Thursday 11 December 2008

just mumbling for nothing

aku edit blog tadi.. tetiba aku teringat kisah kisah yang terkisah dalam hidup aku... pengalaman kerja aku..

yang paling best sekali kena kutuk masa kerja kat kilang Leoco... "buat kerja macam lembu" bos besar tengking aku tuh... pergh masa tu aku malu giler... jenjiran sting garden (setinggan kg pasir lama dah jadik PPR seri anggerik dah skang) ramai yang keje situ kenal mak aku... wak lu.. dah alat quality control ko cam hampeh nak salahkan aku lak... pergh... malu tau!!! aku dapat tester tu dh separuh ranap pekerja ko kerja kan... sampai kat tangan aku yang terkial kial nak guna mmg ah!!! ntah ntah dorang sengaja je suruh aku buat tuh.. sbb nnt dorang tak kene marah bila tester tu patah...

yang best nye... ntah sape ntah gi cite kat bos besar tuh... aku ni budak u... terus dia panggil masuk bilik dia... dia mintak maaf sbb tak tau sape aku... (macam tu eh?)... ye dia ckp macam tuh... dalam nada memujuk dia cakap bila dah grad nnt jumpa dia... dia nak letak kan aku kat HR... (ntah dia ingat aku ke tak skang nih)...

masa tuh tahun bila ntah.. aku pun dah lupa... yang aku ingat time tu cuti semester, n sebelum aku dpat kerja kilang tuh aku dapat kerja kat Aktif Lifestyle bandar park sbg tukang cakap... ah aku tak tau ah apa nama tu... alah yang buat pengumuman budak hilang... welcome annoucement, closing announcement...n bla bla... sehari je pun.. sbb aku tak minat... keje malam...n sabtu ahad aku susah nak dating ngan marka aku masa tuh... :p...

hurm... masa tunggu result SPM... aku keje kedai kek... Berry's Cake House kat Bandar Park... OUG area... bos nih baik... ntah dia ingat aku lagi ke tak skang... dulu lepas benti keje... kalau aku order ngan bos dia mesti kasi diskaun... baik sgt... gaji masa tuh kira byk ah pada aku yang baru lepas habis SPM... RM600... tak masuk OT lg...makan kek free... belaja buat sandwich....yang aku suka masa bos nih bawak gi taipan USJ utk training... makan free ...bos belanja....yang tak best selamber dek je aku pakai baju kurung keje kedai kek... mana aku tau... tak pernah keje secara formal... aleh aleh bos bg uniform skirt n kemeja... he he...

lagi satu keje kat sini aku dapat byk sample chocolate... ada sorang mamat mana ntah... dia buat marketing utk belgian choolate... bos kasi byk tin kat aku.. masa tu nak raya.. dapat aku sedekah kat sedara mara... dulu (tahun 1997) rasanya harga dia dalam 9 je... skang aku tgk mahal gek.. sbb aku tak mampu nak beli...hish jenuh aku cari kat tenet... nnt aku gi cari kat jj... ada jual kat jj... n watson!!! chocolate tuh sedap...nak paste kat sini

watson...mid valley mega mall...tahun 2003...keje kuli je.. tp best.. keje mmg kuli batak betul lah... ha ha ha... tak de lah.. keje kan.. biasalah... aku ada department aku sendiri.. siap ada deparment... part aku bahagian kortex, stayfree... tu le bahagian aku... alasan dorang suke letak aku kat situ sbb aku rajin kuarkan stok... he he he... dah barang laku kena ah kuarkan stok.. kang lopong je display tuh... bukan tu je.. bahagian bb n mandian n ubat gigi termasuk... kira toiletries ah... yang betul betul hawau nye time masa buat audit/inventory... wooooooooo penat... siang malam berjaga jaga tapi seronok.. geng geng kepala sewel... time lepak .... lepak kat taman... kadang lepak kat lorong gelap... lepak kat MPH... satu lagi keje sini ada body check.. hoho...meraba ah.. apa lagik... kuh kuh kuh... jangan terkejut... serious mmg kene raba.... he he he... kenangan terindah... tujuan nye taknak lh staff bawak barang kuar...**curi**... adoi yai... time gaji... semua serbu atm maybank... peh tu makan makan... yang tak best... aku nak berhenti baru ler offer aku naik pangkat... huh... skang bila aku gi mid valley semua dah tak de... nor... dah jadi sup kat ausino... (tak silap ah).... abg radzi si blue minded pun dah berhenti... mel keje kilang s kerani kat subang rasanya......nizam pun tah mana ilang... suhaila sagir pun dah keje kat suruhanjaya perumahan kat dayabumi... huuuuuuuuuuuu... yat... ayu... "awin raba" pun tak de...abg us pun dah benti...

sume muka budak baru... eh satu nama singgah di kepala ku... abg syuk...eh satu nama lagi... en yusof

paling gerun bila HD ada...house detective... meluat jerk... apa ntah nama si india mulut cabul tuh... last aku tau dia benti watson masuk carrefour... tapi dia baik ngan aku... tegur aku manis je ayat.... pesal ek...

lepas keje watson... aku masuk telekom ... hurm... masa interview... en bob suka tgk resume aku... masa test komputer guna excel aku dapat buat ... godak godak ah sikit... mana pernah guna excel secara rasmi... belajo pun takat pivot... jumlah..tambah tolak... mana guna statistik nye method... mulanya sbg kerani je dorang bg... aleh aleh dorang bg up sket... assist programmer.. sbb aku dapat buat more than their expectations ....tp gaji ikut budget dorang lah (dlm paperwork)... satu riban jek... aku tau sbb aku selongkar fail dlm komputer tuh... wakakaka....

hish... aku ingat sng jek.. aleh aleh aku kene buat keje yang ada kene mengena ngan access n odbc ...huh...time ni mmg tensen tol... marzuki marah gegila kat aku sbb tak paham... lama lama ok jerk... bukan susah pon...(riak jap)...buat report je pun... cukup time buat... yang lain kejenye... copy n paste... kadang masuk meeting amik minute... sampai skang aku tak tau cemana nak amik minute... he he he....

sebelum benti telekom sempat ah gak aku n meen blajo ACL... technology for business assurance... dah duk revenue assurance... bagus en aziz suh aku bajo ACL.. guna excel cam lembab jek...

tu ler cite aku... kisah kisah yang terkisah... kondisi kerja... ada yang kuat kipas...kaki ampu... tikam belakang... depan baik belaka... belakang kita kutuk habis... ha ha ha... bila kerja dengan bidang perkhidmatan mmg ada cabaran... cabaran tukar off day sesama sendiri... aku selalu on je... janji time aku nak dating ngan marka aku korang tak kasi mmg kene belasah lah... itu dulu... zaman muda... tahun depan dah masuk angka 30 dah umo aku... anak dah dua... EPF takok lama lagi... tidak menokok byk manapun...

mata belum mahu melabuhkan tirainye... aku masih nak bercerita... tak kisah lah sape yg baca... tak baca pun tak pe... buat aku hilang boring je malam jumaat nih...

angah dah ada kat kampung ulu yam... dia berpantang kat sana sementara mak aku berkampung di rumah kampung... dalam cuti sekolah ni je... lepas tu balik lah balik ke taman seri sentosa jalan kelang lama... kampung bak kata mak aku"seronok"... dia boleh melakukan kerja kerja seperti berkebun... walaupun kaki nya telah digergaji di PPUm akibat kencing manis... mak kata kalau duk kat sentosa (taman seri sentosa jalan kelang lama)... mak aku bosan... dia tak kemana... duduk je... da lama jugak mak aku tak gi hospis... tiap khamsi dia pergi... siang td dia gi rasanya... tu mesti dia balik KL tuh... tgk tgk kan umah jugak..

tak lama lagi siti (norazimah-adik bongsu) akan mendebarkan jantung nye... PMR result kan kuar ujung tahun... moga yg terbaik utknye... amin...

aku nak merayau lah... babai

No comments:

Post a Comment