Tuesday 13 January 2009

Mari belajar...



"Palestin juga menjadi tempat yang dijadikan pintu masuk bagi perjalanan ke tempat-tempat jiran. Ia menjadi jambatan penghubung bagi manusia sejak dahulu kala, sebagaimana ia juga menikmati lokasi sentral yang memikat seluruh orang yang mau bermukim dan hidup dalam kemakmuran. Maka dari itu sangat alami kalau Palestin menjadi pusat bagi kerakusan banyak orang yang ingin berkuasa dan mengeksploitasi keistimewaannya."

dipetik: http://ms.wikipedia.org/wiki/Palestin

Palestin terbahagi kepada dua kawasan utama:
  1. semenanjung gaza
  2. tebing barat
lagi utk pemahaman aku:

Sejak tahun 2006, pihak Palestin telah dipecah belah oleh konflik antara dua puak yang utama: Fatah, parti yang terbesar, dan Hamas, sebuah kumpulan militan Islam. Oleh sebab itu, wilayah yang dikuasai oleh Pihak Berkuasa Nasional Palestin (kerajaan interim Palestin) berpecah belah antara Fatah di Tebing Barat dengan Hamas di Jalur Gaza. Ini terbukti menimbulkan masalah kerana Hamas dianggap sebagai sebuah pertubuhan pengganas oleh Israel dan banyak negara yang lain.[6] Oleh itu, walaupun Hamas memenangi pilihan raya Palestin 2006, ia tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam sebarang perundingan rasmi.


tentang Israel: http://www.infoplease.com/ipa/A0107652.html

israel vs yahudi

israel ialah negara


yahudi ialah bangsa

zionis
Zionisme merupakan gerakan politikal antarabangsa yang menyokong tanahair untuk Orang Yahudi di Tanahair Israel. Walaupun asal usulnya adalah lebih awal, gerakan tersebut secara rasmi didirikan oleh wartawan Austria Theodor Herzl pada lewat abad kesembilanbelas.[97] Gerakan antarabangsa tersebut akhirnya berjaya dalam mendirikan Negeri Israel pada 1948, sebagai dunia pertama dan satu-satunya Negeri Yahudi moden. Ia terus secara primer sebagai penyokong untuk negeri dan kerajaan dari Israel dan status berterusanya sebagai tanahair untuk orang Yahudi.[98] Dihuraikan sebagai "nasionalisme diaspora,"[99] penyokongnya menganggapnya sebagai gerakan pembebasan kebangsaan iaitu sasarannya adalah keazaman-sendiri dari orang Yahudi.[100]

disalin dan ditempel: http://ms.wikipedia.org/wiki/Yahudi

2 comments: