Saturday 21 February 2009

PTD-pegawai tadbir dan diplomatik

hari ini hari sabtu.. hari ini ramai juga calon yang menghadiri peperiksaan memasuki perkhidmatan awan utk jawatan PTD... aku je tak apply.. ramai yang tanya kat aku termasuk suami aku... "kenapa tak mohon PTD?" ntahlah.. aku dah naik malas nak apply.. kecewa.. mungkin... penat..mungkin...izz emir haq masih menyusu badan... mungkin alasan.. ah itu semua alasan.. kalau hendak seribu daya bukan... ntah lah.. aku dah naik malas.. bukan senang nak lulus.. aku apply...since 2002... lepas grad beli borang dengan kawan aku si aida.. isi borang hantar... gi exam berkali kali... tapi sekali je lulus... aku pun tak tau kenapa aku asyik gagal je amik exam ptd tu... pelik...exam utk jawatan dalam SPA..lulus aje... entah lah.. entah lah.. muak aku dengan jawapan entah lah aku...

daripada zaman isi form sampailah apply online.. macam tu jugak aku...

kenapa kenapa...

oh ya...

suami aku sedang berjuang... dia amik exam PTD hari ini kat Hotel Malaya KL.. aku di melaka.. malas nak ikut... aku kan tak suka tidor rumah orang... nak tidor umah mak.. mak aku pulak balik kampung lekuk kat ulu yam... malas pulak nak ke ulu yam.. wah dah lama aku tak jenguk mak aku.. aku merajuk ngan mak aku...

(pehal lah pulak anak merajuk ngan mak nih...)

abg... moga berjaya... ye!!! kami anak beranak doakan abg berjaya kali ini... suami aku yang aku sayang sangat itu pun dah banyak kali apply.. . dah banyak kali seat exam PTD.. tp hampeh je result.. belum rezeki kot... suami yang aku sayang sangat itu... teruja kembali apabila melihat bekas rakan sekerja berjaya melepasi exam dan juga saringan di PAC...

usaha tangga kejayaan...

aku pulak.. ingat nak mohon KPLI n DPLI.. aku sebenarnya suka mengajar.. tapi aku benci nak jawab bila ada temuduga tanya aku kenapa nak mengajar.. malas betol nak jawab... aku lebih suka... kalau diadakan penilaian mengajar di sekolah.. di situ penemuduga boleh nampak kesungguhan kita dan bagaimana anak anak menerima kita sebagai pengajar... kan best gitu...

adalah sesuatu yang tak best bila kena jawab "tell us about yourself"

sesuatu yang dah muak sesangat....

yang lepas semua yang pandai kipas.. wah ... aku kemain beremo kat sini....

waaaa.. cakap je lebih eh...

kalau lah aku jadi cikgu.. mesti ramai tak suka... aku nih garang.. pernah 2-3 orang anak murid (home tuition..dulu) aku kerjakan... ha ha ha... sampai menangis... meleleh air mata aku kerjakan... anak murid lelaki pulak tu yang menangis... yang perempuan ok n maintain jer... bila aku marah merajuk... lepas tu.. "akak kita tak faham lah.. akak kita nak akak ajar kita sampai faham..."

pasal tak bawak buku n curi curi seludup wording utk spelling.... satu hal.. aku nak adukan kat bapak dia.. mak dia soh cover... cemana ek nnt... kalau ada ramai anak murid kat sekolah.. hurm.. kena cekal layan karenah mak bapak....

nak tgk gambar dorang masa aku ngajar... ge ge ge... aku rasa ada kat fotopages... yang laki aku rakam sorang budak menangis dia tak upload... tak baik aib kan org kan...

yang degil n melawan pun ada... ni ha ada je dlm umah aku bertempek.. kadang kadang dorang ada datang umah ty ty mana mana yang tak faham...

ok...

4 comments:

  1. erm..

    sy plk..da apply..da sptutnya arini pegi amik exam PTD..tapi tak pegi..arghh!!!

    ReplyDelete
  2. Hmm...kalau ade rezeki...kerajaan eksport Abg Haq, Kak Azila n anak2 ke UK...jadi pegawai kat sini...hehehe...aminnn...

    Kak Azila nak jadi cikgu jugak ke? Saing le kite nanti ek...hua3...

    ReplyDelete
  3. xillix...cubalah lagi apply...mana tau ade rezeki nanti...jgn putus asa...

    Semoga suami xillix berjaya...

    ReplyDelete
  4. kalo boleh tukar nama..sy bg surat pggilan exam PTD sy ke akk..wish u luck..tp, sumer tu impian jer..ruginyer sy!!

    ReplyDelete