Monday 24 November 2008

rutin harian aku

aku tidak seperti yang lain... rutin aku penuh dengan tugasan di rumah... tidak seperti mereka yang bekerjaya... aku, seawal jam 6 pagi... (kadang terbabas jugak)... dah bangun...selesai mandi dan bersolat... sibuk pula di dapur... menyediakan sarapan pagi... selesai perkhidmatan aku sbg peramusaji... menjengah si kecil... kot kot nak susu... diikuti dengan menyediakan mandian izz emir haq... selesai si kecil tu aku mandikan... sibuk pula menuam si kecil... pakaikan baju nye... kendian disogok lagi dengan susu cap ibu...(exclusive tu!!!)... selesai si kecil, si abg nye pula.. kadang abg nye aku dulukan itupun terjadi kalau punggung nye dah ada uk uk... selesai dua dua... aku sibuk semula ke dapur... sediakan masakan tengah hari... kalau hari membasuh baju... lagi sibuk... dengan pakaian yang nak di cuci... ditambah lagi kalau hari membasuh ditambah dengan fabrik fabrik seminggu sekali wajib cuci...(cadar n tuala n bantal-bantal anak-anak aku)...mmg penat... pagi mmg tiada rehat... sesekali menjengah ym.. sesekali jengah blog... sesekilas pandangan menjengah resepi...tu kalau aku tak reti nak masak menu yang nak di masaklah...

selesai masak...time ni baru nak kemas bilik tidur n umah... sbb semuadah turun bawah n aku dah siap masak

tgh hari mandi lagi... bersolat... ...peh tu layan suami tercinta yang bucuq tuh lagi... nak hidangkan makan minum lunch lah pulak kan... dah waktu tengah hari.... kadang di sulami dengan kehendak izz emir haq terhadap susu istimewa nye... di sulami juga dengan kerenah haziq tatkala menyuapkan makanan tengah hari... dah selesai... basuh lah apa yang patut...

dapat lah rehat jap... ni tgh rehat lah... itupun selesai menyusukan izz emir haq... haziq amirul haq sibuk melayan wonder pets nye... kdg sibuk dgn barney n friends...kdg teletubbies...kdg nursery rhymes... lately haziq amirul haq dah pandai nyanyi lagu rain rain go away... itu kalau hujan turun lah... he he he... anak aku yg sulong ni lambat sikit nak fasih berceloteh.. mulut mmg rajin cakap lah..tp bahasa jerman daaaaaaaaaa... (pepagi dia suka tonton tv pendidikan kat tv9)...

so jap lagi aku nak ke dapur balik... hurm..dapur je yg aku jengah kan... dah siap apa yg patut... solat asar pulak... sambil menunggu air ditenggek menggelegak dan menyediakan minuman ptg aku nak angkat jemuran di ampaian... lepas tu dlm kul 5... mandikan anak anak pulak... nak siapkan izz emir haq makan 30 minit jugak... sbb bertuam lagi si kecil nih... then kalau haziq amirul haq dah jaga dari lena... susu ...susu... susu...dah pandai mintak... kene buat...ptg dapat rehat gitu gitu... sambil sambil menyusukan si kecil tonton TV... kalau izz emir haq lena.. aku melipat baju pula... warghhh... penuh dgn aktiviti... malam kalau izz emir haq tak meragam...sempat lah 5 muka surat ku baca kitab al-qur'an... peh tu... sebelum masuk tidur... clearkan atas meja makan... ruang tamu... bilik bertenet...

izz emir haq dah mengeluarkan suara nya... tanda nak susu... then nak mandi...

to be continue...

25 nov...

ha ha... hari ini aku sempat mengemop umah.. puas hati... izz lena betul tuh...leh lah aku ngomel kat sini... kang ayah dorang balik... tak dpt den nak bertenet... `komputer zaman uni ni dah di baik pulih oleh suami aku... baru best layan tenet... ngeh ngeh ngeh... hari ini aku masak ikan tenggiri masak asam pedas, ayam goreng, ngan sayur kubis... sup semalam ada lagi... sambal pun ada lagi....

time senggang aku lah nih skang... jom layan... haziq layan puzzle abc dia... hurm...

sambung ke rutin harian aku....

cam surirumahtangga yang lain... maleh lak nak cite... apa yang penting kerjasama... kuh kuh kuh... macam lagu wonder pets lak... aku bahagia dengan apa yg aku ada skang...

walaupun aku ada segulung ijazah... aku tetap ada kelebihan...chowwwwwwwwwww

No comments:

Post a Comment