Saturday 27 October 2012

Si manis dalam bas dan satay kajang hj samuri




rapid bas - pemandu 1
"berniaga ke?"
aku senyum je... malu masa tu... kenapa ada orang tegur?... uh uh uh... mula lah gelabah dalam hati nak cari beg yang better dari yang ada ni...
ya... aku pergi kerja naik taxi.. balik aku naik bas... samada bas rapid atau metro...
kenapa tak naik kereta? <---- soalan ni dah biasa...
sebab aku tak pandai... sebab aku darah gemuruh... cukup lah RM1300 lebur macam tu aje... konon... lagak besar nak amik lesen motor dengan kereta sekali harung...
tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
aku boleh bawak kereta tau...
masa duk melaka dulu, belajar kereta bawak kereta MBA lah... satu MITC (Melaka International Trade Centre)... habis aku pusing.... tak de lori... tak de bas... tak de kereta lain atas jalan raya yang nak bersaing dengan aku...
aku boleh lah bawak kalau keadaan macam tu...
ngeeeeeeeeeeeeee

pesanan arwah mak...
"belajar lah bawa kereta... nah RM400... mak bagi sikit..."
"apa apa jadi kemudian nanti kita tak tau"
"mak yang tak de kaki ni pun boleh bawak... apa lagi kau along... belajar laaah..."

sampai sekarang...
aku masih tangguh tangguh nak belajar kereta semula...
mmm...

rapid bas - pemandu 2
"awak stay situ"
dalam hati aku... "driver ni suruh aku stay sini ke?"
disebabkan aku tak nak perasan kan diri aku sendiri... aku berganjak lah ke arah belakang...
"awak diam je situ"
aku pun jawab, "oh OK"
aku rupanya... hahaha... habis semua penumpang lain termasuk wanita lain, pemandu tu suruh ke belakang... tapi aku? macam tak adil je...
"kau sanggup ke nak berhimpit himpit kat dalam tu?" dalam hati tertanya sendiri...

"baik nye pemandu ni"... dalam hati berkira kira pula tentang untung aku pada hari ini...

then masa bas berhenti kat IOI Mall... ada seorang gadis manis... berbangsa India... manis...
senyum dia semacam ada gula... manis (sebut lagi... haih)...
dia sebelah aku... tapi kami di halang oleh palang besi tangga turun naik...
pintu kat tempat aku berdiri, memang tertutup rapat, hanya sebelah pintu aje yang dibuka dan ditutup... port ni aku sorang je conquer... selesa....

tapi kesian pulak kat si gadis manis berbangsa india tadi... dia terpaksa berhimpit-himpit dengan gender berbeza...
si gadis manis berbangsa india tadi, menoleh ke kanan... mata kami bertaut, seolah olah saling memberi salam perkenalan (eceh!)... dan senyum pun terukir... maniiiiiiiiiiiiiisnya...

si gadis manis tu, turun kat taman tenaga... sekejap sangat kita berjumpa... moga berjumpa lagi ye si gadis manis!aku pulak turun kat kedai perabot berhadapan dengan masjid abdul rahman auf...
hujan pula turun selebat lebatnya...
aku? malas lah nak tunggu kat bus stop ni.. basah juga kalau tunggu, makanya aku teruskan perjalanan dalam hujan... risau gak masa tu... kot kot lah kan di panah petir ke...

"nauzubillahi min zalik"
“Kami berlindung dengan Allah daripada perkara (perkara buruk) tersebut (daripada menimpa kami).”

Alhamdulillah.. selamat sampai rumah...
bila dah lenjun mandi hujan dan air paip... perut pulak lapar...
makanya... aku pun ajak lah encek suami pergi makan...
dia suruh aku masak... aku jawab dengan soalan, "boleh tak makan kat luar?, malas lah masak"
encek suami tanya nak makan apa... aku terus jawab, "nak satay hj samuri"

makanya... kami ke R&R Kinrara... Kesas Highway... belakang rumah je... terima kasih belanja...
sempat paw ehem ehem 2 helai tudung... sementara mood dia sedang happy...


Satay Kajang Hj Samuri

No comments:

Post a Comment