Friday 14 December 2012

Tom Yam!


foto di atas saya ambil dari FB kumpulan nasyid HUFAZ

off day di hari jumaat...
semalam  kerja... "singing & dancing" non stop... manual in je...teeeeeeeeeeeeeeeet... masuk!!! manual in je... teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet... masuk lagi... sampai balik!!! tapi tak silap ada jugak selang masa dalam jam 4 petang kot... tapi itu pun tak banyak... sekejap aje... makanya OT tak bergaji semalam nak siap kan yang tertunda... tapi memang nak tunggu adik arif lokman pun... dia habis shift 1230 malam...

sejak sejak merelakan rehat 30 minit sahaja... kelam kabut jugak nak siap laporan... menyesal? hahaha... TAK... kalau shift pagi leh balik cepat...

nak cerita hal seram sikit...
kalau shift petang kena duduk level 7... jualan popia goreng JDJ + sosej stim + daging burger Ramly ada kat level 6... rehat 30 minit menidakmungkinkan saya turun level 6 ambil semua bekas jualan. makanya habis shift 11.30 malam setelah selesai buat laporan yang tertunda tadi... lebih kurang jam 12 malam saya turun level 6 seorang diri... dah lah diri dalam tak bersih... tegak bulu bulu roma... dah ajak jay temankan... dia nak terkucil pulak... malas nak tunggu, saya turun sendiri lah...

SERAM OK...
bukak je pintu... ada bunyi suara... masuk je pantry... laaaa... diorang tak tutup TV rupanya... makanya perkhidmatan IPTV di opis berterusan tanpa hentilah kalau saya tak turun tadi... ambil remote saya picit punat tekan power... bukan nya ada orang lagi kat pantry level 6... saya pun tanpa lengah masa kutip semua bekas, saya naik level 7 semula... tetapi! saya terlupa nak simpan alat pendengaran ke dalam locker... locker saya ada kat level 6... aduh!... dan juga saya terlupa nak amik pencuci pinggan mangkuk (sendiri punya)...

maka...
saya pun turun semula ke level 6....
bukak pintu... sunyi... berdebar jantung di buatnya...
ada sapaan angin.. apakah?
terus saya cakap "saya tak nak tengok awak, saya belum bersedia"


MALAM JUMAAT KOT... mana ada apa apa... astaghfirullahhal’azim!
kenapa lah suka fikir bukan bukan kan...
{ni mesti encek megat punya pasal.. dok sakat ada hantu kat bawah}

balik rumah pun rasa seram...
nak tidur pun tak boleh...

makanya bangun pun lambat...
masak pun lambat...


hari ini aku masak tom yam campur...
aku tak guna pes atau kiub segala

resepi aku...
*bawang besar sesuka hati (dalam 2 biji)
*bawang putih sesuka hati (dalam 5 ulas)
*halia dalam 2 inci kot tadi
*udang dalam 10 ekor
*cili kering dalam 7 tangkai
*cili padi segenggam

*ni semua kasi kisar dalam pengisar
*kemudian tumis bersama daging yang dihiris (hari ini saya guna daging)

lepas tu ambil... tomato dalam 7 biji (kalau saiz sedang) kisarkan juga

lepas tu masukkan dalam periuk bersama bahan yang ditumis naik minyak tadi


lepas tu tambah air... letak serai sekali
dah didih masuk segala sayur dan udang dan sotong
lepas tu bubuh lah garam dan MSG...

siap!

untuk resepi bihun tom yam saya klik di sini

#teman tapi mesra saya ada di kuantan. dah seminggu tak jumpa... dia tak rindu saya ke?




No comments:

Post a Comment