Sunday 27 January 2013

Carpal tunnel syndrome

Carpal tunnel syndrome!
Carpal tunnel syndrome!
Carpal tunnel syndrome!

masa mengandungkan haziq, masa tu dalam umur 7 bulan  si haziq dalam perut. aku dapat rasa, pergelangan tangan kerap kebas. nak  potong bawang masa kebas. kalau paksa juga sangat sakit. rasa macam kena kehel je tulang tulang tu. tak pun rasa macam kena kejutan elektrik.

aku ingat sebab aku cuci peti ais. pegang air batu. lap lap.
"ila ni suka sangat main air ni tu sebab tangan kebas-kebas"
pernah jiran sebelah menegur... aku buat tak kisah lagi.

"tadi amik darah, mungkin sebab tu kebas. tak pun sebab kandungan dah membesar"

sekarang haziq dah 7 tahun. kebas yang aku alami masa mengandungkan haziq dulu tak hilang.
asal makan sayur. sekejapan akan terasa kebas. nak nak lagi makan bayam. ataupun kubis.
kalau potong sayur atau siang ikan, kebas memang datang. kalau paksa. memang dia serang sampai  kita stop. selagi tak rasa macam terkehel, aku teruskan aje kerja kerja.

kalau pegang jarum peniti nak jahit baju... lagi azab.
pernah aku tengok cerita oshin. dalam cerita tu pun oshin pun ada sakit kebas kebas.

makin aku google makin seriau pulak aku nak baca.... makin ngeri nak amik tau.
tapi apakah yang aku alami ini ialah CTS? Carpal Tunnel Syndrome? pergi klinik dah tanya, doktor tu sarankan aku buat senaman....

mana ada masa sangat nak senam senam ni... lain la dulu. tak keje.
bodek encek suami belikan thread mill. Kalau ada duit lebih dia kata dia nak belikan.
Persoalannya bila?








No comments:

Post a Comment