Friday 9 January 2009

resepi laksa xillix


ada yang bertanya tentang resepi laksa yang aku buat... sbb tukang makan itu, beritahu adik ipar dia (adik aku lah tu... sibuk ty laksa aku jadik ke tidak..so... aku pas kan hp kepada tukang makan itu)...bahawa kuah laksa aku... "Perghh"...gitu ah... so...

resepinya ialah

6 ekor ikan kembung bersaiz sederhana
3 Bunga Kantan
seikat daun kesum yang aku beli kat Tesco...(he he he...skang kena boikot ah...)
7 keping Asam Keping (sesedap rasa tau...rasa kurang tambah ah lagi)

cili kering dan cili padi (sesedap pedas)yang telah dikisar dengan bawang besar berwarna kuning sebanyak 1 biji 1/2... dan 5 ulas bawang putih...udang kering...huhu...

***aku tak reti ah cemana nak bagi resepi... pandai pandai ah ye...

timun
daun salad
telur rebus
cili merah
bawang besar
limau kecil


ini semua di hiris... jullien nye potongan...

memula aku amik ikan kembung yang dah direbus dengan air dalam periuk...
asingkan isi dgn tulang
isi ikan aku tumbuk-letak tepi dulu
tulang n kepala ikan aku blend dengan air rebusan tadi-tapis... yang sarat barat tu aku buang ler... kang tercekik pulak mana yang tak dpat nak dikisar...

ok...

sekarang

air lebihan rebusan ikanan ituan...
janganan dibuangan...
he he he... ayat pelik lak
air lebihan rebus ikan tu jangan dibuang... guna balik...
dalam periuk yang dah ada air rebusan itu masukkan "cili kering dan cili padi (sesedap pedas)yang telah dikisar dengan bawang besar berwarna kuning sebanyak 1 biji 1/2... dan 5 ulas bawang putih...serta udang kering"
masukkan juga bunga kantan, daun kesum...serta asam keping...
biar hingga menggelegak...

kemudian masukkan isi ikan yg telah ditumbuk dan tulang ikan yang telah diblender

kemudian letakkan garam dan monosodium glutamat sesedap rasa...

letak garam sikit sikit..
rasa tak cukup tambah lagi...
sampai puas hati...

dah siap dah kuah...

laksa nye rebus sampai masak...

dah masak apa lagi hidang lah...

then makan lah bersama ulaman malaysia itu...
dah...

kalau tak reti dengan cara aku...
gi ah merayau kat google...
byk resepi...
cedok ah dari sana ye...
jgn cedok bulat bulat... combine lah mana mana resepi yang dijangkakan sedap...

No comments:

Post a Comment