Monday 1 December 2008

mee bodoh atau mee botak

hurm... pelik ek nama makanan dalam entry aku kali ini... memula aku dengar pun pelik gak... org yang bertanggungjawab di dalam perkenalan aku dengan mee bodoh atau pun mee botak nih ialah tak lain tak bukan si hakmal rabah...

apa itu mee bodoh ataupun mee botak?... ia adalah sejenis makanan yang simple utk di masak dan di makan... bahan bahan nya tidak lah remeh... hanya berbekalkan mee kunig, bawang putih,cili kisar, telur dan udang kering serta sayur taugeh... cukup utk membuat mee bodoh ataupun mee botak nih....

simple je kan resepi mee bodoh ataupun mee botak nih... patutnya kita letak nama mee pandai ataupun mee be"rambut" kan.. sbb org pandai je leh buat mee ini... n sbb ada taugeh lah... mana pulak mee botak... apa daaaaaaaa....

first time aku makan tahun 2004 rasanya... masa tuh tgh cari rumah sewa kat melaka... tempat pertama ialah kedai makan kat bukit beruang.... tempat kedua dan seterusnya aku dah lupa... yang terakhir utk masa ini ialah kat duyung-air molek...

first time aku masak mee bodoh nih ialah hari jumaat tak silap...sedap... he he he... simple je...

utk mereka yang nak try.... aku sediakan cara cara nye... sbb aku cari kat tenet/resepi.net tak jumpa... aku tibai je lah cara aku.... berdasarkan rasa mee bodoh ataupun mee botak yang aku makan hari itu....

bahan bahan:
5 ulas bawang putih
taugeh dalam 30 sen
mee kuning
udang kering dalam 7-9 ekor... siap kira... agak agak lah...ye!!!
cili kering sesudu dua...

cara cara nye...

tumis bawang putih yang telah ditumbuk dengan udang kering, dah naik bau, masukkan cili kisar... make sure cili kisar itu di tumis sehingga masak (kering atau naik minyak), kalau nak basah buh ler air serba sikit... then rasa nak letak kicap pekat ke sos tiram ke sos cili...dipersilakan... tak nak bubuh pun tak pe... rasa sedap gek.... then pecahkan telur... kacau sesedap rasa... then masukkan mee kuning (yang telah direndam dgn air menggelegak kendian ditos).....kacau ler... sehingga ramuan nye sebati...akhir sekali masukkan taugeh yang telah dicelur air panas... kacau... letak le garam... n monosodium glutamat sesedap hati... sedia di hidang... selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment