Monday 6 April 2009

tak puas hati-luah aje!!!

Akademi Fantasia minggu ke-4:
uhuk uhuk..
memandangkan aku peminat Siti Nur Haliza... ehehehehe...
nak nak lagi lagu aku cinta padamu,
tak semena mena... si yazid yang sampaikan lagu itu pada konsert minggu ke-4, aku telah membazirkan kredit topup aku sebanyak 50 sen untuk dua undian bersamaan dengan RM1... (dengan RM1 aku boleh beli bayam seikat kat pasar nieh!!!) nasib dua kali je aku undi... he he he... aku tau yazid tidak dapat menyampaikan lagu itu dengan baik sekali, tapi aku tak tau hantu apakah yang telah melanda aku untuk mengundi beliau!!!
dan satu lagi aku mmg tak tau... hantu apakah yang telah merasuk aku...tiap kali lagu siti nurhaliza keluar kat tv dan siti nurhaliza menyanyikan nya... aku mesti tersenyum... pelik kan.. teringat lak masa dia buat iklan olay tuh... asal dia kuar je kat tv.. tgk senyuman dia aku pun turut tersenyum... berhantu!!! tak percaya???... suami aku bantai gelak sakan!!!

satu lagi isu yang aku suka bila aku tengok Diari AKademi Fantasia ada elemen tidak puas hati!!! aku memang suka bab-bab tak puas hati/gaduh gaduh ni... BAKAR DARAH!!!

di mana pun kita berada... pasti ada yang tidak sebulu!!! ye aku akui!!! walaupun aku ni tak kerja... sekarang... tapi dulu aku kerja... even aku tak kerja sekarang, aku hidup bermasyarakat...(masyarakat sgt lah kunun)...mana mana port pun, elemen tidak sebulu pasti ada... so bila aku tengok akademi fantasia... aku teringat masa aku kerja dulu dulu!!!!

erm... contoh eh.. masa aku kerja kat WWWmidvalleyCOM... ada puak puak tuh... ko geng sini... so ko tak leh geng sana... kalau ko kawan si ani.. ko tak boleh kawan ngan si anu... dengan macam macam kerenah!!! dengan bos!!! dengan sup.. dengan assist sup... dengan senior crew!!!

berbulu bulu dorang nih...

tiap tiap bulan ada meeting... best!!! masa nih... ada ala ala macam rini bersuara tak puas hti n juga hafiz... (aku suka cara ini)... tak puas hati... tgu masa meeting.. luah kan.... all out babe!!!

antara isu yang selalu dibangkitkan dari pengalaman:
pertukaran cuti suka sama suka... (aku on je.. janji time aku nak dating ngan hakmal korang boleh let go ngan aku)... ini isu hangat... dah nama meeting kan... ada sorang minah ni... time dia nak cuti nak dating lah nak shopping lah, nak balik kampung lah... kemain memujuk mintak tukar cuti... bukan dengan aku je.. tapi ada lah dua tiga ahli puak yang lain... time kami nak mintak tukar dengan dia... pergh mak... bakar darah ... so isu nih dibangkitkan dalam meeting...

remeh kan?... benda kecil pun nak masuk meeting!!! tapi akhiran nya... bos dengan kuasa yang dia ada... akhirnya.. kami semua berbaik baik... dan tiada yang berpuak puak... memula mmg semua bengang.. A tak puas hati dengan B, B tak puas hati denagn C, D bengang E, G bengang F... pasal cuti... kena give n take... bos mmg memahami jiwa anak anak buah nya yang nak gi dating!!!

nak tau bos buat macam mana... yang tak sebulu di satu kan shift!!! gah!!! nak tak nak hadap... so lelama ok jer... n baik baik... puak puak dah tak de.. sbb company tuh ada mission n vision... itu yang perlu di pegang...

itu baru isu pertukaran cuti, belum lagi isu... disiplin, termasuklah, lambat masuk...rehat lebih minit... mengular... malas buat kerja... acuh tak acuh dengan department sendiri... denagn perangai memasing yang ada panas baran, sensitif yang amat.. berlagak macam bos...

semua keluar dalam meeting... hah... tu sebab in every working environment o team environment mesti ada leader yang pandai tackle... macam cikgu siti hajar akademi fantasia... bukan nak menyibuk tujuannya.. tapi nak jadikan satu satu kumpulan tu ngam tau!!! so nampak harmoni.. tak suka o terasa hati luahkan.. baru best bila kerja kan... hanya yang pernah melalui saat ini baru akan ada rasa how good when we concern... sbb tu aku memahami hafiz dan akim...
rini dan bla bla...

daripada sini kita akan perbaiki kelemahan memasing...baru unite

tapi ada isu hangat yang aku nak bangkitkan ekoran cerita ini:

suka suka mak nenek dia je nak bukak sempadan!!! haiyoh... bila berjiran tak boleh buat gaya macam kat tempat kerja... aku pun tak tau kenapa... susah tol aku nak luahkan kat jiran aku nih... dah berkias ... tapi sesuka hati dia je nak bukak sempadan!!! lempang kang!! lepas tu ada pulak yang baik hati gi bukak kan!!! menyirap betol aku semalam!!! aku dah cakap "ini bukan rumah kita.. kita menyewa... tak payah lah bukak..." minah ni pulak "tak pe nanti boleh pasang balik.. bukan susah" lagi sorang minah hingusan jawab "alah mana kita nak tau dawai ni sape punya.. kan kat tengah tengah.. bior lah...ha ha ha tak tau nak jawab"

panas betul hati aku... ikut bara aku... gaduh dah semalam!!!! tapi aku teringat cikgu siti hajar ke cikgu pati... cakap...ketap bibir kira sampai sepuluh...

dasar tak reti bahasa betol!! hati aku meraung kepanasan semalam!!!

satu lagi kes:

so pagar sempadan dah bukak kan?... dah...
senang ah nak kuar masuk kawasan aku nih... (ye... umah sewa).... malam tadi... suami aku yang baik hati telah mengeluarkan drawing block Haziq Amirul Haq dengan 2 batang pensel... main tulis tulis kat laman rumah... datang si budak kecik yang aku anti bagai nak rak nih...

aku tak suka.. kalau harta orang buat macam harta sendiri!!! pantang betul aku...

dah main main semalam... suami aku masuk rumah... budak kecik (darjah 5) tuh boleh usung drawing block anak aku ngan pensel 2b brand noris staedtler masuk umah dia!!!berasap mulut aku keluar kan kata kata... eh eh eh.. drawing block haziq tuh... pensel tuh pensel haziq tuh!!!

sesuka hati mak nenek dia je nak amik... nak.. minta lah kat mak bapak ko... kakak ko pun ada kan? mintak lah...

suami aku beli drawing block tuh utk anak dia... so kalau macam gini gaya... asal org datang bagi... melampau!!! kalu duit tu sesenang hati boleh cop tak pe... ni budak tuh siap nak koyakkan lak... hui mak... membara aku... buku buku haziq yang haziq conteng belum ada yang aku buang... ko suka suka nak koyak... aku koyakkan muka ko nak?!!!

aku tak suka budak nih.. sbb kalau dia masuk rumah.. dia suka menggeledah rumah aku... dia buat macam rumah dia sendiri... tu sbb aku anti!!! dulu aku tak tau perangai dia.. aku kasi je lah masuk... nak main komputer aku kasi..nak makan kat umah aku, aku kasi... nak duit aku kasi... lama lama.. asyik mintak je... aku bengang lah!!!

hish...

aku ada anak nih.. 2 hero... jgn kutuk lelebih mak cik oi!!!

dah habis!!!

5 comments:

  1. Hebat! Hebat! Kak Azila memang hebat! Kita boleh geng!!!

    ReplyDelete
  2. Lempang je, tak pun humban dia dalam longkang depan rumah. gerenti dia tak buat hal. hehhe

    ReplyDelete
  3. Jentik telinga dier, kasi kuat skit tiap kali dia mengeledah bengbarang umah. Lepas tu tarik lengan dia dan campak dier kat luar dan tutup pintu. Tiap kali dier datang buat ghiteww.. Next time dier tak datang lagi.

    Biasa budak akan mengadu ngan mak bapak dier... buat tak kisah jer.

    Pasal budak yg ambik barang2 Haziq tu, mintak balik ngan mak dier.

    Adakalanya kita kena buat gini, walaupun kita bukan jenis yg berkira. Biar mereka tau untuk mendisiplinkan anak-anak mereka supaya tidak mengambil harta orang lain. Lantaklah apa mak budak tu nak kata pun.

    Jangan simpan rasa segan dan malu tu. Kita kena tegas pasal disiplin,.

    ReplyDelete
  4. Takutnya nasihat cik zara..kalo aku g rumah budak tue minta bebaik ngan mak dia.. katela barang tue haziq punye...

    pastu time kali budaktue datang suruh diabalik..katela mak dia panggil... pastue semuabarang yg dia pegang.. semua kita amik balik..

    ReplyDelete
  5. pali... adakah kita geng?!! ha ha ha... ko belum kenal akak lagi... kah kah kah... nanti dah satu geng... habis... ko aku kerjakan...

    safirul amar:
    kalau anak aku... lain cerita beb!!! ini anak jiran daaaa... lagi pun kakak kakak dia pun mmg anti ...

    kak zara:
    saya mmg dah tak kasi dia masuk rumah.. dia akan jadi berani kalau mak dia ada dlm rumah saya....

    pasal barang pulak, saya mmg mintak balik... tak tgu esok lusa...

    berkira atau tidka berkira... lain kak... tapi kalau dah barang itu utk anak kita... walaupun murah... i want to show to them (my sons) that ayah mereka very concern tentang perkembangan anak anak... he wants to know what are the talent they have.

    kalau nak berkira.. byk kak... malas nak ungkit.. kalau akak mengikuti blog saya dari mula, akak mungkin tahu... kami skeeluarga mmg tidka berkira...

    june:
    alah june.. ko kenal tau family nih... alah yang pernah potong rumput kat umah yang ko sewa dulu sebelum ko beli umah... he he he....

    geram aku tau!!

    ReplyDelete