Wednesday 12 August 2009

alangkah seronoknya!!!

kadang kadang hati terlintas, terlintas untuk tidak membuat kerja rumah. Duduk santai. bermesra dengan anak anak... bermesra-mesraan bersama suami bagai kan waktu berdua dahulu! tidak perlu berpenat lelah mengejar waktu...

mengejar waktu untuk mencuci pakaian, untuk mengeringkan pakaian, untuk mengangkat jemuran, untuk melipat pakaian... dan iron baju...

mengejar waktu untuk melagakan kuali dan sudip!, untuk berbasah basahan bermain air menyiang ikan di dapur... bermain airmata pedihnya mengupas bawang, tangan kejap memegang lesung sambil menumbuk bawang dan juga cili....

mengejar waktu menyiapkan makan dan minum buat suami dan anak anak...

ah... aku sudah mula merepek! hati mudah tersentuh... sentuhan yang mulus... ada angin menyampaikan... sesuatu perkhabaran...

oh burung... sampaikan lah hajat di hatiku untuk merehatkan diri... aku mahu ada hari hari istimewa dalam hidupku... aku tidak perlu memikirkan kerja kerja rumah... aku mahu bersantai sahaja... aku tidak mahu beban yang telah lama bersangkaran di kepala dan benak ku...

aku terus merepek...

ah.. mengada sahaja kamu ni makcik!

angin sepoi mana yang lembut menyapa pipi mu itu... angin lintang dari melaka kah? atau angin sepoi libasan helang di langkawi!!!

ah makcik sendiri tidak pasti!

oh kanda! izinkan dinda merepek di ruangan ini... buat nukilan novel ku nanti...

novel... acapkali ku menundakannya... bilakah hati mau tenang setenang air di sungai kelang depan rumah mak aku.... biar pun keladak... air tetap mengalir! hujan lebat pagi tadi... deras air sungai mengalir... tidak kelihatan dari pandangan mata.. tapi aku tahu!

2 comments:

  1. wahhh . . . macam penat aja jadi suri rumah nie ekkk. Mmh penat pon kan, mak saya pun ada gak luahkan mcm pn Xillia nie. Dia membebel penat pasal basuh baju. masak ler, kalo dia marah . . terus dia x masuk. Hahaha

    ReplyDelete
  2. penat???... urm.. kadang kita tulis kat sini... bukan nak mengeluh... tapi kita pusing jauh ... baru sampai tempat di tuju!

    burung helang kat langkawi dah melambai lambai...

    terasa rasa angin sepoi libasan kepak nya menerpa ke pipi...

    hehehehe....

    moga diizinkan dan diretui dan diberkati olehNYA..amin!

    ReplyDelete