kes 1:
lama dah... aku suka perhatikan aje gelagat orang...
bila ek... urm awal tahun 2008...aku ada beli satu barang kat watson's jj melaka...
the cashier is not the cashier...(apa nih)
he is a supervisor or maybe key person...(key person tuh maknanya...management people yang pegang kunci peti duit)
dia bukak drawer kaunter... guna kunci...apa maknanya?
dia scan barang... tp harga tidak terpapar seperti yang sepatutnya....faham?...
aku bagi note RM10 dia pulangkan baki
hurm... aku tak syak memula... kemudian aku syak... aku tak dapat resit pembelian..
sepatotnya kalau beli barang kat watson's juruwang mmg diwajibkan mengepil resit bersama sama dengan plastik beg... (aku pernah keje lah , tau ler)
aku nak je patah balik... tapi... disebabkan tukang drebar aku tuh (dia terasa ke tak eh bila baca title yang aku bg nih?...he he he) nak cepat... so aku matikan aje niat nak report kat store manager
kes 2:
baru tadi...siang tadi... aku gi bank... tak mo ar sebut nama bank eh...
aku nak buat kad bank...(hilang)
kena caj 12...
dalam sibuk nak cepat...
risau...
izz emir haq kompem nangis bila ibu dia tak de
aku hulur note RM50
aku lupa pulak dia tak bg baki...
tetiba aku teringat...
then aku pura pura lah tak ingat
tanya..."eh saya dah bagi ke belum ye RM12"
hurm..."dah dah"
aku pun berlakon lah..."jap mana baki nye ye..."
lelaki itu yang berkumis tipis pun pura pura lah tanya.... ada ke tak de kak?...
aku pun jawablah "eh tak de lah..."
"u nak check kaunter u dulu tak... kang u bagi i... u short lak"
"tak pe kalau short saya kol akak"
ayat nak cover lah tuh...
ha ha ha...maka ramailah yang memandang...
jujurlah ... ALLAH melihat apa yang kita buat!!!
mcm2 karenah manusia ni kan.. benda kecil gitu pun nak tipu.. tak terpikir dosa dan halal haram. Semoga kita dilindungi Allah dan dijauhkan benda2 yg mungkar.. InsyaAllah
ReplyDeleteadoi laa....
ReplyDeletekalau aku berada pada situasi hang:-
Kes 1.
aku cakap... tolong panggil store
manager.. tak pon tolong panggil duty
manager.... sure cashier tuh kecut
perot. (menipu jer kije depa kan)
Kes 2.
Kompom kene sound tepek laa dengan
aku kalau jumpe orang macam ni.
Tak kire la mude ke tua ke...
kalau die nak kite hormat die..
better die kene hormat orang dulu.
Duit orang pon nak kebas.. depan
depan plak tuh... ampesss~
AzmanIshak.Com
menipu ajer keje diaorang...dosalah!
ReplyDeletemesti awak pi CIMB kan yang kena caj bila kad ilang!
jahatnye.. tak pikir ke org susah-susah cari duit. Tak rasa takut ke rezeki tue tak halal nak masuk dalam mulut..
ReplyDeleteiz emir haq...what a 'super best name' hehehe..
ReplyDeletesy ada pnglman pg satu kedai mkn yg standart.i mean yg da resit jual beli la..then, slh bg resit..huh, da la makin mahall..tak puas ati..pg rujuk kt cashier..nsib bek ada boss dia masa tuh..saje je sy wat muka nk cpt n tak puas hati..huhuhu
to misako:
ReplyDeletemanusia ni mmg byk karenah... mereka lupa dan alpa...
to azman...
utk kes 1:
bukan tak nak panggil store manager.. tapi org umah dah bising suh cepat... dia ngan baby kat dlm kereta...
memula tu ingat nak pakai emel je komplen kat customer service...lelama lupa... so hari dan tarikh mana nak ingat... jam berapa kat kedai tuh pun dha tak ingat...
kes 2:
bukan tak nak sound tepek... nak sangat... tapi kan... memalukan orang depan khalayak ramai itu macam tak manis... lebih baik kita berkias.. tak de lah nampak sgt...
pura pura berlakon pun ok per...
to cendawanintim:
hak hak hak... awok tau eh... CIMB... betollha tuh... cimb je ke yang caj nih?...
to juejune:
org kalau dah mata duitan apa kira.... halal haram deme tolak tepi...
to alif dal mim:
"iz emir haq...what a 'super best name' hehehe.."
terima kasih ... doakan kan anak anka saya gah seperti maksud disebalik nama itu...
yang sulong namanya...haziq amirul haq
yang kedua....izz emir haq
kalau kat restoran makanan, jarang pulak dorang buat hal... selalunya saya akan bagi tips... sbb saya pernah kerje food service area... so faham dah ngan tugasan mereka... kadang 10% service caj tu bukan masuk dlm akaun mereka... tapi ..."lu pk lah sendiri"