Wednesday 11 February 2009

HaziQ Amirul HaQ

hari ini hari rabu.. haziq amirul haq masih batuk batuk terkokol... semalam ayah nya yang sungguh prihatin nak bawa haziq amirul haq ke klinik tertunda ke hari ini kerana... ayah nya ada mesyuarat jam 10 pg semalam...(oh suami aku belum lagi ke MPAG..tgu YDP ke hape ntah , malas nak amik port dah).. lepas tu pulak ayah nya ada tetamu dari Kuala Lumpur berkunjung ke rumah selepas menghantar anak mereka ke MRSM Jasin....

haziq amirul haq masih batuk sejak 17 hari yang lalu... batuk yang kadang kadang di susuli dengan demam .. ala ala dedau gitu...(dedau=baru aku tau ada perkataan nih...orang melaka sebut dedau)

haziq amirul haq masih batuk sejak 17 hari yang lalu... batuk yang kadang kadang di susuli dengan selsema

haziq amirul haq masih batuk sejak 17 hari yang lalu... batuk yang kadang kadang di susuli dengan sakt sakit di sendi

aku cuak juga... lebih lebih lagi apabila televisyen di rumah memperdengarkan telinga aku tentang rancangan Malaysia Hari Ini yang mengupas topik tentang Demam rasanya...(aku tak tonton sgt cuma dgr gitu gitu je...sibuk uruskan baju di ampaian)...

maklum sahaja sekarang kan musim cikungunya dan denggi...

dalam tempoh 2 minggu ini... kawasan taman perumahan yang aku diami secara sewa (bila lah nak ada rumah sendiri ye?) dah dua kali pihak selenggara menyembur asap basmi nyamuk... (aku terus terang aku tak tau apa nama kimia utk asap itu)...

oh ya mengenai slot MHI semalam ada pemanggil bertanyakan kepada tetamu slot tersebut tentang beza antara ubat / preskripsi yang di perolehi daripada swasta dan kerajaan...

menurut pemanggil... ubat / preskripsi dari klinik atau hospital swasta lebih berkesan daripada klinik/hospital kerajaan... mengapa begitu

dengan tersenyum tetamu itu menjawab...

"sebenarnya tidak ada beza... sama sahaja...

yang berbeza hanyalah psikologi kita sahaja..."

ada betul getus hatiku...

masa aku dapatkan rawatan demam haziq amirul dulu dulu... dr rahimah (klinik swasta-klinik amal)... Dr Rahimah main psikologi... baru aku terngat .. yang dr rahimah ada pesan macam macam utk haziq amirul haq... beza di klinik / hospital kerajaan...

aku pun sama... macam macam yang dia beri nasihat...

ubat pun ada yang sama dengan klinik kerajaan...

contoh parasetamol... dlm panadol ada kandungan paracetamol mengikut dos (from company GSK), begitu juga Axel/excel dari company apa aku dah lupa.. malas nak search kat enjin carian...

kenapa aku mudah lupa ye... sedangkan aku dulu pernah jadi staff biasa dan penyelia dlm runcit farmasi... dan aku telah juga pergi latihan tentang preskripsi...

sudah tua rasanya .. serta aku tidak mendedahkan diriku tentang sebaran am ini




linctus simplex ini utk batuk berkahak rasanya...


botol ubat ampicilla yang telah dibancuh warnanya bertukar menjadi merah jambu, manakal sebelum dibancuh ia dalam bentuk granul halus berwarna putih


ubat ini samada pihak klinik atau hospital bancuh kan utk kita atau kita bancuh sendiri di rumah... aku dah dua kali dpt ubat cenggini... mereka di kaunter farmasi arahkan aku bancuh sendiri... memula izz emir haq dapat.. tapi aku tak kasi pun.. masa tuh izz kecil lagi ... tak berani nak bagi...

hari ini, haziq amirul haq pula yang dapat... so aku bancuh lah dengan air... dan berikan mengikut dos yang di sarankan...

No comments:

Post a Comment