Monday 25 May 2009

Food Handler and Food Handling

huh... makan malam. Satay yang enak. Sedang menunggu kira-kira. Aku terlihat "food handler" (Pengendali Makanan) yang menjual satay. Sedang mengusir seekor kucing. Sentuhan. Kucing di atas meja makan. Sentuhan lagi. Tisu (bekas lap lap). *******geli aku******* seperti biasa aku kawal perasaan tak nak food handler tersebut perasan. Malas nak tegur. Sebab: takkan sesenang je bukak gerai kan?... mesti ada kursus kan?... (bab sjil sah berniaga satay aku tak intai)... Food Handler tersebut kemudian ke mise en place. Memegang mangkuk kecil untuk mengisi kuah kacang. Tanpa membasuh tangan terlebih dahulu. sebelum itu aku nampak dia hisap rokok. Food Handling (Pengendalian Makanan) sungguh miskin. Ya Food Handler tidak mengamalkan Food Handling yang bersih untuk mengelakkan Cross Contamination (Pencemaran Lintang). Kemudian Food Handler tersebut ke dapur. Memegang plastik. Tak pasti plastik apa. Kemudian mengelap tangan pada seluar jeans nya! ah! Miskin sungguh kebersihan dan tahap sanitasi mu!

aku berkira kira mahu menegur... tapi..........

4 comments:

  1. Kalau kedai makan bukan franchise ni, selalunya begitu. Penjagaan kesihatan, tahap masih rendah. Sebab pengusahanya tidak memiliki lesen perniagaan yg sah dan tidak pernah menjalani sebarang kursus. Sebenarnya sesiapa saja boleh buka kedai makanan.

    Lainlah kalau Pengusaha kedai makanan memiliki lesen dan ada menjalani kursus kendalian pemakanan. Perkara seumpama itu tidak akan berlaku.

    ReplyDelete
  2. jangan pendamkan hasrat dihatimu tue, tegur saja demi kebaikan sejagat.... ;)

    ReplyDelete
  3. kak zara:
    tu ler orang melayu, susah sgt ke amalkan sanitasi pada tahap optimum...

    i.d
    takut nak tegur... kang bertumbuk pulak

    ReplyDelete
  4. hmmm... kat mane yek.. hhehehe.. boleh g skodeng sekali..

    ReplyDelete