Sunday, 31 May 2009

Anak-anak ku

izz emir haq
alhamdulillah
dah tak demam lagi.
baru baru ini, izz emir haq meragam.
menangis siang dan malam.
nak tumbuh gigi.

haziq amirul haq
get well soon sayang
demam!
aku telah melalui satu pengalaman yang telah dilalui oleh ibu ibu yang lain. dulu aku sering mendengar rungutan ibu ibu (masa kerja dedulu).... abang dah baik demam, adik pula demam ataupun sebaliknya... letih (itu rungutan mereka)... anak anak masih kecil banyak ragamnya.

hari sabtu aku balik Ulu Yam (cuti sekolah je mesti mak aku balik kampung). Singgah bangi jenguk auni shauqina, kemudian taman seri sentosa jap selepas beli barang di Amcorp Mall, then ke low yat/plaza imbi.

di kampung aku... aku dapat melelapkan mata dengan amannya siang tadi. aku minta izin kepada ahli keluarga aku. setelah 4 hari emir demam dan merengek siang dan malam (betul)... lega kepala dapat rehat. 2 jam pun jadi. sementara aku tidur dengan lenanya... adik aku si norazimah main main dengan haziq amirul haq dan izz emir haq. Main bola sepak. Main kejar kejar. sungguh aku tak sedar. tidur mati! bangun tidur, tengok tengok mak aku sedang suapkan nasi ke mulut kedua-dua cucunya... warghhhhhhhhhh... terharu kejap!!!

kenapa tetiba mak aku baik nih... (mak aku memang baik..aku je yang jahat nauzubillah)

Sujud Syukur...Alhamdulillah





Price:
Nikon D90 + Lense + Tripod + Bag=RM4100
Nikon Speedlight SB 900= RM1600
UV Filter (kenko brand)= RM60

Shop:
J One Amcorp Mall PJ

opssssssssssssss...dulu Married But Available...sekarang Married But Teruna...

Thursday, 28 May 2009

Izz emir haq jatuh

sekarang anak kedua aku dah masuk 8 bulan. lasak. dah tak mahu duduk dlm walker. asyik nak bergayut je dekat kerusi dan memapah.

semalam
Izz emir haq terjatuh dalam keadaan terlentang. aku tak sempat nak capai. dia kemain menonjolkan diri boleh berdiri. tetapi lupa diri masih tidak stabil. tu yang jatuh. aku pula sedang menyuap kan haziq amirul haq, abangnya.
Kita dekat dengan emir yang pada mulanya sibuk nak panjat tangga... alih alih pergi kat kerusi... tak sempat nak capai emir!!!

petang semalam
dah dua kali izz emir haq muntah.

malam tadi
muntah lagi

sekarang
badan dia panas

warghhhhhhhhhhhhhh
risaunya...

bertambah risau bila baca artikel berkenaan bayi jatuh nih... dah dah jangan baca...

untuk menenangkan hati:
zikri jatuh banyak kali... zikri anak si zura (zikri ialah cucu makcik sebelah)... lagi byk terjatuh...ok jerk... lek zila!!! esok tgk keadaan... kalau muntah lagi bawak gi klinik ye...

Wednesday, 27 May 2009

Pucuk Paku bermeter

ini adalah meter rumah makcik sebelah... warnanya kuning. tetapi pagi tadi suami aku terperasankan meter rumah kami sudah bertukar kepala dari warna kuning kepada warna hitam seperti gambar di bawah. Mengapa? Oh aku terlupa pula nak buat panggilan ke Syarikat Air Melaka Berhad di talian 1-800-58-5800. oH lagi... tidak mengapa... setelah ku selidik bil bulan ini juga bulan lepas... Jenis Bacaan ialah A03. Di mana maksudnya ialah Meter Rosak... oH LaGi!!! patutlah bil air bulan ini masih lagi RM12.50... sudah 3 bulan rasanya bil air sama sahaja iaitu RM12.50... Rupanya meter air di rumah ini sudah rosak.... aku pelik sebelum nh... kenapa bil air hanya RM10 then RM12.50 untuk 3 bulan. Aku berkira kira kononnya aku pakai mesin basuh auto tu jimat air... Kemain berlagak seorang isteri menghebahkan betapa bagusnya sang isteri menggunkan air sehingga bil air hanya RM12.50... hari ini baru terbongkar... Meter Rosak!!! selalunya bil air kena sampai RM30. aku kan rajin buang air... cuci dapur!!! Cuci Rumah!!! anak anak pun rajin buang air...




gambar di atas ialah gambar buah pisang. di bawah pula pucuk paku. Sedang aku sibuk mencari resepi... tetiba ku terdengar bunyi SMS...its written "we are about to reach your house"!!! oh tidak... ibu mertua ku akan sampai bila bila masa, waktu itu... dah lah aku tak masak hari ini!!! siap order (1300131300)... ha ha ha... kantoi aku dengan ibu mertua!!! he he he... pon pon.. bunyi motor MAMAT MC D... masa itu jugak lah ibu mertua ku sampai... he he he... ibu mertua ada belikan kudap kudapan... sempat ibu mertua ku dan pak cik memberi idea untuk dibuat apa dengan pisang muda. Masak Lemak Cili Api kata pakcik...manakala ibu mertuaku pula memberi idea kepada ku bagaimana mahu menyiang pisang muda itu... bila lah aku nak masak... esok may be aku sibuk dan jenuh kepala otak nak pikirkan nak amik balik lesen kereta dan motor... mampukah aku? hai darah gemuruh pergi lah kau jauh dari hidup ku.......... biarlah aku pandai dan berani bawak kereta dan motor... agar aku senang nak bershopping ... sebenarnya kau dapat Pisang Muda ini dari novelis muda Zara Aluwi dengan karyanya yang bertajuk belahan jiwa... macam mana aku boleh dapat pisang muda dari kak zara?.. anda boleh lah mengunjungi laman blog anaknya zaid... disitu diperihalkan segala...

terima kasih pada kak zara kerana sudi belanja makan ikan bakar dan berkongsi ilmu!!! sebelum ibu mertuaku meneruskan perjalanan ke johor... beliau sempat berpesan kepada kami... JANGAN LUPA PERJUANGAN ORANG-ORANG YANG TELAH BERSUSAH PAYAH MEMBELA NASIB MELAYU!!! siap nyanyi lagu ANAK KECIL MAIN API... ibu mertuaku mmg sporting... tapi asal datang mesti sibuk cerita pasal UMNO...letih anak mak oi...

A dream

Nikon SB-900 AF Speedlight
See details
Nikon SB-900 AF Speedlight
PID: NK-SB900

The SB-900 i-TTL Speedlight leads the Nikon Creative Lighting System delivering the portability, power and versatility to support any photographer’s creative lighting imagination.

List Price: RM1,888.00
Price: RM1,672.00 save 11%
Warranty: 1 year Nikon Malaysia warranty, 1 year Nikon International warranty
Delivery Time: 2 business days or faster
Availability: IN STOCK!


Waaaa... Azmi. Sanggup ko buat loan ye. Hehehe... Aku pun dulu camtu jugak. Ko ni punnn aaaaa... Tak patut ko tanya kamera baru dgn yang lama. Of course yang baru lebih power. Tech DSLR ni mcm henset gak. Jadi kenapa harus ambil yang lama? Terus terang D90 punya kualiti gambar lagi power dr D80. Nak lagi power, go for D300 la.

Lens kit D90 ni pun dah ok. Cukup bagus dah tu. Banyak focal length dia. Flash memadai SB-800. Tapi kalau ada budget lebih beli SB-900 la. Investment ni mmg bagus sbb kau boleh berkreativiti lagi dgn CLS pd masa depan. Beli lagi MB-D80 untuk kesenangan vertical shots. Tripod tu hentam je ape2 dulu. Lain2 tu kemudian leh beli lagi.

Kalau nak beli online, tengok sini, sini. Kalau nak second, tengok sini.


dipetik dari: sini

Tuesday, 26 May 2009

Pasir dari Perkampongan Orang Asli Sg Garing di keluar secara haram..

sumber: sini
SUNGAI CHOH – Pendedahan Sinar Harian keluaran 18 April lalu mengenai aktiviti mengorek dan mengeluarkan pasir daripada perkampungan Orang Asli Sungai Garing di sini mendapat reaksi Ketua UMNO Cawangan Kampung Stesen, Rosli Kahan. Beliau yang ditemui berkata, kegiatan itu sememangnya sudah dipantau sekian lama bagaimanapun ia masih berleluasa berikuta
n tiadanya tindakan tegas daripada pihak berkuasa. “Perkara ini akan cuba diselesaikan di peringkat atasan melalui perbincangan bersama Pejabat Tanah dan Daerah Gombak termasuk pihak berkuasa tempatan (PBT). “Memandangkan lokasinya melibatkan sempadan dua daerah iaitu Gombak dan Hulu Selangor, perbincangan itu akan melibatkan dua pihak berkuasa yang bertanggungjawab terhadap isu ini,” katanya. Menurutnya, usaha mengadakan perbincangan bersama pihak terbabit akan dilaksanakan secepat mungkin bagi mencapai penyelesaian segera. Beliau berkata demikian setelah diminta mengulas berhubung dakwaan penduduk sebelum ini mengenai kegiatan mengorek dan mengeluarkan pasir di kawasan terbabit. Penduduk mendakwa kegiatan yang berlarutan lebih setahun itu turut menceroboh tanah yang dikatakan milik dan rizab Orang Asli. Bagaimanapun, penduduk perkampungan terbabit tidak dapat mengesahkan status tanah mereka berikutan ketiadaan geran. Sementara itu Rosli juga berkata, aktiviti itu bukan sahaja menceroboh sebahagian tanah milik penduduk di situ, malah mengakibatkan pencemaran alam sekitar. “Aktiviti ini saya akui mengakibatkan pencemaran alam sekitar seperti debu dan jalan utama ke perkampungan itu akan menjadi rosak kerana dilalui kenderaan berat,” katanya. Ditanya mengenai sama ada aktiviti itu mendapat kelulusan pihak berkuasa beliau berkata, akan menyiasat perkara itu. Katanya, kemungkinan kegiatan terbabit tidak memiliki sebarang permit atau kelulusan daripada pihak berkuasa. Sinar Harian sebelum ini pernah cuba untuk menghubungi Pegawai Daerah Gombak bagi mendapatkan respons berhubung perkara itu bagaimanapun gagal. Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Kali, Mohd Isa Abu Kasim ketika dihubungi berkata, beliau menggesa supaya pihak berkuasa memantau perkara berkenaan dan mengambil tindakan tegas terhadap sebarang aktiviti tidak sihat.

Monday, 25 May 2009

Food Handler and Food Handling

huh... makan malam. Satay yang enak. Sedang menunggu kira-kira. Aku terlihat "food handler" (Pengendali Makanan) yang menjual satay. Sedang mengusir seekor kucing. Sentuhan. Kucing di atas meja makan. Sentuhan lagi. Tisu (bekas lap lap). *******geli aku******* seperti biasa aku kawal perasaan tak nak food handler tersebut perasan. Malas nak tegur. Sebab: takkan sesenang je bukak gerai kan?... mesti ada kursus kan?... (bab sjil sah berniaga satay aku tak intai)... Food Handler tersebut kemudian ke mise en place. Memegang mangkuk kecil untuk mengisi kuah kacang. Tanpa membasuh tangan terlebih dahulu. sebelum itu aku nampak dia hisap rokok. Food Handling (Pengendalian Makanan) sungguh miskin. Ya Food Handler tidak mengamalkan Food Handling yang bersih untuk mengelakkan Cross Contamination (Pencemaran Lintang). Kemudian Food Handler tersebut ke dapur. Memegang plastik. Tak pasti plastik apa. Kemudian mengelap tangan pada seluar jeans nya! ah! Miskin sungguh kebersihan dan tahap sanitasi mu!

aku berkira kira mahu menegur... tapi..........

Sunday, 24 May 2009

Temuduga dan Ilmu Sihir

Rabu 11 Malam

"Kakak, ada temuduga terbuka esok!!! Balik!!! nanti adik ambil kakak ye. Mak suruh pergi jugak. Pak Lang Johari yang telefon mak kejap tadi. Pak Lang Johari panel temuduga esok."

-sms dari adik aku-

"Adik, betul ke? kenapa pak lang johari tak beritahu kakak je? huh!"

-sms dari aku-

"Kakak siap aje lah dengan anak anak. kejap lagi adik gerak ke Melaka ambil Kakak. Standby tau!!!"

-sms dari adik aku-

------------------------------
Setelah berbalas perbualan kata, aku terus menerpa suami aku. Aku meminta izinnya untuk pulang ke KL untuk menghadiri temuduga sebagai Pegawai Siasatan P41 - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) .

Adalah sesuatu yang tidak seronok pergi temuduga tanpa persediaan awal. Aku tidak pasti apakah yang akan ditanya nanti. Hati gundah gulana. Sepatah haram aku tidak menelaah mengenai SPRM atau pun bidang tugasan sebagai Pegawai Siasatan.

Ah Pak Lang Johari ini pun satu hal juga. Takkan malam malam buta begini baru nak beritahu ada temuduga terbuka esok. Dalam sibuk mengemas pakaian dan anak anak, fikiran ligat bertanyakan itu dan ini, oh ya aku memang ada mohon jawatan ini dalam borang online SPA 8. Mungkin Pak Lang Johari semak nama aku di pangkalan data agaknya.

---------------------

sessi temuduga:
Aku dijemput pemandu peribadi Pak Lang Johari. Berlakon lagi lah jawabnya. Setibanya aku di sana, Pak Lang Johari sedang sibuk berbual dengan rakan setugas agaknya. Berpura-pura tidak mengenali aku. Dalam menunggu giliran sempat aku berkenalan dengan seorang wanita yang berusia 35 tahun. Banyak hal juga aku tanya. Persediaan kosong.

Antara soalan temuduga:
1. Apakah perbezaan diantara "salah guna kuasa", "rasuah", "hadiah", "suapan" dan "duit bawah meja"
2. SPRM bila ditubuhkan
3. Akta2 yang berkaitan dengan rasuah
4. Ketua Pesuruhjaya

ha ha ha... aku tidak dapat menjawab semua soalan!!!

dan Pak Lang Johari aku datang rumah marah aku! pergh... sakit telinga...

7 panel temuduga tuh!!! Pak Lang aku... kabel letrik kedua paling cikai... wakaka... huh!!!

siap suruh aku mandi bunga!

tipikal melayu!!

to be continue this story eh... byk nak cerita... nantikan keluaran akan datang!!!

Tuesday, 19 May 2009

butterfly?

hari ahad lepas kan kami gi taman rama rama kan?.. ni lah hazilnya...

harga tiket untuk dewasa: RM6...
anak anak free... sebab umur bawah 3 tahun tak perlu tiket...

kami sempat rakam gambar kat situ... kena caj RM12...

haziq amirul haq kemain takut lagi dengan Parrot dan iguana...
tapi si izz emir haq... huiiiiiiiii mak... semua nak di pegang...

sesiapa yang tak pernah masuk... boleh lah masuk.. best... kalau penat ada bench!!! boleh duduk dan menggedik sekejap dua kejap...

nak view pic lagi boleh jengah di blog izz emir haq

Blueberry Cheese Cake and Nasi goreng Cina


Blueberry Cheese Cake
aku dalam proses nak adakan bahan bahan... minggu depan baru masyuk balik... hahahahaha... celaka zubir yahya penipu, melayu punya janji, ni melayu tak boleh pakai nih janji RM2500 peh tu RM1500... Janji hujung bulan then about 6th of May... then tangguh next week selewat-lewat hari jumaat... tui!!! so tiada lah angan angan nak gi Redang ye makcik!!!... jom belajar buat kek keju... suami makcik suka nih... he he he... daripada beli kat secret recipe or king baik buat... puas perut kan...

Bahan-bahan ( 8cm )

* 250g x 2 Philadelphia Cream Cheese
* 400g Condensed Milk
* 2 3/4 tbs gelatin } larutkan dlm air panas 1/2 cup hot water }
* 1tsp lemon zest
* 2 tbs lemon juice
* 1 cup crushed biscuit
* 1/2 cup melted butter

Cara-cara

1. Campurkan biskut hancur tuh ngan melted butter then press kat base loyang utk cheesecake tuh. pastu masukkan dalam peti ais.
2. Dalam mixer bowl, pukul cream cheese sampai smooth.Then masukkan susu, gelatin (yg dah larut), lemon zest, lemon jus pukul lagi sampai sebati.
3. Masukkan adunan cheese tadi kedlm loyang biskut pastu masuk dlm esbok. Dlm 1-2 jam baru letak topping blueberry.
4. Tips: ** kek nih kena chill semalaman baru dia keras elok jek. ***utk topping tuh, larutkan skeet agar2 serbuk dan campurkan dgn blueberry filling tuh utk menghasilkan topping yg cantik (tak sememeh)


nasi goreng cina
anak aku si haziq amirul haq memang suka dengan nasi goreng cina... ni aku nak belajar... khas untuk menu sempoi esok!!!

Bahan
1 mangkuk besar nasi sejuk [peroikan]
2 biji telur
udang
sayur campur [boleh gantikan dgn potongan kacang buncis dan carrot]
daun bawang
salad
keropok
minyak
garam

Bahan Tumis [tumbuk]
2 ulas bawang putih
1 s/k lada hitam

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehinga wangi.
2. Masukkan telur dan biarkan sebentar.
3. Bila nampak telur separuh masak kacau supaya hancur sedikit.
4. Masukkan kacang campur dan udang. Kacau rata.
5. Masukkan nasi dan garam. Kacau supaya rata.
6. Masukkan potongan daun bawang dan kacau.
7. Angkat dan hidangkan dalam pinggan bersama dengan salad dan keropok.

Manusia Part IV

4 jenis manusia dan alasan

Pada hari Kiamat nanti Allah akan menolak 4 macam alasan dari 4 jenis golongan manusia iaitu:
1) Allah menolak alasan dari orang kaya kalau sekiranya ia berkata,

"Kekayaan yang aku cari dengan usaha titik peluh sendiri telah menyibukkan aku sehingga aku tidak sempat melaksanakan amal ibadat dan kebajikan." Firman Allah kepadanya, "Kekayaanmu tidaklah setanding dengan kekayaan Nabi Sulaiman tetapi dia sedikit pun tidak lalai dan lupa dari mengingati Aku."

2) Allah menolak alasan dari hamba sahaya sekiranya ia berkata,

"aku adalah seorang hamba dan sentiasa terikat kepada suruhan yang menjadikan aku tidak bebas. Oleh sebab itu aku tidak berpeluang untuk beribadat kepadaMU."

Firman Allah kepadanya,

"UtusanKu yang bernama Nabi Yusuf juga pernah menjadi hamba tetapi tidak pula ia leka dari mengerjakan ibadatnya terhadapKu."

3) Allah menolak alasan dari orang miskin sekiranya ia berkata,

"Kemiskinan dan kekurangan yang kami miliki inilah yang menyebabkan kami tidak berpeluang untuk beribadat kepadaMu."

Firman Allah kepadanya,

"Kemiskinan yang kamu rasai tidaklah semiskin sebagaimana seorang utusanKu iaitu Nabi Isa a.s dan ia tidaklah pula mengabaikan tanggungjawabnya kepadaKu."

4) Allah menolak alasan dari orang yang sedang menderita sakit sekiranya ia berkata,

"Penyakit inilah yang menghalang aku dari melakukan sujud terhadapMu."

Firman Allah kepadanya,

"Penyakitmu tidaklah seteruk seperti apa yang dialami oleh hambaKu yang mulia iaitu Nabi Ayob a.s. tetapi lidah dan hatinya sedikitpun tidak berhenti dari menyebutkan akan namaKu."

petikan dari www.ukhwah.com

Manusia Part III

Empat Jenis Manusia Dalam Dunia

1. Mereka yang tidak ada lidah dan tidak ada hati.
Mereka ini ialah orang-orang yang bertaraf biasa, berotak tumpul dan berjiwa kerdil yang tidak mengenang Allah dan tidak ada kebaikan pada mereka. Mereka ini ibarat melukut yang ringan, kecuali mereka dilimpahi dengan kasih sayang Allah dan membimbing hati mereka supaya beriman serta menggerakkan angota-anggota mereka supaya patuh kepada Allah.

Berhati-hatilah supaya kamu jangan termasuk dalam golongan mereka.
Janganlah kamu layan mereka dan janganlah kamu bergaul dengan mereka.
Merekalah orang-orang yang dimurkai Allah dan penghuni neraka. Kita minta dilindungi Allah dari pengaruh mereka. Sebaliknya kamu hendaklah cuba menjadikan diri kamu sebagai orang yang dilengkapi dengan Ilmu Ketuhanan,

Guru kepada yang baik,Pembimbing kepada agama Allah,Penyampai dan pengajak kepada manusia kepada jalan Allah.Berjaga-jagalah jika kamu hendak mempengaruhi mereka supaya mereka patuh kepada Allah dan beri amaran kepada mereka terhadap apa-apa yang memusuhi Allah. Jika kamu berjuang di jalan Allah untuk mengajak mereka menuju Allah, maka kamu akan jadi pejuang dan pahlawan di jalan Allah dan akan diberi ganjaran seperti yang diberi kepada Nabi-nabi dan Rasul.

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda kepada Sayyidina Ali;
"Jika Allah membimbing seseorang melalui bimbingan kamu kepadaNya, maka itu terlebih baik kepada kamu dari apa-apa sahaja di mana matahari terbit".

2. Mereka yang ada lidah tetapi tidak ada hati.
Mereka bijak bercakap tetapi tidak melakukan seperti yang dicakapkannya. Mereka mengajak manusia menuju Allah tetepi mereka sendiri lari dari Allah.Mereka benci kepada maksiat yang dilakukan oleh orang lain, tetapi mereka sendiri bergelumbang dalam maksiat itu.Mereka menunjuk kepada orang lain yang mereka itu Soleh tetapi mereka sendiri melakukan dosa-dosa yang besar. Bila mereka bersendirian, mereka bertindak selaku harimau yang berpakaian. Inilah orang yang dikatakan kepada Nabi SAW. dengan sabda;

"Yang paling aku takuti dan aku pun takut di kalangan umatku ialah orang alim yang jahat".

Kita berlindung dengan Allah daripada orang alim seperti itu. Oleh itu,larilah dan jauhkan diri kamu dari orang-orang seperti itu. Jika tidak,kamu akan terpengaruh oleh kata-kata manis yang bijak berbicara itu dan api dosanya itu akan membakari kamu dan kekotoran hatinya akan membunuh kamu.

3. Mereka yang mempunyai hati tetapi tidak ada lidah.
Dia adalah seorang yang beriman.Allah telah mendindingkan mereka daripada makhluk dan menggantungkan di keliling mereka dengan tabirNya dan memberi mereka kesedaran tentang cacat cedera diri mereka. Allah menyinari hati mereka dan menyedarkan mereka tentang kejahatan yang timbul oleh kerana mencampuri urusan orang ramai dan kejahatan yang timbul oleh kerana mencampuri orang ramai dan kejahatan kerana bercakap banyak.

Mereka ini tahu bahawa keselamatan itu terletak dalam "DIAM" dan bekhalwat.
Nabi SAW. pernah bersabda;

"Barangsiapa yang diam akan mencapai keselamatan".

Sabda baginda lagi;

"Sesungguhnya berkhidmat kepada Allah itu terdiri dari sepuluh bahagian, sembilan darinya terletak dalam diam".

Oleh itu mereka dalam golongan jenis ini adalah Wali Allah dalam rahsiaNya, dilindungi dan diberi keselamatan, bijaksana, rakan Allah dan diberkati dengan keredhoan dan segala yang baik akan diberikan kepada mereka.

Oleh itu, kamu hendaklah berkawan dengan mereka dan bergaul dengan
orang-orang ini dan diberi pertolongan kepada mereka. Jika kamu berbuat
demikian, kamu akan dikasihi Allah dan kamu akan dipilih dan dimasukkan dalam golongan mereka yang menjadi Wali Allah dan hamba-hambanya yang Soleh.


4.Mereka yang diajak ke dunia tidak nampak(Alam Ghaib), diberi pakaian kemuliaan seperti dalam sabda Nabi SAW;

‘Barangsiapa yang belajar dan mengamalkan pelajarannya dan mengajarkan orang yang lain, maka akan diajak ke dunia ghaib dan permuliakan".

Orang dalam golongan ini mempunyai ilmu-ilmu Ketuhanan dan tanda-tanda Allah. Hati mereka menjadi gedung ilmu Allah yang amat berharga dan orang itu akan diberi Allah rahsia-rahsia yang tidak diberi kepada orang lain. Allah telah memilih mereka dan membawa mereka hampir hampir kepadaNya. Allah akan membimbing mereka dan membawa mereka ke sisiNya. Hati mereka akan dilapangkan untuk menerima rahsia-rahsia ini dan ilmu-ilmu yang tinggi. Allah jadikan mereka itu pelaku dan lakuanNya dan pengajak manusia kepada jalan Allah dan melarang membuat dosa dan maksiat. Jadilah mereka itu "Orang-orang Allah". Mereka mendapat bimbingan yang benar dan yang mengesahkan kebenaran orang lain.

Mereka ibarat timbalan Nabi-nabi dan Rasul-rasul Allah. Mereka sentoasa
mendapat taufiq dan hidayah dari Allah Yang Maha Agung. Orang yang dalam golongan ini adalah pada peringkat terakhir atau puncak kemanusian dan tidak ada Maqam di atas ini kecuali Kenabian.

Oleh itu hati-hatilah kamu supaya jangan memusuhi dan membantah orang-orang seperti ini dan dengarlah cakap atau nasihat mereka. Oleh itu, keselamatan terletak dalam apa yang dicakapkan oleh mereka dan dalam berdamping dengan mereka, kecuali mereka yang Allah beri kuasa dan pertolongan terhadap hak dan keampunanNya

Sheikh Abdul Qadir Al-Jailan telah bahagikan manusia itu kepada empat golongan. Sekarang terpulanglah kepada diri kita untuk memeriksa diri sendiri jika kita mempunyai fikiran. Dan selamatkanlah diri kita jika ingin keselamatan. Mudah-mudahan Allah membimbing kita menuju kepada apa yang dikasihiNya dan diredhaiNya, dalam dunia ini dan di akhirat kelak.

Dipetik dari Kitab Futuuhul Ghaib oleh Sheikh Abdul Qadir Al-Jailani.

manusia part II

7 peranan manusia

Mengambil konsep yang disebutkan dalam Al-Quran iaitu betapa angka 7 mempunyai keistimewaannya tersendiri. Bumi, langit, kulit manusia, bilangan hari dalam seminggu yang menggunakan angka 7 sebagai penentu strukturnya. Begitu juga dengan personaliti manusia asasnya dibentuk daripada 7 peranan. Kajian oleh Phillip Wittmeyer mengariskan 7 peranan itu sebagai pahlawan, raja, pekerja, mubalik atau pendakwah, seniman, cerdik pandai, dan orang terpelajar. Dalam kehidupan harian, setiap peranan ini melakukan aktiviti berbeza untuk meneruskan kehidupan misalnya pahlawan dikaitkan dengan perniagaan, raja pula dikaitkan dengan pemimpin, pekerja dikaitkan dengan sektor perkhidmatan, pendakwah menitikberatkan aspek psikologi, seniman lebih kepada penciptaan atau mengilag sesuatu untuk dijual, cendiakiawan lebih suka bidang perguruan dan golongan terpelajar gemar menjual ilmu pengetahuan atau maklumat.
Jika dikaitkan dengan tubuh badan pula, 7 peranan mempunyai hubungan langsung dengan bahagian-bahagian tubuh badan kita. Pahlawan diwakili oleh kaki yang digunakan untuk bergerak, meneroka dan melaksanakan sesuatu. Raja pula diwakili tangan yang suka mengarah sesuatu tindakan. Pekerja diwakili oleh tulang belakang yang memangpun bertanggungjawab memikul beban. pendakwah diwakili oleh hati yang mendorong manusia untuk lebih bermotivasi. Seniman pula tapak tangan yang mengengam alatan untuk menghasilkan seni. Cendiakiawan diwakili oleh muka yang suka bercakap. golongan terpelajar pula diwakili oleh kepala yang dikaitkan dengan pengetahuan dan maklumat sains.
Apakah peranan kita dan apakah ianya memang dapat membentuk asas personaliti kita?.

manusia

elemen manusia:

1. Fizikal atau dalam bahasa Arabnya, jawarih.
2. Akal
3. Nafsu
4. Roh

Kesan Mendekati Lapan Jenis Manusia
Barangsiapa yang duduk dengan lapan macam manusia akan ditambah Allah baginya lapan corak hidup:

1. Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, Akan ditambah Allah kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya.
2. Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, Akan dijadikan Allah baginya kesukaan bersyukur dan redha menerima pembahagian yangditentukan Allah.
3. Barangsiapa suka duduk dengan Sultan (Pemerintah Negara), akan ditambah Allah kasarnya dan sombongnya.
4. Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akan ditambah Allah bodohnya dan syahwatnya.
5. Barangsiapa suka duduk bersama kanak-kanak, akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.
6. Barangsiapa suka duduk dengan orang fasiq, akan bertambahlah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.
7. Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh, akan bertambahlah keinginannya untuk taat.
8. Barangsiapa suka duduk dengan para ulama’ maka bertambahlah ilmu dan waraknya

huh... Jangkaan Aku

seperti yang telah aku jangka kan... kompem dan sahih... dia mesti cerita pasal si azam tuh... ni aku tempek kan kelab fotokreatif yang dia pernah jadi ahli yang aktif... hikhik... so... kalau dah ada nikon d90 nanti... azam tuh ajar aku free lah ye!!!

siapa siapa yang hebat cuba korang cari dan tentukan yang mana satu dia....

hadiah kek coklat sedang menanti bagi sesiapa yang berjaya meneka dengan betul dan yang terawal ... huhu

Monday, 18 May 2009

Cerita Hujung Minggu

15.05.2009:
tarikh keramat aku dan dia
nothing to celebrate like wedding ones (wedding anniversary 01.01.2005)
waiting for a perfect time to celebrate for this keramat date


keramat giler waktu tuh... bergegar jantung di buatnya... kalau masa tuh tak de letrik,boleh guna arus elektrik debaran jantung aku nih... byk tenaga dapat dikeluarkan...lampu kompem menyala... ha ha ha sebelum dia hantar emel kat aku, dia kol siap menyanyi bagai!!! lagu apa...rahsia!!!

about midnight
"sayang, angah dan geng dia dah nak sampai... bangun..." ah terpisat pisat aku... terkejut!!! tetiba je dia nak datang... bukan nak bagitahu... cuba lah bagitau awal... ini kelam kabut dibuatnya... dalam hati aku cakap lah... nasib baik tenagh malam... kompem sampai jap lagi terus terbongkang...

"hai maklong... nana dah sampai.... maklong baru bangun tido ke" angah berseloroh!!!
"apasal tak beritahu awal awal... kecoh ah kau nih!!!"

ramai pula tetamu hujung minggu kali ini

adik aku si angah dan isa serta nur adriana batrisyah (dari PANDAN INDAH KL)
kak chom (kakak isa) dan suami serta anak anak (along, angah, Sarah dan Hakimi)
(DARI tAIPING pERAK)
kak su (kakak ipar isa) dan anak, Adam Harith (DARI PANDAN INDAH KL)

maka keadaan rumah aku bertebaran lah manusia atas dan bawah...

sampai sampai je... aku ingat dorang nak tidor lah... salah jangkaan aku... dorang melantak buah anggur dan epal... kemudian ada sessi masak memasak di dapur!!!

"lapar sangat ke..."

oh tidak... mereka sedang membuat persiapan untuk bekalan esok... mereka mahu ke Pulapol MUAR... ada majlis ala ala konvokesyen...

kak chom bersuara pada aku

"takut anak anak lapar je esok, tu yang bawak bekal... takut tak de gerai... tempat latihan polis... mana kita nak tahu kan... "

16.05.2009 at 12 am
sedia maklum.. sesapa yang bertandang rumah aku... mmg tak de protokol... pandai pandai lah korang main peranan dalam rumah ini ya!!!

bak kata abg lan (suami kak chom)... "janji rock.. kami tak de hal.. tak byk cerewet kak long... ini dah berjuta rahmat dapat tempat tidur...dan melepak..."

angah dah siap beli lauk kat TESCO sebelum sampai rumah rupanya...
maka ada sessi masak memasak sehingga jam 2 pagi... jam 4 pagi bangkit semula... nak bersiap... kak chom dan angah kembali sibuk di dapur... aku dan kak su buat sandwiches sardin... macam best pulak tgk mereka bawak bekal... ala ala berkelah... siap bawak tikar!!!

jam 6.30 pagi bertolak lah mereka ke Muar...

aku pulak sibuk mengemas... jam 9 pagi aku dan keluarga aku keluar ke tesco... beli apa yang patot!!!

jam 12 noon:
"korang ada kat mana? kami dah sampai umah" aik sekejapnya konvo polis itu!!! oh rupanya... Inspektor Sahab kena gotong royong mengemas tapak... so keluarga balik umah dulu... nasib baik dekat!!!

isa pesan cendol kat bukit china... merasa jugak lah bebudak tuh cendol yang pemes di melaka buat kali kedua!!!

BUDaK BUDAK (ANAK ANAK TERUNA KAK CHOM: along dan angah... )
ooo korang datang umah mak long nih... (dorang panggil aku maklong sbb anak adik aku (anak angah) nur adriana batrisyah panggil aku maklong)... suka eh... sbb ada internet eh?...
maha dahsyat dorang nih... tgk internet siap tutup pintu!!! apa kes ini...

maka aku dengan lupa daratan pun menjerit "hello hello, ni tgk apa sampai tutup pintu nih?..." kak chom sengeh je... "jangan tengok yang bukan bukan along dan angah!!!! bukak pintu tuh..."

kemain!!! nasib berdua teruna teruna itu.. bila aku cek balik history... ooo dorang tgk emel je ngan YM... apa ada hal...


then jam 2 petang kuar gi umah kawan suami aku... ADA KENDURI KAHWIN... anak anak tinggal... dating jap... di sana ku terserempak ngan jembalang ayer molek dan geng kelibat... sungguh menakutkan...

jam 5 petang inspektor sahab telah tiba di rumah kami... sungguh berbeza wajahnya... sebelum pergi PULAPOL dan selepas habis latihan kepolisan... sungguh menakutkan dengar latihan polis yang sungguh menggerunkan itu!!!

  • berguling atas padang batu 4 pusingan
  • berendam dalam air longkang
  • makan terkejar kejar
  • bangkit tubi atas batu, tanagn dalam keadaan genggam
  • dan macam macam lagi yang menggerunkan
ada juga rakan inspektor sahab yang tarik diri... so kira inspektor sahab nih... cekal dan tabah orang nye... POLIS mmg begini agaknya latihan mereka... macam adik aku yang ada kat UPNM, tak nak tidur atas katil, takut tak sempat nak kemas katil esok, tup tup kena pijak kepala!!! SAKIT!!! HA HA HA... PADAN MUKA ADIK AKU...

so dah borak-borak... mereka pun beransur.. nak singgah seremban katanya...

maka aku pun ada lah sessi mengemop ala ala cerita oshin sbb mop terpatah pulak.. (orang rajin mengemop)

malam lepak dan tidur

esok!!!

17.05.2009



aku buat kek oklat kukus sempena tarikh keramat itu... 10 years menjalin cinta... dah kawen ni cinta cinta macam dulu dah lain dah... he he he...

kami ke Taman Rama-Rama dan Reptilia Melaka... best!!! geli ah ngan ular... heeeeee geleman aku... ada buaya jugak kat situ... ada burung... he he he...

then kami gi makan makan kat gerai yang ada kat area seri warisan resort... sedap nasi goreng cina dia.. banyak juga haziq amirul haq makan... ayah dan ibu makan nasi ayam... nyam nyam...

pasal duit RM2500
aku tak nak burukkan sesapa... suami aku tak suka aku burukkan orang... tapi aku geram juga... janji nak kasi konon konon allowance tapi macam apa ntah... penipu!!! penat aku ngadap komputer buat itu dan ini tau!!!

pengajaran... trust no one... atau kalau nak berurus niaga... buat pendahuluan ok!!!

Sunday, 17 May 2009

ouh No!!!!- Mayat lelaki putus tangan ditemui

sebelum ni ada kes kat taman medan... masa tu aku study kat serdang... pepagi buta... aku dah keluar rumah nak pergi kuliah naik bas... (aku ulang alik dari rumah mak ke UPM)... masa kejadian gaduh kat taman medan yang satu masa dulu kecoh gila... aku berani keluar... masa tu takut... pikir kan dr nazmi nak bg lecture tentang biochem yang sepatah haram aku tak faham, aku gi jugak kuliah yang start pukul 8 pagi!!!

tengah hari tadi ada berita pasal tangan putus...

so malam ni aku jengah lah nak tau kat mana...

what a shocked me... my mum's house there...

adakah mangsa bangla itu pekerja kat restoran mokhtar corner?
jap nak tepon mak tam jap!!

along: tam tadi along ada tgk berita pasal yang putus tanagn... tgk kat internet kat umah kta je
mak tam: iye... kat depan ni je...
along: kat mana?
mak tam: kat kedai yang ada jual air tebu tuh, kedai si sahak...
along: yang kedai jual nasi lemak panas memalam tuh... yang ayam goreng dia sedap tuh?
mak tam: a ah... tangan bangla tu kat situ... badan dia kat depan restoran minang dulu tuh... sebelah kedai yang jual bahan bahan nak jual burger...
along: pekerja mokhtar ke?
mak tam: bukan... ntah siapa bangla tuh ntah... dari tempat lain agaknya lari sampai ke sini... anjing 3 ekor nak kesan senjata... tak jumpa... ayen (merujuk kepada adik aku) ada amik gambar bangla tuh... ko nka tgk ke?... ko tepon lah ayen... dia balik bercuti tuh... cekap betul kerja jenayah tuh!!! sampaikan 10 orang yang mengejar tak terkejar!!!

hah... aku tepon.. ***bergayut***

sebenarnya kawasan rumah aku tuh, selalu di ronda polis peronda... kat kedai mokhtar tu memang ada selalu polis... mak aku sampai dah kenal dengan mereka.... kejadian may be berlaku pukul 5 -6 pagi... satu lagi suami aku sendiri memang pernah melihat satu kejadian gaduh mat mat rempit di kawasaan perumahan mak aku tuh pepagi buta menggunakan parang ke haper aku tak tau, masa tu hakmal gi mengeteh... suami aku kol nombor polis, tapi ada macam macam hal jugak lah sebelum polis tu nak sampai ke tempat kejadian... bila polis dah sampai... takkan lah gaduh berpanjangan kan (masa kol nih polis bertugas kata... itu kene kol sana, ini kol sini...bla bla...) ... suami aku pulak takkan lah nak patah balik (on the way balik melaka)
---------------------------------------------------------------------

Malaysia oh tanah airku
Tanah tempat tumpah darahku
Negeri elok amat kucinta
Yang kupuja sepanjang masa

Sawahmu terbentang meluas
Tumbuh-tumbuhan hijau merendang
Bukitmu lurusnya terbentang
Tak jemu mataku memandang

Sungguh indah di Malaysia
Negeri yang kaya raya
Tempat pusat berniaga
Terkenal di seluruh dunia

Malaysia negeriku Malaysia
Pusaka tinggalan moyangku
Tetap sentosa hidup merdeka
Malaysia tanah airku

persoalan aku... apa yang sentosa?... nampak je kan... nak maju memang macam ni ke gaya hidup negara maju?... hah!!!

Mayat lelaki putus tangan ditemui

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Bangladesh ditemui mati dengan keadaan tangan kirinya terputus di kaki lima sebuah restoran di Taman Sri Sentosa, Jalan Klang Lama, di sini, pagi ini.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Talib, berkata mayat Nurul Amir, 39, ditemui dalam keadaan terlentang dengan kesan tikaman di badannya, oleh pemilik restoran itu yang baru hendak mulakan perniagaannya kira-kira jam 7.20 pagi.

Beliau berkata, warga asing itu dipercayai mati akibat kecederaan teruk di dada dan badan, dengan tangan kiri terputus dari siku ke bawah, dan tangan itu ditemui kira-kira 50 meter dari tempat mayat ditemui.

"Polis percaya lelaki itu diserang di tepi jalan Taman Sri Sentosa, tetapi sempat berlari sebelum jatuh di hadapan restoran berkenaan," katanya di sini.

Katanya, polis percaya lelaki itu ditetak dengan benda tajam, namun senjata yang digunakan masih belum ditemui sehingga ini.

Wan Abdul Bari berkata, mayat sudah dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya untuk bedah siasat dan polis sedang menyiasat kes itu mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Beliau seterusnya meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu supaya menghubungi ASP Nik Ros Azhan Nik Rozam dengan menelefon 03-22742222 sambungan 188, atau menghubungi Ibu Pejabat Polis Brickfields bagi membantu siasatan. - Bernama

Friday, 15 May 2009

makan malam di sushi king

semalam aku dan keluarga aku pergi makan malam kat sushi king... juejune pun ada sekali!!! ngan mazri dan amsyar!!! antara makanan yang kami order ialah:

untuk menu set:
kushi katsu curry
Piri-piri chicken
thori khomi yaki

sushi:
hanasaki
hotate kaki age (sedap!!!)
carlifornia temaki (2 roll)
tuna mayo temaki
baby octopus ( 2 plates)
scallop

soup:
hamaguri soup

drinks:
green tea (hot)

ingat nak suruh juejune rasa wasabi itu.. tapi... memandangkan aku takut dia terbelalak nanti... aku batalkan niat buruk ku itu!!! he he he....




Thursday, 14 May 2009

apam mekar by chef xillix

akibat tidak puas hati dengan apam ku yang tidak mekar malam tadi... tengahhari tadi aku buat lagi... sedap!!!

seperti sedia maklum.. tangan kayu.. tak pandai nak adunkan tangan kasi itu warna blend ah!!!


sumber:

http://hanieliza.fotopages.com/?entry=917863

Politik di Perak




perak negeri kesayangan hamba... sayang dan cinta lagi negeri selangor indah permai!!! tapi di mana bumi ku pijak di situ langit ku junjung... oh melaka bersejarah!!!

hah... apa kes nih... dari dulu lagi aku dah cakap... buat lah pilihanraya semula... let the silverian or perakian decides... daripada huru hara macam ini... buat pening rakyat je... buat rakyat keliru je... buat rakyat menyampah je... sorang terhegeh hegeh, sorang lagi gedik gedik... apa kes nih?... daripada sakit hati macam ni buat je lah pilihanraya... janganlah cakap membazir pulak!! daripada bazir masa duk rebut kuasa buat apa?...

oi orang politik.. korang ada ke baca luahan hati rakyat malaysia kat blog blog yang bersepah sepah di sana sini!!!! huh!!!

kitorang dah pening... dah macam hape ntah malaysia nih... dah tak sepakat dah aku tgk...

orang perak pulak.. sedar lah... buat lah penentuan nanti... jangan diri dijadikan umpan untuk mereka mereka merampas hak dan haq melayu!!! hah!!!




(kalau lah leng chai n leng loi aku baca nnt habis ... lu acila ha... cakap baik baik lor... tersensitip pulak...)

ApAm!!! Neenooo nEEnOOO...Apam eno

resepi:http://www.myresipi.com/top/detail/1340

ahahahaha... apam ku bantat... GATAL!!! DAH MEREKAH CANTIK KO BIAR LELAMA KAT DALAM KUKUS TU!!! dalam resepi tu tak cakap masa bila apam tuh dah masak... kuhkuhkuh....


yang dah lompong tu tandanya Chef Xillix dah lantak kan dulu!!!

Wednesday, 13 May 2009

mari belajar makanan Jepun!!!

Gunkan-battleship sushi- in Japanese cooking it indicates round sushi which is wrapped with seaweed and topped with ingredients such as salmon roe.

Agemono-indicates deep-fried dishes in Japanese cuisine. Age means deep-frying and mono means things in Japanese. For example, tempura is an agemono.

Nigiri-Nigiri is the most common. This is the little pads of rice with some fish or other topping, sometimes with a thin ribbon of seaweed wrapped around it. You get 2 pieces per order. Maguro (Tuna) Nigiri is the most common type of sushi recommended for newcomers.

Maki-means 'roll' and refers to any sushi that is rolled up like a jellyroll, before being sliced into 6 bite sized pieces. The popular California Roll is a type of maki.

Temaki-Temaki means 'hand roll'. It's similar to the maki style above, but instead of rolled into a tube, it's rolled into a sort of ice-cream cone shape.

Yakimono-[yah-kee-MOH-noh]
The Japanese term for foods (usually meat) that are grilled, broiled or pan-fried. The ingredients are generally either marinated in sauce or salted (see SHIOYAKI). They're then skewered so they retain their shape and grilled over a hot fire so the skin (if any) is very crisp while the meat stays tender and juicy. YAKITORI is a specific type of yakimono dish using chicken.

Donburi-(kanji: hiragana: lit. "bowl", also frequently abbreviated as "don", thus less commonly spelled "domburi") is a Japanese "rice bowl dish" consisting of fish, meat, vegetables or other ingredients simmered together and served over rice. Donburi meals are served in oversized rice bowls also called donburi. Donburi are sometimes called sweetened or savory stews on rice.

Sashimi-Sashimi refers to slices of raw fish. Tuna, salmon, mackerel, etc. are examples of fish you'll see as sashimi. Sashimi is a popular topping or filling in sushi, but you can also order sashimi by itself. As you would expect, this is an arrangement of different slices of raw fish arranged on a plate.

Owanmono-(egg custard and soup)


Nimono


Tsumami-

hanasaki

hotate kaki age

kushi katsu

hamaguri

La vita è bella (Life is Beautiful)

An unforgettable fable that proves love, family and imagination conquer all.





Set in late 1930s Arezzo, Italy, Jewish man and poet, Guido Orefice (Roberto Benigni) uses cunning wit to win over an Italian schoolteacher, Dora (Nicoletta Braschi) who's set to marry another man. Charming her with "Buongiorno Principessa", getting the timing perfect every time and whisking her away on a green horse (don't ask!) ensures they soon live together happily in Guido's uncle, Eliseo Orefice's (Giustino Durano) house. Bringing up their 5 year old boy, Giosué (Giorgio Cantarini), the war continues without them noticing until one fateful day when the Germans arrest Guido and his son at the uncle's house during preparation for Giosué's birthday party, and transfer them to a concentraction camp. Dora demands to be taken too, thus Guido is devastated to see his non-Jewish wife board the train.

Protecting his son from the vile truth, Guido tells Giosué that they are just on a big hoilday, and he turns the camp into a big game for Giosué, claiming that they must win 1000 points to win a real tank and leave. His elderly uncle, however, is on a different "team" and is lead towards the showers first. Guido must complete "tasks" for the camp "moderators" (ie. the Nazi SS), while avoiding the impending fate with everything he can offer. His quick thinking saves Giosué from the truth when a German officer requires a translator. Despite not speaking a word of German, Guido steps forward and makes up the "Regole del Campo" from the German's body language, claiming that tanks, scoreboards and games of Hide and Seek litter the camp, while cleverly stating that Giosué cannot cry, ask for his mother or declared he's hungry, resulting in the loss of the "game", in other words, death.

Giosué later refuses to take a shower, and unknowingly escapes being gased, so Guido hides him with the help of other Italian prisoners, since there are no other children. Playing messages over the tannoy for Dora, kept prisoner on the other side of the camp, the family build up hope, only to be diminuished by the SS. With the help of Guido's former German friend, Herr Lessing, Guido can hide Giosué amongst the German children, while waiting the German Officer's meals. With the days becoming steadily worse, Guido realises that time is short and that he must make certain sacrifices if his son is ever to see the tanks roll over the hills, and be reunited with his mother. Giosué is pessimistic, and doesn't believe that there are any real tanks or games.

Hiding Giosué in a junction box for the last time, telling him that everyone is looking for him, Guido jeapordises his own survival to prevent the Germans discovering Giosué, while he attempts to free Dora, giving his own life away at the same time. The Americans break into the seemingly deserted camp the following morning. Giosué immerges just as a tank pulls around the corner. Hitching a lift out, Giosué soon spots his mother and the film closes.

aku di lamun CINTA


sumber : sini

Kerana rindu padanya, namanya sering bermain-main dibibir dan pelbagai lain perasaan yang melanda hanya kerana kamu telah jatuh cinta padanya. Adakah kamu mahu mengakui kebenaran ini iaitu kamu sudah jatuh cinta padanya? Jika ya, kamu perlukan keberanian untuk berhadapan dan berterus terang dengannya.

Jika kamu memilih untuk memendam rasa atau pun menanti si dia yang akan meluahkannya, kamu perlu bersedia untuk menanti segala risiko. Sama ada si dia menerima kamu atau pun melupakan kamu kerana penat menanti jawapan jawapan dari kamu..

Sukar untuk menduga hati seseorang jika kamu tidak tahu bagaimana hendak menyelami lubuk hatinya. Apa pun keputusan kamu, ikut kata hati dan bukannya fikiran..

Hati tidak mampu membohongi diri kita sedangkan fikiran mempunyai pelbagai alasan untuak mencipta helah...

7 sebab CINTA tak dihargai...

1) Tidak Tahu Apakah Maknanya Cinta..

Ada juga yang ingin bercinta tetapi tidak tahu apakah maknanya sebuah percintaan. Selidiki dahulu adakah kamu benar-benar memahami konsep cinta atau pun kamu perlu mempelajari makna disebalik cinta dahulu.

2) Tidak Tahu Menghargai Nilai Sebuah Cinta

Bukan semua orang yang tahu menghargai nilai sebuah cinta. Cinta sering dianggap sebagai bahan kajian sama ada kita boleh melaluinya atau pun tidak. Jangan memperlekehkan perasaan cinta, kelak ia akan membakar diri sendiri.

3) Hanya Sekadar Suka-suka

Suka-suka untuk bercinta sering terjadi pada individu yang suka bertukar-tukar pasangan.. Jika suka, kamu akan mendekati dirinya.. Bila sudah jemu, mulalah timbul perasaan benci lalu kamu menjauhi dirinya.. Mengapa? Tanya pada hati!

4) Terpengaruh

Terpengaruh dengan janji-janji manis si dia dan begitu mudah menyerahkan cinta bukanlah satu perkara yang boleh dianggap lewa. Hanya kerana terpengaruh, kamu menyerahkan cinta pada si dia tanpa terfikir, adakah benar kamu menyintai dirinya.

5) Teman Kesunyian.

Sering kali seseorang individu yang kesunyian setelah putus cinta akan lekas mencari pengganti. Sukar untuk hidup sendiri, bosan dan sentiasa mahukan teman membuatkan seseorang mudah meraih cinta. Cinta seperti ini bukan mudah untuk bertahan lama kerana tidak mengenali si dia dalam jangka masa lama dan terus mengikat janji.. Kesudahannya, kamu juga yang menyesal kerana tersalah pilih..

6) Saingan Orang Lain

Semata-mata mahu menyaingi orang lain terutamanya teman-teman rapat, kamu ingin sekali mencari kekasih.. Bila sudah ada kekasih, bolehlah menunjuk-nunjuk saham kamu juga laku.. Adalah 'point' kamu untuk berkata, "Hei! Aku dah ada makwe/pakwe tau!", pada teman-teman...

7) Berpura-pura..

Berpura-pura menyayangi si dia atas dasar simpati, tekanan diri keluarga atau pun ingin mempergunakan si dia untuk kepentingan kamu.. Contohnya, kamu mendampingi si dia kerana wang dan paras rupanya yang kacak/jelita atau pun keluarga yang ingin menyatukan kamu dengan dirinya membuatkan kamu terpaksa berpura-pura menerima si dia... HIPOKRIT!!...

simpati rupanya bukan terpilih pun!!!

lagu zaman aku menginjak dari budak hingusan ke dunia remaja, dengan jiwa dan raga yang bercelaru!! eceh!!! (siap ada kaset tuh... time tuh mana ada duit nak beli cd cd nih...




Kini - feminin

Dinihari kian ku rasa
Ku imbas kembali waktu bersama
Segala kengan silam
Bagai berlaku semalam
Hujan membasahi kita
Ku rasa bagai tangisan gembira
Dan burung bagai menyanyi
Lagu cinta
#
Kini hanyalah tinggal kenangan
Tiada ku rasa dalam genggaman
Hanya terdaya mengimbas
Semua kenangan yang lalu
Tiada kata ucapan di bibir
Takku sangka kali terakhir
Kini kau tidak akan
Kembali lagi
*
Sejenak ku tersedar pilu
Hanya bayangan mu yang menemaniku
Tapi apakan daya
Tuhan penentu segalanya
Kesal rasa di hatiku
Kerna kali terakhir kita bertemu
Tiadaku melafazkan
Oh kata cinta
(repeat #)

mystery shopper or secret shopper

dalam bahasa melayu

shopper: orang yang membeli belah
mystery: rahsia, misteri, sesuatu yg sebabnya atau asalnya tersembunyi atau tidak dapat difahami
secret: rahsia

Mystery shopping began in the 1940s as a way to measure employee integrity. Tools used for mystery shopping assessments range from simple questionnaires to complete audio and video recordings. Many mystery shopping companies are completely administered through the Internet, allowing potential mystery shoppers to use the Internet to register for participation, find mystery shopping jobs and receive payment.

The most common venues where mystery shopping is used are retail stores, movie theaters, restaurants, fast food chains, banks, gas stations, car dealerships, apartments and health clubs, as well as health care facilities.

Tuesday, 12 May 2009

Burung Punai


hurm... dari minggu lepas izz emir haq meragam, tidur siang hari tak sampai 2 jam... tapi waktu malam ok je dia lena...

kebiasaannya... waktu pagi selalu nya izz emir haq akan tidur dalam 2-3 jam, then jaga, main sepuas hati, dah makan tengahari, dia lena waktu petang dalam 2-3 jam...

tapi:
izz emir haq meragam dari minggu lepas... hurm.. cuak juga...

yang pelik:
dah 2 bulan lebih izz emir haq seringkali gosok cuping telinga macam gatal sgt... orang kata may be itu signal nak tidur... aku meng"ia"kan...walau hati kata there is something... tapi buat derk jugak... malas nak ikut hati yang risau...

aku acapkali juga cuci telinga izz emir haq...

hurm...

tadi tak puas hati... izz emir haq memang meragam!!! gosokan di cuping telinga kemain garuk!!!

dah lah minggu lepas Haziq di bawa ke kecemasan dan diheret ke poliklinik peringgit.. minggu ni izz emir haq pula... kesian kat anak anak...

cadang dengan ayah haq... pergi after office hour je... sbb poliklinik peringgit buka sampai 9 malam...

hey hati ibu dan ayah mana yang tahan tgk si kecil merengek kan...

so ayah haq pun suruh siap pergi klinik ayer keroh!!!

doktor periksa telinga izz emir haq...

DOKTOR TU OK!!! dia kata "ko jangan risau sangat... nanti i bagi ubat..."

tekinga jangan main main... balancing and alignment tuh!!! tau pasal dyslexia?... hah tak tau gi cari kat google ke... k!!!

adegan sebelum turn izz emir haq:

nombor tiket 7075, aku dipanggil bersama dengan tiket 7074

he he he

aku tengok burung punai budak cina ala ala sebaya izz emir haq!!!
punai itu berwarna merah ala ala macam keradangan!!!
he he (jahat!! si kecil keruaman dan gatal ko pakat gelak eh!!!)

doktor dan si ibu izinkan aku tgk... untuk tujuan belajar!!!

aku pun ibu... so doktor pesan kat aku juga... doktor terangkan tentang kejadian burung punai milik baby comel cina itu... cuaca boleh jadi punca... tapi kan bengkak tau kulup dia... takut aku!!!
"if this thing happen to ur son, dont panic... bring him to the clinic... k, kau pun kurang pengetahuan kan.. anak lelaki ni kena jaga burung punai mereka... kau faham kan?"

sambil doktor itu tulis prescription untuk baby comel cina itu, dia memanggil, "ur turn... izz emir haq... nama macam pemimpin hebat!!!"

ha ha ha... sambil gelak ghairah ngan doktor itu aku mengaminkan nama macam pemimpin hebat!!!

sporting giler doktor tadi!!!

yang best doktor nih perempuan... tapi selumber je dia panggil aku "kau"... wahahah... lom pernah lagi tau dalam sejarah... selalu you... awak... anda... memanglah maksud you itu ialah engkau... tapi itukan golongan pro!!!

jiwa rakyat ah doktor nih...

Monday, 11 May 2009

RiBaIBaRu

terima kasih kepada kak zara dan anaknya zaid... tanpa izin mereka, saya dah salin dan tempel kat blog saya... he he he... jangan marah ye...

lagu ini dekat di hati saya... sebab suami saya suka dengan lagu ini, juga ibu mertua saya, Pn Hamidah Binti Hj Basir... hurm...

saya mula mengenali lagu ini setelah saya menjadi isteri. lantaran dari acapkali telinga ini diperdengarkan dengan lagu ini... so dekat lah dengan hati saya... dan saya sering gunakan lagu ini untuk tujuan riadah (senamrobik...dulu...sebelum ada anak-anak)...

Semakan Temuduga DPLI ambilan JULAI 2009

updated

Dukacita anda TIDAK TERPILIH untuk menghadiri temu duga bagi Program Pengajian Pendidikan di IPTA.

https://www.mohe.gov.my/semakan_temuduga/default.php

kalau bukak link di atas dan tak keluar yang sepatutnya.... scroll down n cari yang ada tulis continue ke... add exception... k... klik ler.. n baca dan ikut arahan... baru keluar page sepatutnya

-----------------------------------------------------

thanks to myadha... sbb buat entry terkini pasal DPLI.. i pun dah lupa nak semak... sbb lupa nak catit tarikh keluar semakan...

berdebar!!!

Choral Speaking@BBGS 1995/1996



aku dan rakan sek men keb petaling, KL... di bbgs join competition choral speaking... tahun 1995

semua orang di situ bengang...

hish... semalam balik dari lepak dan santai di tanjung keling... aku n family singgah TESCO, nak betulkan telefon bimbit... memandangkan keadaan parkir yang sesak suami aku park kereta kat tepi je... then... sesuatu terjadi... kereta nak keluar dari parkir susah nak... perempuan cina itu membunyikan hon, memberi amaran suruh gerakkan kereta ke depan...

jantung ku berdebar!!!

haiyark!!!

aku penakot.... cemana nih... dengan muka selamba aku buat bodoh je.... ha ha ha... sekali amoi tu boleh je susur keluar...

"hish boleh je pun nak keluar... siap nak hon bagai... " menyinga muka aku semalam

sebenarnya ikutkan rasa... setakat nak majukan kereta ke hadapan, boleh je... tapi kalau dah takut menguasai diri.. TAK PAYAH LAH... bukan susah... tekan clutch masuk gear satu... tekan minyak lepas clutch kan...tarik handbrake... ha ha ha... TEORI 100% lulus!!!

bukan amoi tu je...

ada lagi adegan lain... malas aku nak cerita... yang pasti... aku buat bodoh je semalam... kompem pemandu-pemandu yang lain bengang dengan aku... ha ha ha... sama sepertu suami aku yang benagang tatkala susah nak susur keluarkan kereta tatkala ada kerata parking secara haram....

moral of the story:
parking lah kereta kat tempat yang sepatutnya!!!

Saturday, 9 May 2009

menu sempoi


hari ini aku n izz je ada... my hak n haziq amirul haq out to picnic at somewhere ..

lunch very simple... ingat nak call delivery service... nando's.. teringin nak makan burger nando's

tapi ada burger ramly lak kat ice box... huhu... 2 set tu siap!!! sambil menonoton cerita mary bryant. one set as the that movie started... and the other set about 2 hours later!!

****sambil menikmati hidangan burger yang enak dan lazat itu... ada linangan air mata yang kemudian berguguran apabila menonton babak sedih Mary Bryant!!!

i am so touched today

Takkan Melayu Hilang di Dunia

aku=tak pandai berhujah...

aku bukan tak nak cerita pasal politik dan ekonomi, perdagangan, sejarah, pendidikan seni, bahasa arab, bahasa melayu...bla bla bla...... tak de makna... tapi hari ini aku rasa macam ada benarnya kata kata mak mertua ku... "orang melayu bangkit ler... kamu apa tahu ila... susah payah kami ... bla bla bla..." ha ha ha... malas aku nak upload babak ibu mertuaku membebel pasal politik....

tapi hari ini... aku rasa geram sangat dengan apa yang berlaku sekarang...

ini sudah lebih...

generasi muda!!! bangkit lah... toleh lah kebelakang dan buat lah sesuatu agar melayu tidka hilang di dunia!!!

Takkan Melayu Hilang Di Dunia

Gemalainya tari seni
diwarisi zaman berzaman
gemilang Teruna dan Dara
Adat di mahkota
Takkan Melayu Hilang di Dunia
Anak jati bertandang di negeri orang
Biarpun berhujan emas
Hujan batu kita lebih sejahtera
Takkan Melayu Hilang di Dunia
Pusaka budaya Khazanah berharga
janganlah dipersia
Wahai anak watan
Diwasiatkan pertahankan kedaulatan bangsa
Arus perubahan
Oh kuasa Tuhan
Kejarlah hajat di jiwa
Namun peganglah
kata wira laksamana
takkan melayu hilang di dunia


Sekapur sirih seulas pinang

Sekapur sirih sekapur sirih seulas pinang
Diberi bekal diberi bekal buat perangsang
Pergilah intan pergilah intan pergilah sayang
Ketengah medan ketengah medan pergilah berjuang

Biarlah gugur biarlah gugur bertumpah darah
Biar berlengkar biar berlengkar di medan perang
Janganlah undur janganlah undur menyerah kalah
Pantang pendekar pantang pendekar di tengah gelanggang

Janganlah sedih janganlah sedih meninggal kami
Senjata disandang senjata disandang sebagai ganti
Kami berdoa kami berdoa setiap hari
Selamat pergi selamat pergi selamat kembali

Friday, 8 May 2009

bebel bebel bebel

judh... fantaghiro?

ha ha ha... tetiba aku teringat mr judh... hurm... tadi aku tengok tv ... teringat fantaghiro... aku teringat kat mr judh... hah!!! cool je mr judh ni dulu... dia suruh aku buat report... aku salah dia tak pernah marah... dia suruh buat balik...

budak makanan buat kerje yang ada ODBC dan access... then masuk dalam excel...

pengalaman!!!

lagi tentang judh... pernah satu pagi, aku sampai awal... scan kad masuk... tak lepas... melangok lah kat dinding... awal sgt... tu sbb kena reject... sekali judh sampai... dia ajar aku pasal password guna kat mana... sengal sekejap... bukan ke si bedah dah ajar dulu...wooooooooooooooooo... malu...

meen... tetiba jillian de jill teringat judh fantaghiro... wakakakaka...

tetiba lagi aku teringat marzuki ngajar aku... garang betol mamat ini... berapa dah anak dia hah?!!! ngajar aku pasal ODBC dan AcceSS dan excel sampai nak menitik airmata!!! huh!!!

malas masak


hah dah berapa hari aku masak cincai boncai... ayah ahq asyik makan luar je...
malam tadi eh silap pepagi buta jam 3 pagi ke mydin... aku sedar je... malas nak turun nak spy.. bio lah... then pagi subuh aku tgk ada beberapa bungkusan brand MYDIN...
kat sinki ada pulak bau bau ala ala sup...

ha tau lapar...

aku malas nak masak dah... aku masak dia makan kat luar... huh!!! pi peghabieh kat luar duit tuh... kaya kan tokey restoran...

esok nak gi picnic pulak... huh!! aku kena tinggal!!! huh!!!

tag from ZARA ALUWI

hari ini hari menjawab tag ya!!! kali ini dari Zara Aluwi

1. Apakah perkataan pertama sekali anda ucapkan kepada si dia dan kemudian menjadi suami anda.

tak ingat... masa tu kelas bahasa inggeris (Kursus Jangka Pendek Lepasan SPM-Akademi Infotech MARA, Medan MARA)... cikgu Syarifah Latifah, buat satu game... game yang kena tanya kat setiap pelajar satu soalan dan mesti dijawab... dan mesti tulis kat buku... tak terjangka dek akal dia jadi suami... lain yang di ngorat lain pulak jodohnye... he he he

2. Sila berikan dua contoh alat-alat atau sumber yang anda gunakan atau lakukan untuk memudahkan kerja anda. Tak kisahlah apa alat atau sumber sekali pun asal boleh diaplikasikan.

a) Membuka pintu rumah atau kereta

kunci dan kad

b) Mencucuk plug soket

plug lain dan/atau pen kilometrico

c) Simpan air minuman

jag dan botol air kekokele

d) Ketika blackout

pasang lilin dan bukak lampu kereta

e) Meluahkan rasa hati

cerita gegila dalam blog khas untuk luahkan perasaan atau/dan nangis guna airmata

f) Siang ikan

"abg, kalau beli ikan, siap siangkan tau" atau "kenapa tak siangkan?... abg tolong siangkan"

g) Susah hendak buang air besar

minum air masak banyak banyak dan minum air vitagen

h) Di mana anda simpankan dokumen penting

x-file (yang bagak bagak) dan beg duit (all the receipt-cukup tiga bulan buang)

i) Katakan ribut melanda dan pakaian anda melayang sama, apa yang patut anda tutup bagi mengelak rasa malu

heh?... tutup mulut!!! hahaha... tak pe kain dijemuran je yang melayang bukan kain di badan... baju bersarung dan kain / seluar bersarung pun leh terbang ke?... kuh kuh kuh

j) Apa yang anda guna untuk potong kuku

manicure branded nail clipper / cap ayam nail clipper

k) Melihat waktu

waktu siang atau waktu malam saya tgk keadaan... kalau cerah waktu siang, kalau gelap waktu malam takpun kalau gelap tu maknanya awan hitam berarak perlahan... he he he he

l) Kalau badan terasa panas

minum air sejuk dan mandi

m) Ternampak pencuri

alat peti suara akan menjerit..."PENCURI" dan alat deria melihat akan buat tak tau kot...

n) Kalau terjumpa duit RM50.00 dalam longkang yang dalam, bagaimana anda ingin mengambilnya

alat apa ek?... alat peti suara kot... "alamak dik, duit akak terjatuh lah... tolong ambilkan..." tak pun hish.. tak berani na ambil mana tau duit tu duit yang telah disihirkan... siapa amik nnt dia sakit mata... ha ha ha .. tetiba teringat masa kalau kena ketumbit... amik duit 50 sen tepek kat mata yang ada ketumbit then baling kat mana mana.. siapa amik diakena ketumbit...

o) Soalan akhir masa tidur apa yang anda suka peluk?

hai soalan... hai jawablah!!! kedua dua zuriat ku dan suami ku!!!



Soalan: 10 Fakta mengenai diri anda.

  1. seorang peremuan sejati
  2. anak kelahiran ulu yam lama selangor yang berkahwin dengan anak kelahiran kuala kangsar perak
  3. ibu kepada dua orang lelaki yang mana nama anak anak lelaki ada signature HAQ (harapan agar mereka dapat zuriat nanti kekalkan nama rabah seperti ayah kalian ye... mamat rabah bin mustapha kamal badsha bin abdul rabah)
  4. anak sulong daripada 4 adik beradik
  5. dikala mengganas amukan tak ingat... dikala duka cengeng melampau
  6. 2009 menganjak angka usia ke 30
  7. sensitif
  8. peramah
  9. banyak cakap
  10. kue teow goreng dan air sirap limau itu nyata

hutang Tag - batik PiNk


setalah berkurun nak buat tag... malas je nak print screen... pc ini lembab... nak tepek kat paint pun lambat... ok!!! batik pink dah selesai hutang...

kenangan lalu aku dan dirimu!!!

previous entry:selepas 20 tahun kutinggalkan


afzan said...

sebak dada baca post ni.. anyway.. terima kasih sgt2 sbb ingat kt aku.. cepat btol masa berlalu,kan? 20 tahun!!! zaman ITU mmg indah.. takde masalah.. even kita berdua pun penah gadoh.. da la kita 3 kerat je pompuan dlm kelas tu, nak jugak gadoh2.. ejek2.. kihkihkih.. ko mention lagu tiktok tu, aku sengeh panjang tau.. aku pun ingat lagu tu.. kdg kita sesajer nyanyi kt belakang bangunan ape ntah.. jd tempat lepak kita.. aku ingat beskal ko tu.. handle dier.. ngehngeh.. wei.. i'm glad u r my fren.. dear.. kita sama2 ada kenangan terindah itu... thanks!!

07 May 2009 02:01

Delete
afzan said...

part tergolek tu aku ingat sgt2.. kahkahkah.. (jgn marah yer.. aku bukan ketawa psl ko jatuh.. aku cuma tingat muka budak 'atui' kita berdua time tu..)


.....................................................>>>>>>

gah !!! memori bertandang menjadi tamu malam itu.... tidak sempat berYM sepuashati dengan norafzan... sambil menyusukan anak ku si izz emir haq... aku diganggu kenangan silam!!!

20 tahun yang lalu...

basikal:
darjah 1 pergi dan balik sekolah nenek aku hantar
darjah 2 baru dapat basikal sbb nak pergi sekolah agama belah petang kat Ulu Yam Baru
so aku ngan adik aku yang korang panggil kedek tuh berbasikal ke sekolah
dah dapat basikal aku belajar bawa basikal... depan rumah adik arwah nenek aku yang kami panggil nenek Upek (arwah dah) aku terjatuh... mana pernah bawak basikal... pokok kelapa jadi saksi aku yang tidak mentertawakan aku!!! mak dan maktam aku tak ingat samada mereka tertawakan aku ke tidak...
jatuh basikal itu banyak kali... sebelum sampai kawasan yang menuruni bukit (ala yang ada taman mainan dan dekat sekolah cina tuh) pernah jatuh jugak!!! luka berdarah...pergi juga sekolah... buat macam biasa!!!
pernag sekali rantai basikal crame sbb tali beg aku yang besar itu (buku teks semua bawak tau)... tersangkut kat rantai basikal... menapak dan mengheret lah aku sampai ke rumah... ingat lagi... ada kedai basikal cina kat pekan Cowboy Ulu Yam Lama... (di situlah mak aku beli basikal)... tokey cina itu panggil aku... tapi "mak pesan jangan jumpa sesiapa, habis sekolah terus balik rumah..." tokey cina tu pun cerita kat nenek aku pasal tokey cina tu panggil aku kenapa tak suruh dia betulkan basikal!!!...

tapi nor pergi sekolah tak pernah naik basikal kan...? pergi sekolah mesti atok tamam hantarkan... kadang aku jengah kau dari atas!!! ko baik... setiap kali keluar kereta ko mesti salam tangan atok ko!!!

kalau pergi sekolah agama, reramai berbasikal!!! kadaang dengan anak anak benggali yang jual roti john kat jalan TAR pasar malam minggu!!!! iaitu aziz, isa dan kakak dia azizah (bukan azizah samsudin yang sebaya kita tuh eh) kadnag dengan kembar berdua itu... shita dan shila...

Cikgu ahmat (salah seorang guru besar)
kalau ko masih ingat... kita selalu pergi kat kereta cikgu ahmad... kat kereta dia ada tulis YSL...Yves Saint Lauren... aku tak tau kenapa terlekat lagi dalam otak aku... cikgu ahmat nih bapak suhaida (kawan sekolah kat sekolah agama kat ulu yam baru)

Cikgu Rosminah Ali (Garang tapi baik)
kita berdua pernah masuk rumah dia... belakang sekolah je... rumah untuk guru... dan aku pernah bermalam... best... cikgu rosminah pernah bawak aku gi makan makan kat serendah rasanya... ngan boypren dia... he he he... naik kereta... aku ingat kami ada borak pasal Subadron Aziz ngan Salwa Abdul Rahman!!!

Cikgu Suraya (cikgu bahasa Inggeris)
kalau ko masih ingat lagi... cikgu suraya ni garang giler... dia pernah cubit kat area perut aku sampai terkopek kulit... salah aku... sebab lemah sgt bahasa inggeris waktu itu... dia suruh buat pembetulan ke apa ntah...

Cikgu Arison (aku suka dia)
dia lembut je... ajar math masa kita darjah 4 rasanya... aku ingat lagi... masa itu hari rabu... aku punya turn baca doa makan kat kantin!!! aku nak pergi jugak jugak.. tapi latihan tak siap... so adik aku kena gantikan aku rasanya... tulisan dia kemas...

ustazah mardiyah ke apa ntah nama nye...
ada sorang anak dia nama epa ke... anak dia nih... geram aku...

besbol dan bola jaring
kita main kat padang...
pernah di hujung padang itu kita main masak masak samada untuk matapelajaran Alam dan Manusia... atau pun kelab tunas puteri...

Tunas Puteri:
ha ha ha...

tepi tepi tepi depan belakang
tepi depan tepi belakang
tepi depan belakang

apa lagi ek...

Tan Sri Muhammad bin Haji Muhammad Taib
pernah datang sekolah kita masa majlis penyampian hadiah...
mak aku pernah jadi juara menganyam ketupat masa majlis penyampaian hadiah

cemerlang
ko tetap nombor satu... aku kadang kadang di tempat kedua dan kadang di tempat ke 4... azrul azri rasanya yang kalahkan aku

budak cina
masa kita darjah satu o dua... ada sorang budak cina masuk kelas kita... badan dia macam bersisik tak silap aku.. n kadang mulut dia ada meleleh... ko ingat tak?... jahat kita masa itu... kita tak kawan ngan budak cina itu... (dulu kecik maaaaaaaaaa).... lepas itu dia pindah sekolah...

kelas muzik:
heh ko ingat lagi bilik itu... aku ingat satu benda ... recorder ko!!! cantik... ko beli kat the weld tak silap aku... masa mak aku balik kampung aku suh mak aku cari kat the weld jugak... tapi mak aku buat dek je...
alat muzik segitiga... tamborine... he he he...

misi datang
cek kutu... dan ajar berus gigi... kitapun bawak lah berus gigi dan cawan

aku
kat sekolah kita tidak boleh menggunakan bahasa diri pertama aku... tak baik...biadap lah konon... sesiapa yang tersasul kena report kat cikgu!!!
tapi ko aku n norasyikin n azizah (masa ini shkin ada...bapak dia tentera tak silap aku)... kita cover sesama kita... bila ko tersasul aku ingat muka ko cuak waktu itu.... then kita berjanji kalau tersasul tegur je... tak payah report kat cikgu....

daun pokok pagar
kita selalu petik dan letak kat telapak tangan then kita tap kat dengan sebelah lagi telapak... so daun tu terpecah dua!!!
bunga lily... ko ingat tak kita pernah hirup manis dia?...

pisang goreng
lagu berantai... pisang apa sekarang... pisang tanduk pisang tanduk pisang tanduk sekarang... kita nyanyi ramai ramai kat bawah pokok di tengah padang.... kelab tunas puteri rasanya aktiviti ini...

Thursday, 7 May 2009

Diet berasaskan Jenis Darah

Diet berdasarkan golongan darah pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Peter J.D´Adamo yang menjalankan penelitian pada setiap jenis darah yang menunjukkan kesan fisiologi berlaku terhadap lektin yang masuk dalam tubuh badan. Lektin adalah protein yang terdapat pada makanan, khususnya tumbuhan kekacang. Setiap protein makanan yang diserap tubuh, menurutnya hanya sesuai dengan jenis darah tertentu.

Dalam bukunya, “Eat Right For Your Type” yang diterbitkan pada tahun 1996 menerusi kajian yang dijalankan bertahun-tahun itu menjelaskan bahawa setiap individu memiliki tindakbalas yang berbeza terhadap makanan berdasarkan jenis darah yang dimiliki. Menurutnya, diet yang tidak berjaya berkait rapat dengan perkaitan ini dengan menambah bahawa lektin makanan yang tidak serasi dengan jenis darah tertentu akan membawa komplikasi buruk terhadap kesihatan individu antaranya penggumpalan sel darah merah dan pelbagai komplikasi lain.

Ini berbeza dengan pengambilan makanan yang sesuai dengan jenis darah kerana ia memberikan kesan positif antaranya keadaan emosi yang lebih stabil, mudah mengatasi tekanan dan peningkatan daya tahan lawan penyakit. Selain itu pengambilan makanan yang bersesuaian dengan jenis darah juga dipercayai dapat mengembalikan fungsi sistem tubuh dan memperbaiki metabolisma tubuh.

Darah terdiri daripada empat jenis iaitu A,B,AB, dan O.

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘A’

Dr. Peter J.D´Adamo dalam bukunya menyarankan pemilik jenis darah A mengambil diet vegetarian dengan pengambilan makanan yang mengandungi lektin yang sedikit. Ini kerana jika kandungan lektin diambil dalam kuantiti yang banyak akan mengakibatkan masalah perut. Menurut beliau lagi, golongan individu yang memiliki jenis darah A menghasilkan kandungan lendir lebih banyak berbanding jenis darah lain. Keadaan ini menimbulkan risiko terhadap jenis penyakit jenis alahan seperti asma, infeksi telinga dan gangguan pada saluran pernafasan.

Selain itu sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam boleh diambil tetapi dalam kuantiti yang terbatas. Individu dengan jenis darah ini juga dianjurkan mengambil susu yang telah melalui proses penapaian seperti susu masam, krim tanpa lemak, keju alami, telur dari jenis organik atau ayam kampung (dalam jumlah terbatas), lemak (dalam jumlah terbatas, kekacang dan bijirin dan susu kacang soya. Individu darah jenis ini perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak.

Makanan yang harus dihindarkan adalah hidangan laut berwarna putih seperti ikan siakap putih, cumi-cumi, daging lembu, daging salai, susu, keju hasil olahan industri, kacang merah, roti, kuih-muih, kek, kentang, mangga, betik, jeruk, pisang, minyak jagung dan minyak kacang tanah.

Ciri khas individu jenis darah A:

• Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
• Perlu menghindari makanan yang daripada produk susu dan daging
• Dianjurkan menjadi vegetarian atau mengambil makanan berkadar karbohidrat tinggi, namun rendah lemak
• Mengurangkan stres dengan bermeditasi, atau berolahraga
• Cukup beristirehat

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Air putih dicampur jus limau nipis dan oat
Snek: Jus anggur / kopi
Makan Tengah Hari: Salad dan roti gandum satu potong serta teh herba
Snek: Kuih beras dua potong dan teh hijau
Makan Malam : Pasta tanpa daging campur brokoli, yoghurt dan teh herba

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘B’

Berbeza dengan individu darah jenis A, individu darah jenis B lebih fleksibel. Teori Dr. Peter J.D’Adamo menyarankan golongan jenis darah ini menghindari makanan beku atau makanan dalam tin manakala sangat menganjurkan makanan berasaskan susu yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi.

Ciri khas golongan darah B:

• Dianjurkan untuk melakukan diet dengan berbagai-bagai variasi makanan, namun perlu menghadkan pengambilan daging.
• Disarankan mengambil makanan dan minuman berasaskan susu untuk meningkatkan sistem imunisasi badan.
• Olahraga yang sesuai dilakukan adalah berenang, bermain tenis, berjalan kaki dan bermeditasi.
• Untuk mengatasi stres, disarankan memiliki hobi dan aktiviti berasaskan kreativiti.

Pemilik golongan darah B sangat mudah terhadap penyakit berkaitan imunisasi dan serangan virus, mereka disarankan agar mengambil sayuran hijau yang kaya magnesium dalam kuantiti yang banyak.
Makanan yang dianjurkan adalah daging lembu, kambing kibas, arnab, ikan laut, semua produk susu kecuali ‘blue chesse’ dan aiskrim, telur ayam organik dan ayam kampung, minyak zaitun, beras merah, beras putih, makanan berasaskan beras dan buah-buahan.

Manakala makanan yang perlu dikurangkan pengambilannya adalah ayam, ketam, udang, kerang-kerangan, telur puyuh, telur itik, minyak bijan, minyak jagung, minyak biji matahari, minyak kacang tanah, minyak soya, kelapa, santan, soya, kacang tanah, biji bunga matahari, biji labu, bijan, kacang pistacio, tempe, tauhu, kacang merah, makanan berasaskan gandum, mi segera, beras pulut, jagung, lobak, tomato dan jagung.

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan: Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak
Snek: Jus anggur
Makan Tengahari: Sepotong dada ayam dan dua potong roti beserta salad dan teh herba
Snek: Jus limau/yogurt dan teh herba
Makan Malam : Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan segar dan teh herba

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘AB’

Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan darah jenis A dan B. Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan. Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk.

Golongan daripada jenis darah ini, harus menghadkan pengambilan daging lembu, udang dan ikan laut, susu dan semua produk susu serta daging yang diproses. Makanan berasaskan kekacang pula perlu diambil dalam kuantiti sedikit. Kurangkan pengambilan berasaskan gandum seperti roti, kek, kuih-muih dan pasta.

Ciri khas individu jenis darah AB:

• Memiliki sistem pencernaan yang sensitif
• Disarankan untuk mengambil makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap
• Untuk lebih bertenaga olahraga pada setiap pagi digalakkan

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Air limau nipis, jus anggur, roti dua potong beserta satu potong keju
Snek : Yogurt
Makan Tengahari : Dada ayam empat hirisan, salad, dua biji buah plum dan teh herba
Snek: Kek keju dan teh herba
Makan Malam : Omelet dan salad buah serta kopi

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘O’

Dr. Peter J.D´Adamo menyarankan agar pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum. Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan.

Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D´Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang. Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.

Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.

Ciri khas golongan darah O:

• Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain
• Mudah mengadaptasi berbagai makanan
• Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik
• Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran
• Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang
Snek : Teh herba
Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal
Snek : Sepotong kuih
Makan Malam : Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba

Hasil kajian yang dilakukan oleh Dr. Peter J.D´Adamo ini adalah suatu yang baru dan masih terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat.

Pemakanan sihat hakikatnya adalah mengenai memenuhi keperluan pemakanan harian dan pada masa yang sama, mengelakkan kekurangan atau berlebihan zat yang boleh menyumbang kepada risiko penyakit yang berkaitan dengan pemakanan tanpa mengira jenis darah individu. Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat. Justeru, terpulanglah kepada anda sama ada ingin mengadaptasi saranan Dr. Peter J.D´Adamo ataupun tidak.