kan...

ada byk benda nak di buat
tapi aku malas je...

hurm...

need to well organized!

emir dan haziq baru je nak kebah demam...
emir pulak masih berak berak

emir sekarang ni asyik menangis je...

emir...
kenapa asyik menangis
pantang ibu bangkit
mesti nangis
macam ibu nak tinggalkan kamu selamanya pulak syg
ibu takkan tinggalkan kamu selagi ibu tak nampak kamu membesar


sedih tau bila anak menangis!

nak masak susah
nak berak pun susah
nak kencing pun susah

why are u dear... always cry dear?... why?... tak boleh nak pisah langsung... bila dah dapat ibu dia... dia akan genggam erat tak mahu lepas.... sakit jiwa ibu!

Thursday, 29 October 2009

9 sebab hati tidak bahagia

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah

paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2 . Pendendam

tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki

amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil

sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia

5. Tamak

orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan..

6. Tidak sabar

andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh. .)

7. Ego

ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak

terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia

tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah. . Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.
Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.
Wallahualam"

Friday, 23 October 2009

benci!

benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci benci

Sunday, 18 October 2009

Apabila hati tersentuh...

alhamdulillah... semuanya selamat...

lama jugak aku tidak mengemaskini lirik lirik bercerita di Lirikan Alam ku ini.

pena. sungguh penat.

Seawal pagi kami dah keluar. balik kampung aku kejap. ada orang buat tak baik kat rumah arwah nenek aku. Moga Allah balas setiap perbuatan jahat mereka.

Ehem ehem sempat merehatkan diri di sana. kami anak beranak dan mak tam sibuk berborak pasal dajal itu... memang jahat!

Ya Allah, hanya kau sahaja yang mampu membalas ... setiap perbuatan yang mungkar.

petang kami balik Jalan Kelang Lama. dah lewat rasanya. singgah Plaza Mutiara Sentul dan juga Ampang Park. Beli barang tambahan Nikon D90...

tiba umah jalan kelang lama dah 7 lebih. kelam kabut bersiap. Ada pertemuan beramai ramai di Bangi, Seksyen 7. kami memang lewat sampai. 8.30 rasanya.

hurm... aku jumpa kawan kawan D One (sem 1), KYPM Kelantan. Dan juga D ONE A (sem 2 dan 3) di KYPM Kelantan. lepas habis matrikulasi masing masing ambil jurusan pilihan sendiri.

aku kelu nak berbicara. lama sangat tak jumpa. kecoh kecoh sikit je. Ye lah, di UPM, jarang bersama... Fakulti juga berbeza-beza. kalau berselisih angin, cuma sempat say HI je.. tak pun senyum dari jauh!

Seronok jumpa kawan kawan sekelas. terharu. serious. Bila mamat menangis masa bagi talk tadi, aku tak rasa apa apa... tapi bila aku berbicara di sini... aku rasa sedih jugak... owh! kawal diri ella!

zaman itu sudah berlalu. hanya tinggal kenangan-straight face-.

mana tak nye... bila teringat kedai abe, kedai makcik kem kijang... tetiba aku teringat geng ketawa ghairah bilik 9-blok ikhlas. ketawa bersahut sahutan dengan geng bilik 10-blok ikhlas. ketawa kami menjadi umpatan.. sampai blok syukur kedengaran.. mahu tak bercerita!

sorang geng bilik tak bersama pun tadi. tak pe lah... at least geng sekelas dan sefakulti ada.

meriah nya zaman itu. nak nangis pulak!

umi kalsum patutnya join tapi suami dia ada kursus pulak.... dia lah org pertama aku berkenalan semasa memijak bumi Kolej Yayasan Pelajaran MARA... lelaki pertama yang aku kenal Salleh... tarikh lahir sama ngan aku. Aku dan mak Salleh sesama ke Pekan KB cari barang keperluan duduk hostel. Entah si Salleh tu ingat entahkan tidak.

Masa hantar ke KYPM, mak aku yang temankan. Upah kenalan jiran untuk guide kami ke sana. tapi... at the end mak aku balik sendiri sebab orang yang mak aku upah hilang entah mana.

nangis masa tu depan kedai makcik potostet. ye lah. risau bila pikir cemana mak aku nak balik.

tapi mak sampai jugak KL.

hari hari orientasi... che mat ... tanya soalan... soalan apa aku dah lupa... tapi aku jawab ada perkataan dowh (b0d0#)... aku dah bg impression buruk tentang diri aku...

tapi arah beritahu... mmg 1st impression aku buruk, tapi bila dah kenal... -uhuk uhuk- lu pikir lah sendiri...

kenangan!

dah dah jom tidur.... esok pepagi nak gi taman bukit jalil lagi. ada outdoor shoot... kat area kolam ikan lak...

Wednesday, 14 October 2009

Stephen Gately Dies In Majorca

hurm... dah hilang sorang ahli boyzone...
--------------------------------------

kaset itu masih ada...
aku simpan
hurm... aku suka nyanyian penyanyi-penyanyi "irish" itu

dapat anak perempuan nak namakan irish lah...

melamun lagi!

malam ini
aku tak mampu melelapkan mata
ada gangguan jiwa yang sedang jiwang
angau kah aku?

seronoknya di lamun cinta





"Sorry,"
Is all that you can't say
Years gone by and still
Words don't come easily
Like "sorry" (like
"sorry"..like "sorry"..)
"Forgive me,"
is all that you can't say
Years gone by and still
Words don't come easily
Like "forgive me"
("forgive me"..."forgive me"..)
Forgive me..

But you can say, baby
Baby can I hold you tonight?
Baby, if I told you the right words
oooh, at the right time
You'll be mine

"I love you"
[ Find more Lyrics on www.mp3lyrics.org/tG ]
is all that you can't say
Years gone by and still
Words don't come easily
(words don't come easily..)
Like "I love you", "I love you"..

But you can say, baby
Baby can I hold you tonight?
Baby, if I told you the right words
oooh, at the right time
You'll be mine

(Baby can I hold you...)
But you can say, baby
Baby can I hold you tonight?
Baby, if I told you the right words
oooh, at the right time
You'll be mine

(Baby, if I told you..)
(Baby, can I hold you..)
You'll be mine..
(Baby if I told you..)
(Baby, can I hold you..)
You'll be mine..
(Baby if I told you..)
Baby, can I hold you.

Thursday, 8 October 2009

Sunway Pyramid-UKM






asyik dengan lagu Father and Son nyanyian boyzone...

hari ini...
pepagi aida kol...
ty samada nak join mandatory leave dia
birthday dia 0810

aku cakap "set"
tepat 0935 seperti jangkaan aida
dah sampai depan pintu umah aku

aku?... lom siap
ngamuk aida

banyak perkara di bualkan di SP

tentang hidup!

urm...

lepas nyot nyet

balik

aku siap segala bagai untuk tujuan pengeposan maklumat siasatan (ayat tak hengat)
resit dah jumpa
ada peluang jadi penyiasat balik

pukul 3
pergi pejabat pos
terserempak dengan cikgu ghani
cikgu add math yang garang
rotan sentiasa ada di tangan
aku pernah terlelap dlm kelas tambahan
terus cikgu suh aku selesaikan soalan kat blackboard!
pergh bepeluh aku dlm makmal biologi masa tuh!


terus ke komuter
haziq n emir suka! riang!

sampai KL Sentral
pertukaran tren

tren delay 17 minit...
emir main cak cak ngan couple melayu!
kemain dia!
emir main cak cak juga ngan penumpang lain


dlm 5.30 tiba UKM
kol ehem ehem
tak dapat dapat

kol umah
ehem ehem yang jawab!

perghhhhhhhhhhhhhh

dah janji kan!!!!!! nak gi raya...
boleh lupa...

tak pe

balik naik komuter balik
emir ada sedikit meragam!
haziq tak mo turun tren

kami turun kat mid valley

penat!

yang pasti... terima kasih banyak banyak kepada penumpang-penumpang se koc dengan aku!
mahu bergurau senda dengan anak anak aku...
jadi perhatian pulak masa tuh!

life is unpredictable!!!

No matter what the end is, My life began with you

dah tua tua ni tetiba layan boyzone pulak!

no matter what

Chorus:
No matter what they tell us
No matter what they do
No matter what they teach us
What we believe is true


No matter what they call us
However they attack
No matter where they take us
We'll find our own way back


I can't deny what I believe
I can't be what I'm not
I know I'll love forever
I know, no matter what


If only tears were laughter
If only night was day
If only prayers were answered
Then we would hear God say


Chorus


And I will keep you safe and strong
And shelter from the storm
No matter where it's barren
A dream is being born
No matter who they follow
No matter where they lead
No matter how they judge us
I'll be everyone you need
No matter if the sun don't shine
Or if the skies are blue



I can't deny what I believe
I can't be what I'm not
I know, I know
I know this love's forever
That's all that matters now
No matter what

Wednesday, 7 October 2009

Head Over Feet




Head Over Feet - Alanis Morissette

I had no choice but to hear you
You stated your case time and again
I thought about it

You treat me like I'm a princess
I'm not used to liking that
You ask how my day was

You've already won me over in spite of me
And don't be alarmed if I fall head over feet
Don't be surprised if I love you for all that you are
I couldn't help it
It's all your fault

Your love is thick and it swallowed me whole
You're so much braver than I gave you credit for
That's not lip service

You've already won me over in spite of me
And don't be alarmed if I fall head over feet
Don't be surprised if I love you for all that you are
I couldn't help it
It's all your fault

You are the bearer of unconditional things
You held your breath and the door for me
Thanks for your patience

You're the best listener that I've ever met
You're my best friend
Best friend with benefits
What took me so long

I've never felt this healthy before
I've never wanted something rational
I am aware now
I am aware now

You've already won me over in spite of me
And don't be alarmed if I fall head over feet
Don't be surprised if I love you for all that you are
I couldn't help it
It's all your fault

Sunday, 4 October 2009

jenjalan TUDM subang

pergh!!! seronok sungguh melihat itu itu berterbangan! bising bising tidak menggugat kebingitan telinga... ada jua sorak sorak dari tekak ini melaung kuat... hebat! berani! tidak seperti ini ... naik basikal kalau berselisih dengan kereta, berhenti dulu beri laluan... ada si gadis... pilot kah dia... teruja melihat beliau bersama dua lagi pilot! hebat!







Pertunjukan Udara TUDM dan The Thunderbirds
Tentera Udara Diraja Malaysia dan United State Air Force (USAF) dengan bangganya ingin mengumumkan bahawa tim aerobatik terkenal, The Thunderbirds dan Skn ke 11 TUDM akan mengadakan pertunjukan udara bersama pada 3 Oktober 2009 bertempat di Pangkalan Udara Subang. Skn ke 11 TUDM merupakan skuadron elit yang memiliki aset canggih TUDM iaitu pesawat Su-30MKM manakala The Thunderbirds yang menggunakan pesawat F16 pula merupakan skuadrom pertunjukan udara USAF yang berpangkalan di Nellis Air Force Base ,Las Vegas, Amerika Syarikat. Pertunjukan ini adalah percuma dan orang ramai dijemput untuk hadir pada 3 Oktober 2009 bermula jam 10 pagi bagi menyaksikan pertunjukan dari tim aerobatik yang merupakan antara yang terbaik di dunia di samping berpeluang menyaksikan kehebatan juruterbang TUDM melakukan aksi mencabar bersama pesawat tempur Sukhoi (Su-30MKM). Orang ramai dan penduduk yang tinggal di sekitar Subang dan Shah Alam diminta supaya tidak terkejut dengan kehadiran pesawat-pesawat pejuang yang akan melakukan penerbangan rendah bermula pada 1 Oktober 2009 sehingga 3 Oktober 2009 Wakil media dijemput hadir untuk membuat liputan sepanjang pertunjukan di adakan.

Tentera Udara DiRaja Malaysia- Sentiasa Di Angkasa Raya
http://www.airforce.gov.my

Friday, 2 October 2009

Ingin Kusentuh Cintamu




kepada peminat dan pembaca novel... dapatkan karya sulong rakan sekolah ku... nama glam.. aryanie... hehehehe... beli eh... sokonglah penulis baru!

Thursday, 1 October 2009

I love the way you love me.. uhhhhh


I love the way you love me - BOYZONE

like the feel of your name on my lips
And I like the sound of your sweet gentle kiss
The way that your fingers run through my hair
And how your scent lingers even when you're not here


And I like the way your eyes dance when you laugh
And how you enjoy your two-hour bath
And how you've convinced me to dance in the rain
With everyone watching like we were insane


But I love the way you love me
Strong and wild, slow and easy
Heart and soul so completely
I love the way you love me


And I like the sound of old R 'n' B
And you roll your eyes when I'm sloppily off key
And I like the innocent way that you cry
At sappy old movies you've seen thousands of times


Chorus

(Listen to me now)
And I could list a million things
I love to like about you
But they could all come down to one reason
I could never live without you

aku dalam kerinduan... boyzone!!!!!!!!!


02 - LOVE FOR ME A REASON - <>

Girl when you hold me
How you control me
You bend and you fold me
Any way you please

It must be easy for you
To love the things that you do
But just a pastime for you
I could never be

And I never know girl
If I should stay or go
Cos the games that you play
Are driving me away...

Don't love me for fun girl
Let me be the one girl
Love Me For a Reason
Let the reason be love
Don't love me for fun, girl
Let me be the one, girl
Love Me For a Reason
Let the reason be love

Kisses and caresses
Are only minor tests, babe
Of love turned to stresses
Between a woman and a man
So if love everlasting
Isn't what you're asking
I'll have to pass, girl
I'm proud to take a stand

I can't continue guessing
Because it's only messing
With my pride, and my mind
So write down this time to time

Don't love me for fun, girl
Let me be the one, girl
Love Me For a Reason
Let the reason be love
Don't love me for fun, girl
Let me be the one, girl
Love Me For a Reason
Let the reason be love

I'm just a little olf-fashioned
It takes more than a physical attraction
My initial reaction is
Honey give me a love
Not a fascimile of

Don't love me for fun, girl
Let me be the one, girl
Love Me For a Reason
Let the reason be love
Don't love me for fun, girl
Let me be the one, girl
Love Me For a Reason
Let the reason be love
(Repeat to fade)

Father and Son


Father And Son - Boyzone

Father
Its not time to make a change,
Just relax, take it easy.
Youre still young, thats your fault,
Theres so much you have to know.
Find a girl, settle down,
If you want you can marry.
Look at me, I am old, but Im happy.

I was once like you are now, and I know that its not easy,
To be calm when youve found something going on.
But take your time, think a lot,
Why, think of everything youve got.
For you will still be here tomorrow, but your dreams may not.

Son
How can I try to explain, when I do he turns away again.
Its always been the same, same old story.
From the moment I could talk I was ordered to listen.
Now theres a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.

Father
Its not time to make a change,
Just sit down, take it slowly.
Youre still young, thats your fault,
Theres so much you have to go through.
Find a girl, settle down,
If you want you can marry.
Look at me, I am old, but Im happy.
(son-- away away away, I know I have to
Make this decision alone - no)
Son
All the times that I cried, keeping all the things I knew inside,
Its hard, but its harder to ignore it.
If they were right, Id agree, but its them you know not me.
Now theres a way and I know that I have to go away.
I know I have to go.
(father-- stay stay stay, why must you go and
Make this decision alone?)