Friday 9 January 2009

giant...aku tak suke


hurm... dah lama aku nak cerita pasal service kat giant... sepanjang aku pergi sana... ada aje yang tak kena...

kenapa aku nak cerita pulak kan... aku cerita sbb pencari nafkah ajak boikot itu tesco

sbb aku dah biasa dengan tesco... so far ok... walau ada cacat cela sana sini tapi hati aku tak sakit sgt seperti mana aku membeli barang dan membelah duit kat giant..


lokasi: Giant Hyper Market, No. 2 Jalan BU 4, Taman Bachang Utama,Melaka

kes pertama:
masa tuh bila eh... haziq amirul haq kecil lagi... yang tak best... uncang beg baby tak dibenarkan bawa masuk... dah lah dalam tuh ada kain, pampers... segala macam...

peh tu minah guard aka makcik guard...suh aku letak kat kaunter beg...

aku letak lah...

yang hangin satu badan...

girl nih ha...

aku ty bebaik... dia leh jawab..."eh mestilah!" aku hangin ler... menengking pulak tuh... engkau tgh berkerja yang menggedik berborak tu pesal...

tak pe.. aku ce sedaya upaya nak amik nama dia... nak report kan CS through emel... tak dapat pulak... dia toleh belakang...

ah aku tak kira aku tetap buat aduan... tapi biasalah kan... sekadar tempek kat website je... dorang peduli apa kalau ada yang komplen...

kes kedua:

kali ini aku pun tak ingat... tak kuasa aku nak ingat...

bukak kaunter bayaran 7 je rasanya... yang membeli kemain ah ramai... nak pulak Giant tengah buat promosi PWP (purchase with purchase)...

beratur punya lah panjang...

kat kaunter informasi ke hape ntah... tukang cakap dok announce mintak mana mana management trainee turun padang tolong mana patot... jenuh aku dengar... berkali kali annouce...tapi hampeh

kes ketiga:

baru lagi...

masa nak gi bayar... ada sorang chinese girl ty... dia ty baik je... soft je suara dia...

cashier tu leh jawab... "tak boleh..tak boleh!!!" dengan bahasa badan yang aggressive tuh...

actually chinese girl tu nak tukar bateri.. yang cashier tu pulak dah scan masuk dlm POS system..

kok ye pun jaga lah image beb...

sah sah chinese girl tu ty elok elok... yg ko melenting tu nape... malam tadi abg ko ngamuk ke?... kuh kuh kuh...

....aku pun apa lagi masuk jarum ah...

ha ha ha...

chinese girl tu bengang ar kan... sah sah dia dimalukan... chinese girl itu pun serang balik...

"saya kan ty baik baik... yang u marah i kenapa... i bayar tau... mana u punya manager... let me talk to him..." kecut dak cashhier tu.. tp stil marah kat chinese girl tuh...

sekali chinese girl tu serang lagi...mmg power ah ayat... (aku tambah lagi api... mana tak membara... aku ckp dorang ni may be tak well trained utk serve customer...)

sampai pekerja pakai bj seragam (house guard) datang...

.....

..................aku dah naik malas nak ke giant... meluat... service mmg bad... body language bab nak menggedik mmg power... terjongket jongket... tapi untuk customer yang bayar gaji dorang... bahasa badan mak aih... meluat... sengal pun ada... mana tak nya... pihak pengurusan giant hired utk satu shift bg house detective ramai... yang ko letak kat pintu masuk je wat pe... ronda ah dalam...kok ye pun takut org yang bawak beg ni amik barang... letak semua barang ngan sensorship.... aku mmg hangin ngan sistem macam nih....

elok lagi tesco... tak de pulak yg gedik aku nampak setakat nih...

tp itu lah kan... tesco ni bangsa israel yang punya... ye ke... betul ke?...

mydin pun ada gak sengal... dah beli barang dia kunci lak bungkusan plastik dengan pengikat khas... mende arrrrrrrrr... menyusah kan aku je... balik umah nak bukak bungkusan payah...

kalau org nak curi byk cara lain... dorang bukan sengal...

jj n tesco o far service mmg ok...

jj mahal ah... mark up tinggi tuh..

aku berani cakap tentang khidmat perkhidmatan ni sbb aku pernah kena marah n tegur dr customer n bos... n aku pernah gi training...

byk tempat watson ah paling best... tu..kat mid valley... pelbagai ragam... ada yang puji ada yang kutuk...

aku ingat lagi sherina chef wan... dia kalau beli barang kat watson... kalau jumpa aku kompem tegur aku...

bercerita hal service nih kan... ada sorang geng kat watson... dia lawan customer... selepas sesi kaunseling dengan bos dia berubah... training itu penting... so kalau nak keje dengan dunia ala ala begini... behave ur self... kalau tak blah arrrr....

tapi tu lah kan...

nak tukar bateri pun leh gaduh kat kaunter... ape arrr... tukar je lah... customer request pe... kalau tak boleh... jelaskan kenapa... baru customer paham...

macam aku... system kat watson mmg leceh... kalau nak tukar barang kena void semua...
then scan balik semua... "yes u may.. but we have to scan all over again...n if u dont mind to wait for our person in charge to handle this... "

"thank you n please come again"... itu wajib... senyum pun wajib... senyum plastik pun tak kisah... janji senyum...

huhu...dah biasa ma.....

bebudak yg baru masuk mmg tension keje kat sini.. ada yg separuh hari je...then bla...

yang lama... dah biasa... siap sengeh sengeh kat kaunter... so customer pun sng hati....

2 comments:

  1. jawapan yang aku paling tak suka kalo tanya kat pasaraya ialah tue je stok yang ada..

    ReplyDelete
  2. sbb dorang malas nak cari..tiu je... ckp stok tak de senang.. tak yah tercari cari

    ReplyDelete