Friday 19 October 2012

Popia Goreng JDJ

setiap malam inilah rutin aku. buat inti popia. masa duk kat melaka dulu, aku pernah letak kueh popia ni kat kedai area Solok Bayan, Bukit Katil. Hmmm... tetiba aku nak test market pulak kat opis. saje. seronok.

inti popia goreng cik Jillian de Jill  - yang ni guna kentang

lobak merah
lobak merah lagi
kentang dipotong dadu - selalu guna TAUGEH
hari ini aku ganti kentang
bawang besar kuning
lobak merah  - lupa pulak nak snap kacang panjang
kemaskini : 31 disember 2012 
RESEPI POPIA GORENG JDJ

(untuk 70-80 gulung)

kulit popiah (saya guna brand KG aje)
1 labu bawang kuning
1/2 - 1 kg kacang panjang (patong kecil kecil); bergantung - kalau suka letak lebih - kalau tak suka kurangkan
3/5 batang lobak merah (bergantung kepada saiz; kalau besar 3 batang cukup) - potong julienne
1 mangkuk sederhana taugeh(agak agak je - kalau nak letak banyak pun ok; bergantung)

*alternatif taugeh boleh letak kentang yang di potong dadu dalam 5 - 7 biji

udang geragau / daging lembu kisar (jenama Ramly) / daging ayam kisar (jenama Ramly jugak)
*kalau udang geragau saya letak dalam satu mangkuk kecil
*kalau daging kisar saya letak lebih kurang 300 gram....

garam / msg / secukup rasa / lada hitam / lada sulah- terpulang


cara masak :
1. tumis bawang kuning bersama udang geragau / daging (ayam/lembu)
2. masukkan kacang panjang yang telah di potong kecil, kemudian masukkan lobak merah di potong secara julienne, kemudian masukkan garam / msg / secukup rasa / lada hitam / lada sulah ikut citarasa masing masing.

#kalau guna kentang, tumis awal bersama dengan udang geragau / daging (ayam/lembu)

3. masukkan taugeh paling akhir...

then tapis dulu... bagi air atau minyak keluar... then gulung then goreng...
cenggitu lah...

kulit popiah ~ brand KG

letakkan inti  ~ saya tak suka sengkuang

gulung cara saya ; terpulang kepada masing masing bagaimana nak gulung

tepung + air = gam :)

sedia untuk di goreng!!!
sedia untuk dimakan 

oh yea.. saya masih tak pandai lagi buat sos nye... so saya beli yang dah siap aje... tak pun... guna je cili sos biasa (saya suka brand heinz) tambah air panas dengan gula sedikit + dengan bawang putih yang di titik...


#saya baru nak belajar, kalau ada resepi yang lagi best, sila lah kongsi... ini resepi sendiri...

No comments:

Post a Comment