Wednesday 5 September 2012

7U050 PPUM


hari pertama mak di PPUM... mak ditempatkan di wad 7U katil 032... malamnya ayen ngan siti temankan mak... ayen bising pasal mak diberi morphine... buat muka dengan doktor-doktor... ini bab aku paling benci bila ayen tak puas hati... "kalau tak bagi, nanti mak sakit... mak sakit tau tak... nak bernafas pun susah... then mak kena tebuk untuk keluarkan air dan darah daripada paru-paru..."

ayen bising... sampai siti terpengaruh... malam nak raya siti cakap dengan nurse minta maklumkan pada doktor... kurangkan dose morphine... sebab mak lena sangat... panggil tak sahut...

hari kedua selepas aku balik rumah petang tu ngan angah... siti maklumkan mak dah pindah katil 7U050... sebelum balik, angah tanya mak nak makan apa... mak jawab "bubur"...

walaupun percakapan terhalang dek alat bantuan pernafasan... mak mahu juga bercakap... tapi terhad... hari kedua... mak banyak lena... kalau terjaga sibuk minta dikipaskan belakang badan... dalam keadaan yang sukar mak gagah mengiring... mak cakap mak panas... entah bila masa hari kedua tu tetiba dah ada kipas tepi katil mak...

hari pertama mak... doktor-doktor sibuk nak ambil darah mak... kesian mak... jenuh seorang doktor ni duk cari point... tak jumpa jumpa... mak sibuk membebel "apa lagi nak di ambil... dah tak de darah dah..."


doktor tu tengah practical kot... susah and takut takut je nak ambil darah mak... siti dah nangis dah... and bising kat aku kenapa nak ambil darah mak lagi... aku cakap kat siti... "kita dah bincang dengan doktor nak mak stay sini, buat masa ni biarlah doktor buat apa yang patut, bila perlu nanti kita suara kan lah..."

siti dah sebak... lepas tu nangis... aku malas nak layan siti... aku pergi kat ruang legar...
aku sendiri pun tak tahan tengok...

alhamdulillah... aku baca rekod mak yang tertinggal atas meja gerak tu... darah tidak akan diambil lagi... doktor cuma minta monitor tekanan darah... setiap satu jam... dan aku pun paham maksud tindakan itu...

pagi pertama dan kedua...
pagi pagi lagi doktor-doktor akan maklumkan keadaan mak...

pagi pertama... ada satu doktor ni memang dah beritahu... suruh bersedia tapi pada hari kedua... ada satu doktor ni muda lagi... siswazah kot... dia bagi penerangan keadaan mak sekarang yang kritikal... (memang maklum mak dah kritikal)...masa ni doktor muda berbangsa cina... menjelaskan keadaan tekanan darah mak... doktor muda berbangsa cina ni maklumkan bagaimana keadaan mak "sedikit masa lagi"... aku malas nak fikir ke arah itu.. mak tam yang dengar dengan  penuh kusyuk... masa ni mak tam ada... datang dengan nenek ateh dan nenek itam... pak cik hashim yang bawakkan...

mak tam bebel kat aku... aku malas nak ambil port... pada aku mak kuat semangat... mak tam suruh tengok keadaan mak... banyak kali mak tam ingat kan aku... perhatikan bacaan tekanan darah samada turun naik turun naik atau dah tak betul...

bila mak tam, nenek ateh ngan nenek itam balik dengan pak cik hashim... aku sorang je temankan mak... angah ngan siti keluar.... tetiba mak panggil siti... siti tak de... risau sangat aku time ni... aku sms siti... 

tak sampai 10 min siti sampai...

then ayen sampai dengan kawan dia... bila siti dah ada... ayen pun ada... aku dengan angah balik rumah sentosa... memandangkan mak nak bubur dengan ikan bilis goreng garing... aku dengan angah gi checkers cari barang... angah masak... aku kemas umah... basuh baju... lepas tu angah pergi  hospital balik... aku janji ngan angah... malam nanti aku datang jaga mak... sebab esoknya aku kerja pagi... biarlah angah ngan siti berehat malam nanti...

malamnya aku datang... angah balik pandan... pagi tu dalam pukul 4 pagi angah sampai hospital... angah hantar aku balik sentosa sekejap...

aku kerja pukul 9 pagi hari raya pertama... mendoakan mak bertahan... dah dua hari ambil EL...
telefon memang sentiasa di tangan... mendoakan cepat masa berlalu... bila tiba jam 630 petang aku log out...
awin hantar aku ke ppum...







No comments:

Post a Comment