Wednesday 10 October 2012

Rawak dan Kebarangkalian - berhubung kait

1

tempat kerja bersama rakan sekerja
ada seorang perempuan tinggi, manis melintasi kepulauan kami

Lelaki di sebelah kiri : wow... saya suka dia lah kak...
aku   : kamu nak kawen dengan orang melayu?
Lelaki di sebelah kiri : eh tak de laaaaa... saya suka perempuan macam tu, tinggi, cantik pulak tu
aku   : habis aku ni tak cantik lah?
Lelaki di sebelah kiri : eh akak dah tak fresh.. expired sudah.... hahaha
aku   : kurang assam jawa!!!


2

dalam bas metro
berhimpit himpit, akhirnya aku dapat duduk
dalam bas aku duduk. diam je. kepala pusing fikir rencah kehidupan.
*
masin
secubit garam dalam masakan, menambah rasa
secubit garam di tabur pada luka, menambah pedih

pahit
aroma kopi panas, sangat menyelerakan
tanpa gula, dan di bancuh pekat.... hitam warnanya...
biar lah pahit dan hitam itu di simpan buat peringatan

manis
manis manis si gula melaka, bukan manis si madu lebah....
hati hati bermulut manis

tawar
kosong.. air kosong memang tawar..
menepung tawar itu adat, hati yang tawar itu ada kemelut

masam
cuka... wajah mencuka lahir dari hati yang masam.... (aku tersenyum).... hati pun ada masam kan...

payau
ni aku tak tau nak hubungkaitkan dengan apa.... lelaki di sebelah kiri aku cakap...
payau umpama paya bakau.... haiiiiiiiiiiiiiiiih... gelak bahak bahak....
perempuan di belakang aku pulak... otak tak berapa nak sepusat... di bantai nya payau lain.... dah gelak ghairah pulak...
apapun - aku nak kaitkan payau dengan keadaan kalau kita demam... telan lah apa sahaja.... rasa payau aje kan...

kelat
kelat umpama kita makan buah-buahan yang masih bergetah...
kalau makan buah pisang... bila kita kopek kulit... diantara kulit dan isi, mesti ada getah... kan ada rasa  kelat... dalam kehidupan pun ada rasa kelat jugak kan.. tapi telan juga...

lemak
lemak berkrim di sukai ramai kan?

*
berbalik kepada cerita aku dalam bas... alkisahnya, semalam... aku sempat lah tertidur... bila dah tertidur... boleh pulak termimpi.. mimpi pulak barang jatuh... dan dalam mimpi tu aku terkejut, so secara langsung, aku pun terjaga dalam keadaan terkejut

hahahaha....
penumpang penumpang dalam bas... yang berada di dalam radius aku semua memandang aku....

*malu


3

lahabis lahabau... ni si erin punya ala kedondong punya kata berirama
"la habis dah.." dia jawab lahabis lahabau


4

lepak dalam bilik air... menangis. muntah. habis semua isi perut keluar.
ada bersuara "pregnant?"
aku :)
aku jawab "salah makan kot"
yang bersuara tadi bersuara lagi, "kalau pregnant apa salahnya... mana tau baby girl"
aku :) lagi
kemudian aku berbisik ke telinga yang bersuara tadi.



balik dari ulu yam... perut tak selesa... sapu minyak yu yee... lega.





No comments:

Post a Comment